Alcatraz-OCD?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare crazy
  • Startdatum Startdatum
Sv: Alcatraz-OCD?

Är det någon som har låtit friröntgat sina ston då innan de sattes i avel ?

Hälsningar Helen

Så stor skillnad är det väl ändå inte.En travare är en högpresterande häst.En häst som springer på travet i 10-12 år...tror jag sliter lika mkt om man jämför mot en normal rid och tävlingshäst i dressyr och hoppning.

Så du skulle vilja backa i tiden och utesluta tex Almé och Ramiro ?

Vem syftar du på...i allmänhet?

Nej mitt sto är inte röntgat.Inte än i varje fall.

crazy skrev:
Vem syftar du på...i allmänhet?

Nej jag syftar inte på någon speciell utan ställer frågan rent allmänt i diskussionen om OCD.

Hälsningar Helen

Att se bakåt är väl ingen vits. Det finns många bra hingstar med defekter som inte nedärvts. Sen finns det också många bra hingstar som tyvärr nedärvt defekter man inte visste de hade. Eller att de kanske inte ens hade dem själva men för anlagen vidare. När man insett att ett problem finns tycker jag att man ska göra det man kan för att få bort/minimera det. Tycker som sagt attd et finns tillräckligt med bra hingstar idag för att ta bort de med defekter som bevisligen förs vidare. Att anse att en operation är "rutin" tycker jag är lite farligt, en operation är alltid ett ingrepp och bör i möjligaste mån undvikas.

Vad jag vet så har de flesta travare inte en tävlingskarriär tills de är 10-12 år även om pensionsåldern officiellt är där för hingstar/valacker. Tror också att det är en betydligt större prestationsutslagsprocent på travhästar än på ridhästar. En travhäst används ju in princip bara för att tävla, en ridhäst mestadels för hobbyridning. Skulle vara intressant att se statisktik dock för hur många av de som tävlar länge som dels är efter hingstar med OCD och dels själva har det.

Angående att röntga stona så skulle ju det vara önskvärt, likaväl som att alla stoägare använde sig av defektlistan för hingstar för att se vilka ston som är direkt olämpliga i aveln, samt att fler ston och treåringar visades. Då skulle man få en bättre avelsbas snabbare. Men trots allt så står hingstarna för en mycket större bit i det genetiska framsteget totalt i en population, så för bästa resultat lägger man mest krut där.

Folk skulle säkert börja röntga sina ston om de som köper föl/unghästar börjar betala vettigt för sej.Men jag förstår dem som inte gör det idag...att avla drar med sej enorma kostnader ändå...sådana kostnader som man inte inser kanske förrän man själv har avlat.

Ingen har sagt att det ska gå på ren rutin.Bara att nedärvningen inte är så stor och framför allt inte så stor att det ofta kommer till problem som påverkar användbarheten.

Att sortera väck extrema talanger pga av OCD...nej det tycker jag inte.Kanske däremot att hingstar röntgade med OCD enbart skulle få betäcka ston som själva är friröntgade(?)Önskemål kan man ju alltid ha...svårare kanske att få det att funka i verkligheten kanske.

När det handlar om extrema talanger som bör dessa tas tillvara inom aveln oavsett OCD.Så som jag har förstått så nedärvs inte OCD ensamt utan måste ha en genetisk länk även från mödernet för att fölet i sin tur ska utveckla detta(?)

Har du någonsin sett en travhäst träna och tävla?Blir väldigt förvånad att man skriver "bara tävla" som om det vore promenadridning i skogen.

crazy skrev:
Folk skulle säkert börja röntga sina ston om de som köper föl/unghästar börjar betala vettigt för sej.Men jag förstår dem som inte gör det idag...att avla drar med sej enorma kostnader ändå...sådana kostnader som man inte inser kanske förrän man själv har avlat.

Sett till kostnaden så är det en engångskostnad som även kan användas som ett argument till försäljningen " då båda föräldrarna är friröntgade " Men det är bra att veta hur det är ställt med stoet även inför kommande säsonger i aveln.

Jag vet att på Askö så rabatterar man avgiften i samband med betäckning tex, om stoet är friröntgat från OCD.

Hälsningar Helen

Jag har både sett och hjälpt till att träna travhäst. Det jag menade var inte det, utan att flertalet som har travhäst tränar den för just travTÄVLING, medans många som har ridhäst aldrig sätter sin fot på en tävlingsbana.
Angående röntgenkostnad på ston så är det ju som sagt en engångskostnad. Om man tänker sig att ett sto ska få någon större genomslagskraft i aveln borde hon få felra avkommor, slår man ut röntgenkostnaden på alla dessa avkommor så blir det inte så många hundra. Men visst en extrakostnad är det ju, och det betalas alldeles för dåligt för hästarna. Men det är ju marknaden som styr.

Jovisst kan det vara ett bra argument.Tyvärr tror jag knappast att det hjälper till att sälja föl till högre priser ändå.Inte med tanke på den svenska attityden på hästmarknaden.Dvs de vill ha allt men fortfarande inte betala ett öre mer än nödvändigt.

Så visst vill köparna gärna köpa ett föl med friröntgade föräldrar bakom sej-men inte betala för det...har någon annan en likvärdig häst med samma stam utan friröntgade föräldrar för 5000 kr mindre än den röntgade fölisen...så kan jag på förhand räkna ut på förhand hur de flesta tänker och vilket föl de väljer.Tyvärr så handlar det om att få så mkt som möjligt för pengarna-men inte att betala för det.

Jag syftar inte på mina egna uppfödningar...mina har sålts utan större problem och till bra folk än så länge...peppar,peppar.

För den som har ett tiotal ston så är det ju ytterst omständigt och kostsamt att få iväg 10 eller fler ston till röntgen.Vi hobbyuppfödare med ett par ston kanske inte tänker så.

Jag skulle mkt väl kunna dra iväg mitt sto till röntgen utan större problem-men jag förstår dem som inte vill göra det också.Alla hästar man har är inte alltid snälla/lätta att lasta..

Jag förstår fortfarande inte hur du jämför travhästarna med ridhästarna?

Så som jag uppfattar att du menar är att ridhästen skulle slitas mer som normal ridhäst ...jämfört med att den tävlande travaren inte skulle utsätta sina ben för samma slitage?Eller fattar jag dej helt fel?

Visst är det en engångskostnad...men som jag skrev ovan.För den som har många ston blir det både mkt utlägg i pengar samt att hästarna också ska transporteras till röntgen....och man vet ju att alla hästar är inga änglar att lasta heller.

För min del hade det väl inte varit några större problem som sagt.

Japp marknaden styr fast jag tycker nog att det håller på att vända en del.Speciellt med tanke på de nya reglerna som gör att hobbyuppfödarna begränsas till 3 föl om året såvida man inte skaffat tillstånd.Men de flesta jag känner har istället reglerat antalet ston istället för att skaffa tillstånd.

Om detta funkat likadant över hela landet så betyder det att en stor del av de som producerat hästar till självkostnad till försäljning på marknaden försvinner.Dvs inga billiga hästar framöver om några år...och eftersom svensk hbl avel till största del överlever tack vare hobby-uppfödarna...så kan man ju tänka sej resten.

Jag vet inte vad det kostar och hur många röntgenplåtar man måste ta för att hästen skall kallas för just friröntgad-nån som vet?Jag bara tog en jämförelsesumma.

Exportröntgen är väl rätt så kostsamt-någon som vet vad det kostar?Vad kostar friröntgen och hur många plåtar behövs för att det ska få kallas det?

I begreppet exportröntgen ingår falanger (kota och nedåt) på frambenen, falanger, haser och knän på bakbenen.
På atg-klink tog de 2300+moms för exportröntgen i våras, vet inte om priserna varierar mellan olika ställen. Klinikavgift, lugnande osv tillkommer.

Kände själv att det vart rörigt...menar nog att travhästarna används en kortare tid dvs att långtidsslitaget blir mindre, självklart är slitaget de utsätts för under sin aktiva tid mycket stort förmodligen större än de flesta ridhästarnas, men under en kortare tid. Detta spelar väl kanske inte så stor roll med just OCD men för andra defekter som travsidan släpper igenom. Men jag kan också tänka mig att utslagningsprocenten är större än på ridhästsidan, kanske till följd av bl a OCD.

Att hästen är svårlastad är väl ett ganska dåligt argument, hur gör man då vi premieringar, visningar, betäckning m.m?? Eller om hästen måste in för veterinärvård...

Det är ju samma engångssumma oavsett hur många ston man har, det blir ju inte dyrare ju fler ston man har per häst. Snarare kanske tvärtom. Och de flesta uppfödare sätter väl inte in alla ston i avel samma år utan det tillkommer och försvinner några efterhand. Sen måste ju som jag tidigare sagt röntgenkostnaden slås ut över alla stoets avkommor. Säg att det kostar 3000:- och hon får 5 föl, då blir det ju faktiskt "bara" 600:- kr extra per föl.

Görel skrev:
Mitt sto är också röntgat! Ingen OCD där heller :bump:

Då frå du också: :bow: :bow: :bow:

Kan inte ni motivera hur ni tänkte? Och vad det kostade? Så kanske ni får andra att överväga att göra samma sak.

Jag hade ingen tanke alls bakom, utan mitt sto skulle hältutredas, och eftersom veterinären misstänkte spatt röntgades hasen ordentligt. Så jag fick det liksom på köpet ;)

Kan tillägga att hon inte har spatt heller!

Senast ändrad:

Är hon röntgad runt om?

Självklart så kommer ju röntgen på tal och blir mer aktuellt i detta fall så som Shady hade sin skada tex.Men jag tror inte det är många som åker in och röntgar sitt avelssto just för syftet att kontrollera OCD tyvärr.Utan det handlar mer om när det ändå blivit tal om röntgen pga av skador etc...eller som i Busans fall angående tillväxtzonerna.

Liknande trådar

Avel Någon som kommer ihåg varför han togs ur avel? Har haft ett gott öga till honom ända sedan jag var domarsekreterare då han visades på...
Svar
11
· Visningar
1 395
Senast: Freazer
·
Avel Hej! Kollat i äldre trådar, men hittar inte riktigt svar som kan passa in på just denna situation. Ber om ursäkt ifall det upplevs som...
Svar
9
· Visningar
1 348
Senast: Anon89
·
Hundavel & Ras Såg precis att det från och med nästa år blir obligatoriskt att genomföra test av andningen på mops samt engelsk och fransk bulldogg...
2
Svar
37
· Visningar
3 449
Senast: AraSlei
·
Relationer Jag fick en fråga från min partner här om dagen, som gjorde mig lite bestört... Han frågade vad jag skulle med honom till om det inte är...
2
Svar
31
· Visningar
2 062

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka