Alcatraz (sammanslagen tråd, det räcker med EN tråd/hingst)

Gabby_Ossi

Trådstartare
Alcatraz

Vi har funderat på denna hingst till vårt sto e. Zinsky**-Jaguar-Kaliber. Vad tycker ni avelskunniga om denna kombination? Kan det bli sämre dräktighet pga hans ålder? Hur är avkommor till denna hingst annars?

Alcatraz

Ni som sett honom live nu på bruksprovet får gärna skriva ner era intryck.
Läste exteriörbedömningen och den var ju bra. Blir intressant att höra sammanfattningen.

Sv: Alcatraz

Här är förresten bilder på stoet... (Har ingen helbild utan täcke :o ) Men den här får duga :crazy:
PICT3066.jpg

PICT3063.jpg

Kan inte så mycket om hur Alcatraz skulle passa ditt sto - men jag såg honom på bruksprovet alldeles nyss, och jag skulle inte tacka nej till honom om jag hade ett sto och skulle använda en utländskfödd hingst!
Han är ju 20 år, men väldigt väldigt snygg :d och i bra form för sin ålder (vad jag kan bedöma, andra kan ju ha andra åsikter ;) ).

Jag tyckte också att Alcatraz var :d

Har sett flera trevliga avkommor till honom på tävlingsbanan! Vet dock inte alls hur de är i temperamentet! Det är därför jag inte vågar ta honom till min tant :D

Jag såg honom. Han var en imponerande individ som jag blev mycket förtjust i :love: Skulle inte trott att han var 20 år om jag inte vetat det.

Tyvärr visades han bara vid hand vid två korta tillfällen. Dels för exteriörbedömning och dels vid premieringen. Jag hade önskat att han visades upp lite mer, åtminstone hade han kunnat trava runt ett par varv till vid premieringen!

Han såg riktigt fin ut. Gillade hans typ och de rörelser man såg var bra. Han visades i mycket gott skick och uppförde sig lugnt och sansat. :love:

Jag tittar ju med dressyrögon och han föll även mig i smaken, tack vare ett mycket bra bogläge var han fortfarande otroligt rörlig och med mycket mekanik i sina rörelser. Dessutom var han torr i sina ben, sin ålder till trots. Imponerande snygg hingst som säkert - med rätt ston - kan producera mycket trevliga dressyrhästar också.

Jag tyckte att han hade en underbar utstrålning! Sedan håller jag med GiG på samtliga punkter.

Visst är han trevlig! :D Hans index siffror är ju inte fy skam heller...jag har funderat på honom länge.Men så vet du...det där med fryst. ;)

Det är bara 90 dygnsavgiften jag blir så.... :devil: :devil: ...på!

Håller med dig, men visst är det levande fölavgift på Alcatraz i år!? Får väl se hur jag gör...Det är lika svårt att välja varje år. :crazy:

Har inte sett honom live men på bilden i Hingstkatalogen samt på videosnuttarna på horsegate ser han lite lång och inte så högbent ut. Stämmer det, ni som sett honom? Annars kunde han vara en kandidat till mitt sto men hon är lite gammaldags i sin typ så det behövs lite förädling här.

Jag håller också med !

Väldigt kul att få se en så rörlig 20-åring !

Nej tyvärr 90 dygnsavgift...många felaktigheter i katalogen i år!

Jag blev lite förvirrad då det stod levande fölavgift i katalogen och på hemsidan 90 dygnsavgift och därför mailade jag dem och fick till svar att det är 90 dygnsavgift som gäller.Jag frågade även om man kunde få levande fölavgift istället, men det gick inte för att tyskarna bestämde priset...fick jag till svar.

Aladdin skrev:
Har inte sett honom live men på bilden i Hingstkatalogen samt på videosnuttarna på horsegate ser han lite lång och inte så högbent ut. Stämmer det, ni som sett honom? Annars kunde han vara en kandidat till mitt sto men hon är lite gammaldags i sin typ så det behövs lite förädling här.

Nja, att använda holsteiner som förädlare är nog inte att rekommendera, även om han inte var direkt lågställd var han inte högställd heller. Och absolut inte vad jag kallar ädel.

Ja jag sitter här och muttrar tjurigt och funderar än på hur jag ska göra...vill ju så gärna ha - men riskerna är så stora.

Jag har ju egentligen min princip att hålla fast vid att aldrig använda 90 dygnshingst...anser att ju hårdare man håller på det - ju fler hingstägare kommer att ändra sej med tiden och åtminstone ge alternativ till folk att välja mellan 90 dygnsavgift och levande fölavgift.

Suck-vad gör man?

*knapplån*

Är det någon som vet hur Alcatraz avkommor är i skallen?

Står han kvar i Sverige nästa år skulle han kunna vara intressant till min Ceylon-dotter, men eftersom hon är en typisk avkomma till sin far behövs en hingst med lite stabilare temperament!

Han har flera godkända hingstar efter sej med höga poäng på temperamentet tex Almaretto hade väl 10 poäng bland annat.

Kolla videon på hingsten Akinos på www.horse-gate.com som är efter Alcatraz...han ser väldigt lättriden och okomplicerad ut.

Ängagården skrev i ett mail till mej att Almaretto var så lugn och fin även ensam i stallet - den värdighet som en klasshäst skall ha....skrev de.Tyvärr verkar de ha tagit bort honom i år från "sina" hingstar...kanske beroende på att Alcatraz kom hit.

Ja jag tänkte också att han hade passat väl till min lite eldigare tös...som inte alltid har alla fyra hovarna i marken.(Den hästen, som du uttryckte att du skulle vilja ha stallet fullt av sådana hästar förut när vi diskuterade i en annan tråd).

Liknande trådar

Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 049
Senast: Piaff
·
Avel Jag har ett sto på 14år som varit dräktig 4gånger. Första gången hon var dräktig var 2014 men då kastade hon så då betäckte man henne...
2
Svar
36
· Visningar
7 315
Senast: Masse
·
Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras...
2 3
Svar
47
· Visningar
9 516
Senast: dobbis
·
Avel hejsan allihopa☺️ Jag är helt ny inom det här med avel och skulle vilja ha lite hjälp . Jag har ett jätte fint sto på 155 cm i mkh hon...
Svar
5
· Visningar
1 710
Senast: Görel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Valp 2025
  • Barmarksdrag/canicross