ålder för betäckning

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare misterhultspyret
  • Startdatum Startdatum
Har du sett många andra NORDISÄGARE som betäckt sina ston vid två års ålder? Det betvivlar jag i så fall..
Nordsvenskarna växer mycket långsamt i jämförelse med andra raser. De anses inte vara mogna för en betäckning vid den åldern.

I andra "lättare" raser är det däremot vanligare. De raserna är "färdiga" mycket tidigare än Nordsvensken och andra lite tyngre raser.

Enligt min åsikt så är 3 år ett minimun på "lättare" raser.
På nordsvensk är det för tidigt. Minimum där är 4 år. Helst skall man vänta med första betäckning till 5 års åldern.

Har själv haft en nordis dam från ett års ålder. Hon var INTE färdig i kroppen. När hon var två år hade hon kommit ungefär lika långt i kroppsutveckling som ettårigt halvblod. Och ingen skulle väl komma på tanken att avla på en ettåring?

I år blev hon fem år och jag började fundera på om jag skulle betäcka henne. Nu blev det inte så då hon såldes till Dalarna i stället... just som avelsmärr. Han som köpte var så glad att jag ägnat hennes ungdom åt att träna henne i stället för att ta föl. Hon var mycket välutvecklad i kroppen och riktigt grann att se på.

Jag avråder bestämt att avla på en så ung nordis.

Såg att du ville veta varför jag tycker som jag gör. Ska man ta ett föl på sitt sto och man hoppas ju självklart att det blir nåt fint som man kan få lite extra i kassan för. Varför chansa? Stoet kanske visar sig helt oduglig som ridhäst(eller vad man nu ska ha den som). Kanske visar det sig att hon inte e riktigt frissk i huvet. Det vill inte jag avla på. När det gäller travare som jag då mest jobbat med så är ju fölet egentligen inte värt nåt om inte mamman gjort nåt. (detta kommer jag få skit för)

Efter som det tar längre tid för ridästar med inridning och dyl så tycker jag att det är ett onödigt avbrott i deras utbildning att stå dräktiga och sen få föl. Tycker även att en tvååring är ju faktist fortfarande en unghäst som växer och utvecklas. Varför ta ifrån henne sin barndom.

Vi har väl alla rynkat näsan åt 15åriga människor som fått barn. Är det nån skillnad?

OBS Detta är min åsikt och inget vetenskapligt som jag förespråkar. Enligt mig....bondförnuft... ;)

Tack - det var precis det jag anade!
Jag har själv jobbat en del med unghästar, och utan att ha någon som helst grund för det jag säger annat än personliga åsikter, så tycker jag att en del av dem har varit "vuxna" till psyket, men de flesta varit som "barn/tonåringar". Jag hade därför aldrig tänkt att ta föl på en så pass ung häst (3 år), om jag inte menat att den varit en av de som är mer "klar" till att bli vuxen hastigt och lustigt. I ridsporten är det ju inte samma "prestations-stress" som inom trav/galopp. Det kan för mig gärna få ta sin tid, att mena att hästen är "klar" bara för att den uppnått en viss ålder håller inte (tänker nu främst på ridning).

Var därför väldigt nyfiken på din åsikt, för att se vad den byggde på - kunde ju varit allt från psyke till fysik eller rent av ekonomi, och hoppades att du INTE skulle säga att orsaken var att du menade det gjorde allt för stor fysisk påverkan (det är den biten jag vet allt för lite om) - de andra möjliga problemen kan man ju lösa från fall till fall :)

Tack för svaret - :banana:

Det du skriver är ju precis tvärtemot vad man brukar höra ang treåriga ston. Man brukar ju istället säga att det inte gör nåt att att betäcka som tre och föla som fyra, för DÅ blir det inte nåt direkt avbrott i utbildningen! Vilket jag tycker stämmer bättre än det du säger. En treåring arbetas ju inte så himla mycket. Värre i så fall vore ju att betäcka en fyraåring som fölar som fem, där händer det ju mer och då får man avstå från tävlingar mm. Men alla tycker ju olika.

Och jag har dessutom hört att det snarare är en fördel för ett treårigt sto att betäckas och få föl, för att de mognar av processen och erfarenheten. Man hinner ju visa stoet på treårstestet före betäckning och där får man ju (förhoppningsvis) bra råd om man ska betäcka eller inte...beroende på vilken klass stoet visar sig ha.

Tycker även att du är lite fel ute när du jämför 15åriga flickor med treåriga ston. Möjligtvis kan jag förstå dig om det var de tvååriga stona du menade.

Bondförnuft är inte alltid så förnuftigt, se bara på gamla Bondepraktikan. ;)

Varför ska du ha skit för något som är sant? Märkliga hästägare du träffat på för travhästarna har ju kortare karriär än ridhästar och borde väl därför byggas under den tiden och inte gå med föl???? Ett travarföl är inte värt ett dugg om inte mamman visat resultat eller att hon är helsyskon med någon riktig racer...

/// ghost

Som jag skrev tidigare så menar ju jag att man kan väl vänta tills stoet är mellan 6-10 år. Visst förstår jag att halvblod är mitt uppe i skolan runt 4års ålder.
Och det var två åringar jag syftade på. Inte treåringar. :smirk:

Det har varit ston som inte gått på ett eller annat sätt att köra in. Fel psykiskt eller fysiskt. (idioti att betäcka tycker jag)
Samt har jag haft ett par unga starthästar att kämpa med men det har som ni förstår gått åt fanders... :devil:

Jamen då förstår jag bättre vad du menade. Och sen så stämmer det ju att travare och halvblod har olika "utbildninggång" och krav på sig. Du har helt rätt i att travarston måste visa sina framfötter de med (inte bara hingstarna) innan de sätts i avel, på ett HELT annat sätt än halvbloden. Jag hade bara halvbloden i tankarna!

Mitt vbl sto sattes i avel som 7-åring, efter att ha visat vad hon gick för. Hennes mamma var dessutom Elit. Hon fick sitt 12e föl i våras (som 21-åring), tog sig direkt förra året. Betäckte på 30dagarsbrunsten och hon tog sig direkt igen! Fertil så det skvätter om det och i mycket god form. Jag älskar henne!

Jag anser att en Nordsvensk som ju är ett kallblod inte är "färdig" för att betäckas som 2-åring. Ett kallblod utvecklas långsammare både fysiskt och psykiskt, så jag tycker nog att du ska vänta. Rådfråga veterinär och erfarna nordsvenskuppfödare som sett din häst om råd när dom tycker att just din individ är mogen.
Vi föder upp både halvblod och nordsvenskar, och jovisst det är sant att det finns folk som betäcker sina ston som 2-åringar, men det är ju varmblodiga hästar, inte kallblod. Har faktiskt aldrig hört talas om någon som har betäckt sitt nordsvenska 2-åriga sto. Jag tror heller inte (har aldrig hänt än) att vi skulle ta emot ett 2-årigt nordsvenskt sto för betäckning med vår nordsvenska hingst utan att först ha en större diskussion med stoägaren.

Liknande trådar

Avel Jag ska betäcka mitt SWB sto i slutet av sommaren och undrar lite vad som gäller? Det är första gången jag tar föl så har inte sten koll...
2
Svar
25
· Visningar
3 004
Senast: Freazer
·
Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
821
Senast: Freazer
·
Avel Hej! Jag ska betäcka mitt quarter sto i år och vill betäcka med en quarter. Jag har sen tidigare bara koll på swb hästar och där tycker...
Svar
1
· Visningar
510
Senast: Nikan
·
Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 036
Senast: Piaff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka