ålder på förstföderskor

Sv: ålder på förstföderskor

desiree skrev:
hur gamla va era ston när de fick sitt första föl?

Gammelstoet, som idag är 19 år var 4 år första gången hon fick föl. Nu betäckt igen och ska UL:as den 6/5

Hennes dotter #1 - f. 91 var 6 år när hon fick sitt första, fick sitt tredje nu den 28/3 05

Dotter #2 f. 96 fick sitt första föl vid 7 års ålder

Dotter #1's dotter f. 97 fick i sin tur sitt första föl som 4 åring

Men aldrig att de betäcks innan 3 års ålder!!!

mvh
Carina på Cesam Arabians

Det verkar inte vara många som betäcker som treåringar, är det inte att rekommendera eller är det någon annan anledning till detta?

Jag har betäckt treåringar, men då pga av skada el dyligt....så dom har fölat som fyraåringar

Mitt connemara sto var 5 år, (2000) och det gick jätte bra!
Kanon bra mamma! :)

Mitt halvblodssto var 5 år när hon fick sitt första föl, men hon var ingen bra mamma i början... :crazy: utan reagerade som om det var en helt främmande häst som kom in i boxen... sprang undan för fölet och sparkade/bet/tjöt när han ville dia.... Han föddes vid 21-tiden på kvällen och först vid 15-16 tiden nästa eftermiddag fick han dia henne direkt! (bara milda protester) Så det blev jobbigt! Mycke mjölka ur och ge i flaska förstårs, sedan lär sig ju fölet snabbt var maten finns... i nappflaskan! Det var jobbigt, men vid nästa fölning var det inga som helst problem hon stod still som en staty och nästan neg för att han skulle nå till juvret :) Då vart hon en riktig supermamma istället! :banana:

Min syster i England har nog rekordet, hennes jakthäst, ett anglosto, började ridas jakt som 4åring, och reds sen 16 säsonger, därefter betäcktes hon och fick sitt första föl, helt utan komplikationer som 21åring, och fick sen 4 föl på raken!

Liknande trådar

Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 051
Senast: Piaff
·
Avel Jag fick en intressant fråga idag om skimmelcancer som fick igång mina tankar och väckte en enligt mig ny intressant fråga. En person...
Svar
6
· Visningar
926
Senast: Shaggy
·
Avel Hej!! Jag behöver er hjälp. Det är mitt första år i avel och jag känner att jag har noll koll men många här verkar ha stenkoll. Jag...
Svar
1
· Visningar
617
Senast: Shaggy
·
R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara...
11 12 13
Svar
242
· Visningar
15 484
Senast: ildiko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka