Ålder på häst?

Rosen-Knoppen

Trådstartare
Är ute i häst letar svängen igen och hade tänkt mig en häst runt 10år, men har sett att det finns extremt mycket läromästare ute som är födda 95/96 och har hittat en valack f.96 som jag totalt fastnat för och nu undrar jag, Vad är egentligen en ålder för en häst? Är 15 verkligen gammalt? Några i stallet säger "Gammalt, inget att ha, kommer ändå inte hålla" medans andra inklusive jag själv tänker att hästen säkert skulle klara minst ett par år till på tävlingsbanan (Kommer ju inte direkt tävla grand prix utan högst LA/Msv dressyr och 90 hoppning). Självklart är hållbarheten på en häst individuellt .
Men vad anser ni, vad går er gräns för när en häst blir gammal?
Visa mig era läromästare och låt mig inspireras!

Sv: Ålder på häst?

Har ingen läromästare själv utan en gänglig 9-åring, men har sett hästar tävla aktivt upp till 20 års åldern utan att det varit några problem, så att köpa en 15-åring för att tävla lite lätt ser jag inte som ett problem, så länge hästen är frisk, fräsch och inte drar sig med gamla skador osv.

En frisk välutbildad 15-åring är absolut värd att satsa på, i synnerhet om du rider dressyr.

15 år är inte gammalt för en häst, bara övre medelåldern. ;)

jag tycker inte du ska tveka på åldern om hästen verkar fräsch!

jag skaffade själv min kille när han var 15. han är nu 19 och är hur fräsch som helst! och då har han tävlat mycket hela sitt liv. vi tävlar nu aktivt dressyr LA/MSV.

sdc12074_155265391.jpg

sååå mitt råd är, 15 år är ingen ålder så länge hästen är fräsch och hel! :bump:

Det här är något jag är väldigt intresserad av. Jag diskuterade just i veckan detta med en veterinär som själv rider svårklass och en hästkiropraktor. Och brukar diskutera det mycket med mina tre tränare. Vi verkar allihop dela åsikt väldigt mycket.

Det finns ju så många faktorer som spelar in gällande hållbarhet. Om du ska tävla hopp/dressyr LA/MSV antar jag att du är ute efter något halvblodsliknande eller iaf inte typ en Islandshäst.
Olika raser har ju olika hållbarhet. Halvbloden tycker jag generellt inte är de hållbaraste. Vill man tävla och i de lättare klasserna och kanske inte siktar på utklassning genom fantastiska gångarter i hästen kan man ju faktiskt satsa på en ras som tex Lippizzaner eller något. De upplever jag som mkt hållbarare.
Är det just halvblod man vill ha skulle jag om gången och ridbarheten inte måste vara svårklass-material kolla efter en balanserad häst som gärna får vara av den gamla militärstammen och av den typen. De upplever iaf jag tåla dels felaktig ridning och yttre påverkan i form av olyckor i hage etc bättre.
Ju större gång hästen har och ju mer vikt den har, desto oroligare blir jag att de ska hålla i längden. Så en lagom stor häst med bra balans av naturen och inte allt för stor gång hade jag satsat på.

Det är ju svårt att veta vad hästarna gjort innan. Men kan man ta reda på det så vill man ju snoka reda på så mycket som möjligt. Gärna att de gått stor hage som unga och inte stått på box(som en del importer). Och sen se till hur de ridits. Man kan ju om det är en tävlingshäst kolla tävlingsresultat på nätet och se både resultat och om den startats regelbundet fundera lite över varför det helt plötsligt är en lucka i starterna om det är det. Kanske var ryttaren sjuk/jobbade/gravid/whatever.. Men kanske så var hästen halt. Och då undrar man ju varför.

Jag tycker ganska många gör rätt i att köpa en 15-åring tex som läromästare. De har upplevt mycket och lämpar sig väl som sin uppgift som just lärare.
Köper du en sån häst kan du ju genom rätt ridning(variera underlag, rida den i stärkande form och ej statiskt eller i obalans), verkning/skoning, fodring, rätt utrustning och massage/stretch hålla hästen frisk längre än om man gör det lite halvdant.

Min ponny är idag 28 år gammal och helfräsch. Han går lite som läromästare åt en del av mina elever ibland. Han är idag lite svag pga att matten tog ledigt i sommar pga skada. Men innan sommaren gjorde han piaff och galoppiruetter. Nu orkar han inte samla sig nog iom att han tappat muskler. Vi rider skolorna och skänkelvikning i alla gångarter samt piruetter i skritt och trav. Jag hoppar hellre än väl. Så vi fräser mest över lite småhinder i skogen. Men det gör han med glädje. Och vi är med lätthet ute och gör det, cantrar och klättrar 1½ h. Jag hoppas han kan komma tillbaks. Men det kanske är för sent.
Han är ju en tålig modell iom sina raser, Islandshäst/New Forest. Men han skulle nog aldrig blivit så gammal om man inte ridits stärkande.

Jag har själv köpt en unghäst modell halvblod som vuxit sig rätt stor. Han är modernare stam som är hög i blod och känslig. Jag hoppas han håller länge iaf!

Liknande trådar

Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 680
Senast: Stereo
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
26 631
Gnägg Vet absolut inte under vilken rubrik jag ska lägga denna tråd, har försökt läsa på men det var inte helt lätt, hoppas att det funkar så...
Svar
19
· Visningar
1 986
Senast: hoppeloppe
·
Islandshäst Jag som letar häst hade tänkt mig någon mellan 5-10år. Har fastnat för en på 17år nu som jag fått rida och är till salu. Ganska mycket...
Svar
14
· Visningar
3 855
Senast: Boj
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka