Ålder för att få rida ut själv??

Q

Quiss

Suck. Vi har nog inte samma åsikt, sambons ex och jag.
Deras dotter är 12 år nu, och sambon och jag köpte ett trafiksäkert och satdigt litet russto till henne för ca 6 månader sedan.
Hon har under en tid tjatat om att få rida ut själv.
Vi kompromissade och hon får rida ut själv OM
-Hon säger vart hon rider.
-Mobilen ska vara med
-Vi ska vara hemma
-Och hon går längs den trafikerade vägen till ridvägarna.

Dock känns det som om mamman inte delar min åsikt, och tycker det är oansvarigt av mig att låta flickan rida ut själv.
Hon har nämnt någon gång att hon tycker att ungen är för liten för att rida ut själv.
Mamman kan inte ett smack om hästar, och jag, som har X antal års erfarenhet, tycker att ungen fixar detta bra.
Hade ni låtit er 12-åring rida ut själv??
Jag red ut med min häst själv när jag var 11, och då fanns inte mobiltelefonen i den utsträckningen som idag.

Sv: Ålder för att få rida ut själv??

kan ha mycket med själva hästen och göra med? (lugn, trafiksäker mm..)

första gången jag red ut själv var på mammas häst och pga att hon litade på att hästen skulle ta väl hand om mig och att jag hittade i skogen.

men alla dom andra punkterna du tog upp med mobil och det, lät så säkert det bara kan bli :)

hoppas övertalningen går igenom till slut ;) lycka till!

Russet är stensäkert. Blinkar inte ens när stora lastbilar sveper förbi henne!
Traktorer, motorcyklar och mopeder, inga problem!!
Sambon har vårdnaden om barnen, och han tycker som jag.
Hittills har inget hänt när hon ridit ut själv!

men då är ju allting lungt, fattar inte varför mamman inte vågar släppa iväg henne :( det är ju hur coolt som helst minns man första gången det bara var mig och hästen i skogen. att man får ta ansvar och sånt.

En tjej i grannskapet red ut själv som elva-åringeng. Det var iof sig cool med hennes mamma! Annars hade hon inte fått det. Kan tillägga att hon hade säkerhetsväst också.

Sen är ju inget stensäkert o det innefattar ju hela livet. Läste i nån bok att en trafiksäker häst kan bli rädd för en påse som plötsligt flyger upp ur diket tex. Men så är ju hela livet faktiskt, oförutsedda saker kan dyka upp överallt. Så säg inte stensäkert till exet för händer nåt får du ju äta upp det - säg att livet är farligt men har hon en hobby som hon lär sig klara av är ju det bättre än att vara ute o ränna. Tonåren knackar ju på dörren...;)

Jag red ut själv när jag var 12 år, både efter vägarna och i skogen. Fast mina päron följde med dom första gångerna för att se att allt gick bra.

Hade alltid mobilen med, väst+hjälm på, skrev på tavlan när och vars jag red. Funkat prima!

Min dotter fick i fjol rida ut själv på våran lilla, 18åriga bponny. Dottern var då 9 år och vi hade haft ponnyn i 3 år, dvs ponnyn var trygg med dottern, kände till alla vägarna runt omkring. Dottern hade oftast med sig en kompis som gick eller cyklade brevid. Jag följde jämt med de första 2 åren.
VET att hästar kan bli rädd osv ändå, men dottern växte otroligt med ansvaret!

Nej jag skulle inte låta en 12 åring rida ut själv, mycket kan hända även med den säkraste hästen.

Min dotter var 14 när hon fick rida ut själv och då enbart på gräsvägarna här hemma (man kan rida ganska långt utan att komma långt hemifrån, de går som en fyrkant)

Så jag förstår mamman helt och fullt!

Brukar vara tvärsom annars, att häst folk som vet vad som kan hända är mer försiktiga än vad okunniga är.
Jag red ut själv från början, typ 6-7 år mina föräldrar hade inte en susning om vad som kunde hända, jag skulle aldrig låta min dotter göra det:eek:

Även som vuxen vill jag hellre ha sällskap, flyger man av spelar inte mobilen någon roll, en medvetslös kan inte ringa:crazy:

Jag råkade skriva fel inlägg tjohopp

Senast ändrad av en moderator:

Jag har ridit ut själv sedan jag var tretton, pojkvännens syrra sedan hon skaffade häst i 12 års åldern.

Att rida själv medför alltid en risk, oavsett om du är tretton eller 32. Du kan bli avkastad och medvetslös och då hjälper inga mobiler i världen. Dock tycker jag att det låter som att ni har ordnat det så gott det går och skulle personligen inte se något fel med det. Men alla har ju olika uppfattningar.

Jag fick egen häst när jag var sex år, när jag var sju var den inriden. Sedan dess har jag ridit ut själv, och kan inte minnas att jag ens någonsin talade om vart jag skulle. MEN jag skulle aldrig låta mina barn göra på det viset. Att jag och min syster fick det, berodde på att våra föräldrar inte fattade vad som kan hända. Otaliga gånger har jag också ramlat av ute i skogen, fast att jag hade en mycket säker ponny. Det var bara det att det som vi gjorde med våra ponnyer var allt annat än säkert.. (Baklängeshoppning är en av de grenar jag har ägnat mig åt i mina da'r..)
Exakt var man drar gränsen för när det är dags att kunna rida ut själv är ju jättesvårt. Det beror på hästen, ryttarens mognad, ryttarens ridskicklighet, områden han/hon ska rida i osv.

Det var bara det att det som vi gjorde med våra ponnyer var allt annat än säkert.. (Baklängeshoppning är en av de grenar jag har ägnat mig åt i mina da'r..)

haha...det var en ny gren. Låter ju toppen :rofl:

Nej jag skulle inte heller även med alla mina X (gånger 3) antal års erfarenhet låt en 12 årig rider själv. De även säger 12 åriga personer är på gränsen att låt de rider en cyckel själv, inte äns en livande varelse. Läs den andra tråden var en 20 årig tjej var hittat död när hon var ute själv och ridet. Men det är bara jag. Skulle inte låt min egen dotter göra det heller.

Sen när det gäller mamman jag har 4 styv barn (3 av med föredetta äktensakp) alla med olika mammor:crazy:. Plus jag har min egen. Jag älskar alla mina barn MEN 4 stycken är inte mina de har sin egen mamma och det måste jag respektera. Jag aldrig har taget ett beslut, om min man (och föredetta) inte ta full ansvar, utan att prata med deras mammor och att vi är överrens med varan när det gäller säkerhet (mm) med barnen. Spela ingen roll att jag är gift med pappan, jag respektera att mamman finns i alla stora beslut. Jag skulle döda den kvinnan som min föredetta har om hon tilllåta min dotter göra nåt som jag är helt emot, och något händer.

Det jag vill komma till är, det är inte din beslut att låta 12 åringen rider det är hennes föräldrars, som det är inte min för mina styvbarn, MEN Det är ABSOLUT min när det gäller min eget barn och ingen annans än hennes far. Låt hennes föräldra bråka över det, du har äntligen inget med detta att göra.

Detta kommer från båda en mamma och från en som är exakt samma plats du är i nu. Tur som det är min X's tjej respektera mina beslut som jag respekters de andra mammornas.

Re: Sv: Ålder för att få rida ut själv??

Exakt var man drar gränsen för när det är dags att kunna rida ut själv är ju jättesvårt. Det beror på hästen, ryttarens mognad, ryttarens ridskicklighet, områden han/hon ska rida i osv.

Jag håller med, men fortfarande är för mig 12 år lite för ung.

Jag var delfodervärd på en häst när jag var 11 år. Fick rida hästen ½ år, mycket paddock + ut med "ledare" (som red först). Sen red jag och en vän ut själva. Tror vi aldrig haft så roligt + att vi lärde oss massor. Vi hade (HAR) alltid med oss mobil, ifall det händer något. Också red vi alltid med säkerhetsväst och självklart hjälm.

Nu har jag börjat skippa västen (dumt nog) men det har gått bra ändå.

Jag tycker inte det är oansvarigt att låta henne rida ut själv.

Problemet ligger ju inte i när det går bra utan när det går illa. Svår avvägning. Jag fick rida ut själv när jag var 12 - 13 år, men bara i närområdet och om jag hade förälder i stallet.

I stallet jag står i nu hände en olycka för några veckor sedan. En tjej i runt denna ålder är medryttare på en ponny. Ponnyn är opålitlig, ung, inte ordentligt grundskolad, lagom storlek åt medryttaren.
Tjejen rider ut ensam i mörkret, barbacka, utan att tala om för någon vart hon skall rida. Kollektivstall, dvs ingen som har ansvar över andra, inte mkt människor. Ingen förälder i stallet.
Efter runt två timmar har tjejen fått tag på en kompis till hästens ägare på telefon, samt sina föräldrar. Då har ponnyn skenat (eller stuckit, såg ej, vet ej) ut på en åker, gått omkull och tjejen har skadat sig. Bra att hon hade telefon med sig, mindre bra att hon inte ens kunde ge sina föräldrar en vettig beskrivninh på var hon befann sig eftersom de inte har den blekaste aning om hur det ser ut runt stallet. Ägarna lyckades hitta sin dotter med hjälp av kompisen till hästens ägare som kunde gissa sig till var de befann sig.
Rätt eller fel?

I mina ögon är det FEL. I ett kollektivstall kan man inte förvänta sig att någon ska ta ansvar för andras barn. Att vara såpass ointresserade/okunniga att de inte ens tar reda på vad det är för ponny de låter dottern rida. Att inte vara bekant med närmiljön runt stallet. Känns som om hästen funkar som barnvakt typ...

Personligen tycker jag inte att man ska låta barn rida ut ensam om man inte är i stallet, vet vart de ska rida och hur länge de ska vara borta.

Jag började rida ut själv med min D-ponny när jag var 12. Då fanns inga mobiler etc men jag brukade alltid tala om vart jag skulle. Hästen var otroligt snäll och trafiksäker och det var aldrig några problem.

Nu har jag tagit upp ridningen igen efter ett över 10år långt uppehåll och jag känner mig väldigt osäker att rida ut själv. Dels har jag inte samma "kontakt" med den här hästen som jag hade med min ponny och dels har jag kanske blivit äldre och mer förståndig (och harig). Har alltid säkerhetsväst, mobil och skriver upp i stallet vilken väg jag tar. Det gör att det känns lite tryggare, men helst har jag alltid ngn med mig när jag rider ut.

ja va nog 12 när ja började rida ut själv. fast det va iofs bara på grusvägen och ut i skogen.

tror det beror mycket på hur barnet i sig själv är! är hon lugn och ansvarstagande och tänker logiskt, skulle ja nog släppa henne. men endast på dagen, när det inte blåser eller regnar och alltid med telefon och väst. alltid berätta vart hon ska och absolut inga avstickare utan att ringa först!

ja tror att man nånstans måste bärja att släppa barnen lite mer fria. ja tror inte man tjänar nått på att hålla dom hårt.
å förresten, det finns ungar som börjar dricka alkohol vid 12-13 års ålder. detta är bra mycker värre än att släppa dom fria på en hästrygg anser ja.

krossungar börjar köra själva när de är runt 4-5 och växer med uppgiften.
nej, tycker ni och framför allt din sambo att tjejen klarar det, så låt henne. då är det ju inte du som tagit beslutet och mamman har bara pappan att bli sur på.

heej..
Jag är själv 13 år och har egen häst... hon hade haft hästen i 6 månader..då har hon antagligen hunnit vänja sig vid den och hur den ska ridas...viktigaste är att hon INTE får va rädd för hästen..att hon litar på den till 100%..ja litar på min häst till 100..och är aldrig rädd när jag sitter på henne och då går allt jätte bra..

krossungar börjar köra själva när de är runt 4-5 och växer med uppgiften.

??? Såvitt jag vet är der 15-årsgräns på att köra moped, mindre barn som kör t ex kross får väl bara köra på avlyst bana under uppsikt av vuxna? Jag tycker nog att man kan fundera över den där 15-årsgränsen för även om det på sätt och vis är omöjligt att jämföra häst och moped kan det röra sig om samma farter och liknade krafter. Är inte en 12-åring mogen nog att hantera en moped kanske man ska fundera på om samma kanske kan gälla för en häst.

Men det ÄR svårt med hästar, för i vissa fall kanske man aser HÄSTEN mogen nog att ta hand om ungen, inte tvärt om... Dessutom vete 17 om jag inte skulle kunna släppa ut en 12-åring ensam, men vara VÄLDIGT tveksam till att släppa iväg två på egen hand. Jag tycker i alla fall oron är befogad, är tex en 12-åring mogen att på egen hand hantera en olycka där ponnyn blir skadad? Och då tänker jag i första hand inte på bilolyckor och liknade utan t ex ett oturligt feltramp som leder till en ordentlig vrickning eller i västa fall till ett benbrott?

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag står i ett stall där fodringar under vardagar (3 ggr om dagen) samt utsläpp tidigare har ingått i hyran men nu pga. ändrade...
Svar
9
· Visningar
1 358
Senast: 95johsv
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• WE-tråden
  • Skadade hästar och konvalescenter