Alcatraz-OCD?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare crazy
  • Startdatum Startdatum
C

crazy

Vad kommer ryktet ifrån?Sanning eller myt?Vågar man chansa?Det är ju trots allt en topphingst...

Sv: Alcatraz-OCD?

Va! Har jag aldrig hört! Var kommer det ryktet ifrån? Skulle ta det med en nypa salt!

Ja jag försökte hitta en gammal tråd men kunde inte hitta den.Där stod det något om att Alcatraz nedärver OCD i hög utsträckning.

Därför vill jag veta hur stor sanningsgrad det är på detta...så man inte står med en fölis som kanske ska säljas nästa år, som folk inte vågar köpa eftersom svenskarna är så förbaskat rädda för detta.

Det enda jag har hört är att han är opererad i halsvenen! Ang OCD: om det har stått i en tråd finns det väl risk att den tråden "försvunnit".

Tror att jag kommer ihåg tråden...
Men den tråden jag tänker på, var kommentaren "om vi inte veterinärbesiktigade de hingstar vi tog in".
Kommentaren var från "kontinenten"...
Var det den du tänkte på?
Mvh

Den tråden handlade om struppiping....Det var Cyllenes chef J som hade frågat Cyllene det i bilen på väg till flyget...

Hälsningar Helen

Det var den och de jag tänkte på! (J är väl kontinental! ;))
Men jag kom inte ihåg om det var struppipning, eller bruksprovet...
mvh

Ja att den tråden ni menar handlade om strup-pipningen men att vi kom fram till att det var operation i halsvenen som gällde minns jag.

Opererad i halsvenen stämmer och det är inget ärftligt.

Men det där med OCD hade jag gärna velat ha begrepp om...hur pass mkt sanning som ligger i det.

Den tråden jag startade om Alcatraz handlade om struppipning!

OCD har jag inte hört något alls om - så ni vet!

/C

Hittade en intressant artikel angående OCD;

Is OCD a problem?

“It is a large opportunity for the veterinary profession to make money. OCD is a problem, but lived with OCD at a fairly high level until we discovered how to read it on the x-rays. We now know quite well how to fix it. Less than 20% of OCD cases becomes a problem, and in the majority of those situations, surgery can fix the problem.

Back in the 70s we were talking about navicular, but thanks to the farrier, thanks to our feed suppliers and our vets, we have been able to live with that. If OCD had been a key point in the selection, you would never have heard of Ramiro, never heard of Almé, nor of Jalisco or any of those good stallions.”

Are stallions in France rejected on the basis of their x-rays like they are in Holland?
“No – and the Dutch will abandon that system eventually, it is just marketing. The Dutch will privately tell you that they are missing some good stallions because of this system. In France it is included as part of the information about the stallion, that is a must, and you must give the mare owner the OCD score of the horse.

We can deal with OCD like we dealt with navicular. If you have a foal from a stallion that has OCD in both stifles then you must be careful with how heavy you let that foal become, that is the risk, but the day you give up taking risks, you give up breeding.

Looking for a horse with no faults, you will end up with a horse with no quality. There are no miracles in this business of breeding, be pragmatic, be passionate and keep your eyes open.”

Hm vart vore hoppaveln idag utan dessa uppräknade goda hingstar?Ska man lyssna på vad som står i denna artikeln framstår OCD som ett ganska obetydligt problem...

Inom travaraveln används såväl ston som hingstar med OCD. Där drar man av några tusingar på fölets pris och opererar den om det behövs...
Det är halvblodsfolket som är hysteriska över OCD-förekomsten. Jag undrar också varför, för det är ju ändå så FÅ av de drabbade hästarna som blir oanvändbara av den orsaken.
Dessutom så vet man ju inte hur ärftlighetsgången är...

Ja, vad vore aveln?
Nu vägs ju för och nackdelar mot varandra, och i proportion till hingstarnas avelsresultat, så uppväger ju resultaten det mesta.

Men om man då ser hur många av deras avkommor som har blivit kasserade i sin tur (pga dåliga plåtar/ocd) , så har avkommorna i sin tur selekterats hårt (i kwpn vill säga). Detta är ju hingstar som inte är kwpn, men verkat där. Nuförtiden röngas väl importerna med? Briar tex, fick väl ta en ny omgång plåtar innan han godkändes där.
I de flesta fall opererar man ocd med gott resultat. Man kalkylerar med vissa risker, och är då medveten vad man (eventuellt?) lägger till sin genbas.
Så hade ju även denne man gjort, som artikeln handlar om, fick fram en bra hingst, som inte skulle ha stått i sverige, om det inte vore för hans dåliga spermakvalitet! :)
Och du fick ju ett kanonresultat med denne hingst, även om du först nu är medveten om att det finns erkänd ocd i topplinjen. ;)
Jag tycker det är ok att kwpn håller sin linje, men jag tycker även att fransoserna har en bra linje, där man måste upplysa om ocd.
Holländarna erkänner ju även att de går miste om många stjärnor, som de inte får regga kwpn, pga att hingstarna inte har rena plåtar och inte blir godkända.

Som kuriosa så är de för kwpn godkända utländska hingstarna:
Biotop
Briar
Caretino
Chin Chin
Contender
Darco
Grandeur
Grosso Z
Larome
Quick Star
Quidam de Revel
Rohdiamant

Jöss, saknar vi inte en hel hög här?
Och saknar vi inte mycket linjer?
Varför gör vi det?
:devil:
Det finns däremot av kwpn godkända avkommor efter många av hingstarna som saknas här. Så vi skall nog vara lite stolta, som ett litet avelsförbund, har med en av deras tolv godkända, utländska hingstar?
mvh

Det är halvblodsfolket som är hysteriska över OCD-förekomsten. Jag undrar också varför, för det är ju ändå så FÅ av de drabbade hästarna som blir oanvändbara av den orsaken.
Dessutom så vet man ju inte hur ärftlighetsgången är...

Så som jag uppfattat det så finns det arvsbarhetsfaktor,en utvecklingsfaktor och en foderfaktor att räkna in i en analys.

För ett litet tag sedan hade vi en artikel i Ridsport angående föl,unghästar och OCD.Där påvisades OCD utveckling och utbredning vilket tydligen hade en stor inverkan av att fölen redan tidigt skulle få möjligthet att röra på sej ordentligt...även så gällande unghästarna då de hästarna som stod mer inne hade mer tendens att uteckla OCD av högre grad än övriga som fick mkt utevistelse.

Sedan har vi detta med Kalcium/fosforkvoten som påverkar skelettets uppbyggnad.Felaktig utfodrig kan ge konsekvenser.

Med tanke på ovanstående artikel där man anger att mindre än 20% skulle få OCD...borde detta minimeras ytterligare om övriga saker uppföljs dvs föl/unghästen får maximalt med möjlighet att få röra sej och stärka sitt skelett under uppväxten samt att rätt balans på fodret innebär en lika stor bit i det hela.(?)

Ja det är en viss skillnad...frågar du en som håller på med travhästar och nämner OCD så rycker de bara på axlarna och undrar varför man nämner det som ett problem...när det oftast är så enkelt att lösa OM problemet skulle uppstå.

Men men så är det skillnad på operationerna idag och förr också.Kanske hbl folket ännu inte hängt med riktigt med hur denna typen av operation utförs nu för tiden?

Så hade ju även denne man gjort, som artikeln handlar om, fick fram en bra hingst, som inte skulle ha stått i sverige, om det inte vore för hans dåliga spermakvalitet!
Och du fick ju ett kanonresultat med denne hingst, även om du först nu är medveten om att det finns erkänd ocd i topplinjen.

Ja precis! Hade man velat gå miste om en SÅN fölunge :love: och backat för att man hade fått veta att det låg OCD bakom i linjerna?

Att ha strikta hälsoregler är väl okej.Fast jag tycker nog man kan erbjuda OCD hingstar till avel under förutsättning att man talar om att de har det....dvs man ska veta VAD man avlar på.Det gäller ju att hänga med i aveln även prestationsmässigt-så vart ska de dra gränsen som förbund egentligen?Hur roligt är det att vara stoägare om man ska hålla sej strikt inom KWPN när det kanske finns mkt andra goda linjer som frestar?

KWPN har ju mkt annat som är BRA...när det gäller sina krav på godkända hingstar.Var det inte du som sa att de även bedömmer stalltemperament?

Japp, jag hänger med!
Men jag kan inte tycka att det är ok, att man "släpper" OCDn.
Tycker det är ok att man har koll på den, och försöker reducera den.
Och visst, jag tror nog att vi på halvblodssidan inte har hängt med.
En OCD operation är ju ett rutiningrepp. Beroende på vad man har för försäkringsbolag och för villkor, så täcker ibland bolagen upp operationen.
Jag tycker nog att det är många i min omgivning som har gjort den, och med gott resultat. Sitter en benbit fel, så har man ju inget att välja på, om man skall använda den. Sedan vet jag hästar som har haft OCD i hela kroppen, som inte har haft några besvär alls, utan har tävlat upp i klasserna i många år.

Hittar jag en hingst, som passar mitt sto mycket bra, skulle jag nog kunna ta chansen, men vara uppmärksam på problematiken.
Men då skulle jag gärna se att den inte hade något annat att anmärka på veterinärt eller exteriört.
mvh

Nu satt vi nog och skrev samtidigt, bara att jag hade Nalle Puh paus! ;)

Och visst skall vi vara glada att han är här! Nu har han, så vitt jag vet inga problem med OCD, utan med simmarna! Men det har ju ingen betydelse, när det det funkar så bra med N. Men det är ju grunden till att han är här, och jag tycker det är förtroendeingivande, när en uppfödare uttalar sig om det, istället för att som så många andra, "mörka sanningen".

Nu slog du huvudet på spiken! :D Visst blir de begränsade, men det finns ju vägar att gå runt bestämmelserna, vilket används.
Då får de så småningom fram avkommor som har ena linjen "under kontroll" och andra under bearbetning! ;)
För det har ju gått igenom mycket hingstar, efter dressyrstjärnor, som nu skall gå hingsttävlingarna framöver!
mvh

Ja givetvis ska det handla om riktiga toppindivider för att låta OCD hingstar verka i aveln.

Det ska inte vara fritt fram hur som helst.Det har du rätt i.Kan man reducera den biten är det ju bra...för någonstans på vägen hoppas man ju ända att det så småningom ska försvinna helt.

Fast var drar man gränsen för vad som är ok att avla på om man godkänner OCD? En del kanske tycker vissa defekter är ok andra andra defekter.

Personligen ser jag ingen anledning att avla alls på hingstar som har en bevisad defekt. Det finns så många bra hingstar som är "felfria" så det finns ingen anledning. Speciellt inte när man vet att det finns en ärftlig bit bakom, även om den kombineras med andra faktorer.

Travaveln anser ju att om hingsten hållt för at springa in x antal miljoner, då är hans defekter inga problem. Och visst kan man tänka så. Men det finns ju en viktigt skillnad mellan travavel och ridhästavel tycker jag och det är antal år hästen används.

Liknande trådar

Avel Någon som kommer ihåg varför han togs ur avel? Har haft ett gott öga till honom ända sedan jag var domarsekreterare då han visades på...
Svar
11
· Visningar
1 395
Senast: Freazer
·
Avel Hej! Kollat i äldre trådar, men hittar inte riktigt svar som kan passa in på just denna situation. Ber om ursäkt ifall det upplevs som...
Svar
9
· Visningar
1 348
Senast: Anon89
·
Hundavel & Ras Såg precis att det från och med nästa år blir obligatoriskt att genomföra test av andningen på mops samt engelsk och fransk bulldogg...
2
Svar
37
· Visningar
3 449
Senast: AraSlei
·
Relationer Jag fick en fråga från min partner här om dagen, som gjorde mig lite bestört... Han frågade vad jag skulle med honom till om det inte är...
2
Svar
31
· Visningar
2 062

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka