ålder för betäckning

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare misterhultspyret
  • Startdatum Startdatum
M

misterhultspyret

undrar om man kan betäcka en 2 årig nordsvensk sto(så fölet kommer när hon är 3år)???
eller det är helt galet???
hört flera som betäcker sina 2åringar...

Varför har du så bråttom? Bara för att vissa andra betäcker tvååriga ston så blir det väl inte bättre för det? Kan inte rekommendera det! :crazy:

Det finns väl ingen anledning att betäcka så tidigt. Stoet har ju inte vuxit färdigt än och under en dräktighet går stor del av näringsintaget till fölet i magen och sen under digivningen går mycket ut i mjölken, vilket gör att det är stor risk att stoet hamnar efter i sin egen tillväxt.

MVH Ylva

ja det är nog bäst att vänta. det kommer ju en betäcknings sesång nästa år också...
men varför betäcker så många sina 2åringar?
hur gammal kan en häst vara när man tar sista fölet?

Många vill liksom inte att unghästen bara ska få gå och vara unghäst. Dom vill ha nåt resultat, den går ju bara och kostar pengar. Jag har betäckt/seminerat åtskilliga tvååriga travarston men inte utan att tagit en diskussion med ägaren. Somliga är trögsinta och tänker bara på pengar.

Min personliga åsikt är att inte betäcka förren tidigast 6-7år. Men som jag sa så är det min åsikt :smirk:

Det är inte alla kallblodsston som tar föl redan som 2 åringar. Det finns även 3 åringar som inte tar föl, eftersom dom är för "unga".

Jag håller med Seminassistenten, varför inte vänta tills stoet är mentalt utvecklat och kan vara en mogen, god mor till sitt föl?

Hmmm..inte avla innan 6-7 år, vad är grunden till den åsikten?

Jag funderar på att i framtiden avla i väldigt liten skala (2-3 ston), förhoppningsvis med mitt nuvarande sto, och ett föl till henne som grund. Jag kan dock se att om det inte rekommenderas att ta första fölet innan 6-7 års ålder, så tar det mig ytterligare 3-4 år än beräknat innan jag har två ston i avel..och borde därför kanske köpa in ett sto istället?

Jag är naturligtvis medveten om att stomaterialet är oerhört viktigt, och vill inte avla på någon avkomma (eller mitt sto för den delen heller) om de inte visar sig duga. Mitt nuvarande sto har inte haft föl tidigare, så det är ju ett vågspel, med väldigt liten chans till jackpott :smirk:
Får jag inte ett "avelsdugligt" föl nästa vår, så är tanken att jag ska behålla det som ridhäst, och får väl köpa in avelsston istället - om gubben tillåter :angel: :D

en annan fråga inom avel och ålder:
men vad är max ålder för ett sto som har gått i avel hela sitt liv hur länge kan man ta föl på en sådan?
hon är nu 19år och i bra hull,muskelmassa och mår bra aldrig skadad el liknande.det är en isläning.
kan man ta flera föl eller är hennes avelstid slut?

Det stämmer inte att det är någon rekommendation att vänta tills stoet är 6-7 år för att betäcka första gången! Så du kan vara lugn. Det var bara Seminassistentens personliga åsikt.

ASVH ser ju hellre att fler 3åriga hbl-ston sätts i avel, för att föryngra och komma framåt i hbl-aveln. En betäckning vid 3 och fölning vid 4 hindrar ju knappast den fortsatta utbildningen och tävlingskarriären och ett sto som fått föl tidigt har lättare att ta sig och bära fram föl senare i livet.

OK - tack för det, trodde ett tag att jag fått det hela rejält om bakfoten.. :)

Jag är dock fortfarande nyfiken på orsaken till att Seminassistenten inte tycker man ska ta föl innan 6-7 år, nicket antyder ju att h*n har viss erfarenhet! Jättetacksam för svar - jag har så mycket att lära inom aveln!

Förmodligen för att hästen inte är mentalt utvecklad och mogen förrän då. Men det betyder ju inte att de inte kan vara goda mödrar för det redan tidigare! Första gången är ju alltid första gången oavsett ålder.

Vad man väljer att göra är en smaksak och beror på vad man har för planer med sin avel/hästeri. ASVH rekommenderar i alla fall att man sätter in fler 3åriga ston i avel och sen fortsätter med utbildning och tävling innan man tar fler föl.

Ingen annan kan bestämma vad man ska göra. Vill man betäcka sitt ungsto så gör man det. Vill man vänta så gör man det.

Men 2-åriga ston ska man nog ändå ta det lite lugnt med! Vet att somliga har som argument att de är rädda för att stoet ska bli jättestort och betäcker som tvååring för att förhoppningsvis dräktighet och digivning ska dra ner på storleken. Har också hört att det inte hjälpt och stoet ändå blivit över 170 i höjd! Så hur det eg ligger till med tillväxthämningen låter jag vara osagt.

Däremot skulle det vara intressant att få veta (om det går, utan enbart en massa tyckande) hur dräktighet för en tvååring inverkar på skelettkvaliteten tex. Om det tär rent allmänt på kroppen eller om det är något som man lätt ordnar med foderstaten? Hur är det med vildhästarna? Betäcks vildstona som två eller treåringar tex?

Tack för förklaringen!
När man inte vet, så är det så lätt att man lyssnar på allt och alla, och sedan gör sin egen lilla tolkning, som kanske inte alls var vad vederbörande menade när den sa något...

Jag försöker lyssna och lära just nu, att ha 20 års erfarenhet med hästar betyder helt plötsligt inte så mycket har jag upptäckt, det är som att starta på noll igen nu när jag ger mig in i avelssvängen! :D

Hej!

Jag hittade en gammal häst från min gamla ridskola på nätet. Hon fick sitt första föl vid 20 års ålder och 2 till efter det, men så hade hon också mycket bra kondition från början. En tant i stallet håller på att betäcka sin 22-åring, som troligtvis haft föl som ung, men den stackars hästen har varken kondition, eller muskler eller ordning på magen../ Lavinia

Tittar man på ponnysidan så väljer uppfödare att betäcka sina 3 åringar och sedan går de som avelston så länge de tar sig eller så låter man stoet bli inridet och tävlat några år och då hinner man se hur avkomman utvecklar sig under tiden. Är avkomman bra, ja då kan stoet gå till avel igen. I år har vi äldsta betäckta stoet i 21 års ålder. Hon är dräktig och vi hoppas att det blir ett föl nästa år :)

Det är relativt vanligt att betäcka 2 års ston, utomlands görs det väldigt ofta, man bör väl se till hur stoet själv är.
Vi betäcker i regel stona när dom är tre år. Det älsta stoet vi betäckt i år är 24 år (på vår station)och hon är dräktig.
Jag känner till ett halvblod som betäcktes som 26 åring men tyvärr råkade ut för en svår kolik efter ett besök i havre tunnan och kastade sitt föl...
Man blir inte ratad inom avelskretsar när man betäcker 2 åringar men det måste nog avgöras från fall till fall, själv har jag aldrig till dagens datum betäckt tidigare än när dom är tre.

Man blir inte ratad inom avelskretsar när man betäcker 2 åringar men det måste nog avgöras från fall till fall, själv har jag aldrig till dagens datum betäckt tidigare än när dom är tre.
Beror nog på vilken ras man håller på med. Skulle jag betäcka mitt tvååriga shetlandssto så skulle jag anses vara väldigt oseriös, då detta ligger utanför "plan och riktlinjer". Avkomman skulle inte få registreras i SSs grundstambok utan dispens, som man EVENTUELLT kan få från föreningens styrelse. Och då tror jag att det krävs en mycket bra förklaring till varför man betäckt så tidigt.

Om man planerar att visa sitt hbl-sto på treårstestet så ska man nog inte betäcka henne som tvååring. Hur skulle det se ut om en treåing kommer in på banan med stooort juver och en liten fölis släpandes efter???

Och jag undrar om det verkligen är så vanligt med betäckningar av tvååringar utomlands? Finns det någon statistik över detta?

Har ingen statistik men i Holland verkar det relativt vanligt att betäcka tvååringar (shetland). De resonerar att tar dom sig så är dom mogna. :smirk: Har själv köpt ett sto från Holland som fick föl som 3-åring (tyvärr).

Liknande trådar

Avel Jag ska betäcka mitt SWB sto i slutet av sommaren och undrar lite vad som gäller? Det är första gången jag tar föl så har inte sten koll...
2
Svar
25
· Visningar
3 004
Senast: Freazer
·
Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
821
Senast: Freazer
·
Avel Hej! Jag ska betäcka mitt quarter sto i år och vill betäcka med en quarter. Jag har sen tidigare bara koll på swb hästar och där tycker...
Svar
1
· Visningar
510
Senast: Nikan
·
Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 036
Senast: Piaff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka