Ålder på förstagångsmamma?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare flum
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 5
  • Visningar Visningar 1 072
F

flum

Hur gammal får stoet vara för att bli mamma första gången utan att riskerna ska öka pga åldern?

Sv: Ålder på förstagångsmamma?

det finns MASSÒR av trådar med liknande frågeställning, leta några sidor bakåt så hittar du nog en del... ;)

Letade faktiskt 10 sidor bakåt och sökte på sökfunktionen men hittade inget, kanske du kan visa ett par av dom!?!?

Riskerna vid just fölningen ökar inte pga ålder.
Däremot kan en äldre (17+) förstfölerska ha svårt att ge tillräckligt med di till fölet, pga att juvervävnaden har föråldrats.

Min kompis sto fick föl för ca 1 vecka sedan, första fölet, hon är 18 år. Hon gick dräktig i 375 dygn, ( fölade stående), allt verkar vara OK.

Jag har funderat på samma sak, har ett shettissto som är 25, har aldrig haft föl, men jag tror hon skulle klara det galant. hon är som brunstig året om helt slapp i stjärten, och är som skendräktig med nån vätska i juvret hela tiden...

min veterinär (ej hästveterinär) säger blankt nej, men hon ser bara till åldern, ej till individen. min häst är som en 14 åring skulle jag säga, jag kör henne 4 dagar/vecka mm. men självklart får man räkna med ökade risker både vid fölningen och bristen på di åt fölet...

min kompis welshponny fölade första gången när hon var 21 och har nu fått 3 föl, nu är hon 27. gick hur bra som helst!

Liknande trådar

Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 159
Senast: Piaff
·
Avel Jag fick en intressant fråga idag om skimmelcancer som fick igång mina tankar och väckte en enligt mig ny intressant fråga. En person...
Svar
6
· Visningar
938
Senast: Shaggy
·
Avel Hej!! Jag behöver er hjälp. Det är mitt första år i avel och jag känner att jag har noll koll men många här verkar ha stenkoll. Jag...
Svar
1
· Visningar
631
Senast: Shaggy
·
Avel Hej! Jag behöver verkligen alla tips och råd jag kan få just nu. Jag har ett sto som jag har lämnat på betäckning i maj, och hon står...
Svar
16
· Visningar
2 096

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Barfotaboots!
  • Ridskoleryttare
  • Födda -21
Tillbaka