Ålder på ponny

C

Cronis

Ålder på ryttare

Får man rida som vuxenryttare på ponny i CR-klasser, oavsett gren?
Eller är det speciella regler per gren?

Unghästklasser får väl vuxenryttare rida?
Men hur är det med icke unghäst, (det gäller fortfarande CR)

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Ålder på ponny

Vet inte riktigt hur det fungerar på klubbtävlingar,cr osv. men såvida hästen inte är unghäst så måste du "uppgradera" din ponny till stor häst om du vill tävla som vuxen på lok/reg/nat.

men kan inte tänka mig varför vuxen inte skulle få rida ponny i cr klasser, är ju till för utbildningssyfte.Vet inte om det är upp till den ensklide klubben att bestämma sådant.

Tack för ditt svar.

Ponnyn i fråga är en vanlig d-ponny, i utb. stadie, och den är inte mogen för en riktig tävling.
CR-tävling är ju perfekt! Men jag blev osäker med vuxenryttare (dvs över 18 år).
Jag vet ju att vuxen ryttare får rida ungponny klasser (om det inte är helt borttaget...) Så då borde det ju va ok att rida CR.

Får höra med klubben alltså.

Sv: Ålder på ryttare

På klubbträvling är det upp till klubben att bestämma, på inbjudnings-/lokaltävling och högre får vuxen inte tävla ponny i ponnyklasser. Bortsett från ungponny då.

Ev kan det förekomma att vuxen får starta äldre ponny i Clear roundklass, men då måste det stå i propositionen, och det är antagligen så att ponyn då inte får tävla 'riktiga' klasser med yngre ryttare senare samma tävling.

CR är en bedömningsform, inte en tävlingsform.

jag tävlade en massa CR med min förra ponny under hösten och jag är 20, så det ska säkert går jättebra :)

Bison skrev:
jag tävlade en massa CR med min förra ponny under hösten och jag är 20, så det ska säkert går jättebra :)

Bra! :)
Detta va svaret jag väntade på, så det är väl bara å sätta igång :banana:

(å så småningom hitta en unge som kan tävla honom)

jag tävlar mina ponnysar på klubbtävlingar och jag är ju över 18. det beror ju på vad klubben anser

hästhandlarjävel skrev:
jag tävlar mina ponnysar på klubbtävlingar och jag är ju över 18. det beror ju på vad klubben anser

Tack, detta va svaret jag letade efter :bow:

Liknande trådar

Tävling Får jag som 15-åring tävla en B-ponny i en LE avdelning b? Gäller det samma regler i klasser som är bedömning A (clear round)...
Svar
3
· Visningar
806
Senast: Fiorano
·
Hoppning Hej! Jag har en 8 årig "slutmätt" D-ponny som min dotter som är 14 år tävlar i lätta klasser. Min syster som är över-årig tävlar samma...
Svar
2
· Visningar
894
Senast: Ketrawzc
·
Hästmänniskan Jag har inte ridit på 25 år men min barndom och ungdomstid präglades av hästar. Jag fick min första ponny som femåring, tävlade FEI...
Svar
9
· Visningar
1 170
Senast: Emro
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 045
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Vilken försäkring?