Alcatraz-OCD?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare crazy
  • Startdatum Startdatum
Sv: Alcatraz-OCD?

För den som har många hästar blir det genast dyrt,svårt och omständigt.Räkna 10 hästar och om det då kostar 3000 kr per häst=30 000 kr som ska ut...när det redan för de flesta uppfödare handlar om en ganska hårt ansatt ekonomi.Till de 30 000 sk då resor och ev hyra av släp läggas till.Ja kanske rent av även kostnad för en tillfällig medhjälpare också.

Det är ju dessutom ingen som betalar för stona de åren de går tomma...och vanligtvis när det väl blir föl...så säljs de nästan till "tillverkningskostnad" i de flesta fall.Så det är knepigt....så länge det inte finns någon bättre lönsamhet i det hela.

Det är bara en liten procent av alla betäckta ston som kommer till premieringar och visningar årligen.Oftast bara vid stamboksföring...sedan är det väl några eldsjälar som återkommer årligen med sina föl-men det är inte många.

En svårlastad häst är väl en sak...men har du 10 hästar varav hälften svårlastade...då blir det genast så mkt mer omständigare.

För mej med bara en häst är det väl en sak som går att ordna.Jag bara försöker se på det ur olika vinklar.

De flesta som har större antal ston...sitter ofta redan med en bunt hästar i åldern 10-20 år kanske, som redan är i aveln.Oftast då med föl vid sidan och åter dräktiga.Då helt plötsligt är det 20 hästar som ska lastas och åka istället för 10.

Idealet vore att stona röntgades innan de sattes i aveln i såfall.I tidig ålder...innan 3 års ålder.

Men OCD är ju fortfarande under 20%...och det gäller även fast bägge föräldrarna kan ha OCD.Procentandelen som leder till problem är så pass liten och åtgärdas väldigt lätt idag.Därför tror jag det är ganska ologiskt att tro att det i framtiden skulle innebära att alla obligatoriskt röntgar sina ston.

När vi pratar om hingstar,avel och OCD...så är det de yttersta riktigt bra hingstarna som vi menar borde få verka i aveln ändå.Dvs inte samtliga deltagande i ett bruksprov för att de råkat lyckas pressa sej igenom till ett godkännande.

Jag tycker fortfarande inte att det finns någon anledning att godkänna bevisat defekta hingstar när det finns så många bra som inte har bevisade fel. Det vore skillnad om det var en liten population hästar och man behövde ta till vara på alla anlag som fanns, nu är det inte så i halvblodsaveln.

Röntga eller inte, jag tycker egentligen att det skulle ställas samma veterinära krav på stona som på hingstarna. Rent praktiskt vet jag att det inte är möjligt, men det vore det ideala.

Jag menar inte att alla uppfödare ska dra iväg och röntga de hästar de har nu, men om malla t ex började med de hästar de sätter in i aveln allt eftersom blir det kanske någon eller några per år och då blir det ingen stor kostnad. Lastningsproblematiken tycker jag fortfarande är ett dåligt argument, alla hästar går att lasta, och alla hästar BÖR gå att lasta i fall det skulle hända något.

Jag menar inte heller att alla ston visas årligen, men betäcks gör de väl? Och oftast inte hemma på gården...eller rids/leds de till hingsten som förr i tiden? Alla kan väl inte ha egen hingst? Plus att för att aveln ska vara riktigt effektiv bör de visas på treårstesten t ex och för att förberedas för det bör de kanske ha varit ute ett par gånger tidigare.

Jaja, vi har helt enkelt inte samma åsikt, det är väl bara så...

I praktiken går det säkert att genomföra om man börjar som du säger med att röntga dem som unghästar.

Tyvärr är det samma sak med treårstesterna...inte alltför många som dyker upp.Ibland har det dock sina skäl som tex i mitt fall=en häst som haft extremt mkt växtvärk dvs hon är inte ens inriden än pga av att hon växt så mkt.Jag har själv alltid för sikte att treåringarna SKA gå treårstest.Nu gick det i stöpet i år.

Jo men jag pratar om den yttersta toppen av hingstar...hingstar med 10/10 i hoppning tex som kanske senare tävlar på högsta nivå som...hingstar som verkligen visat att de är något extra.Olika åsikter kan man ju alltid ha...men jag själv anser att de riktiga talangerna är alltför få för att sorteras ut av OCD.

Jag vet om hästar som varit så svårlastade att all veterinär praktik måste utföras hemma.Bor man i småland tex är det inte alla gånger man ens hinner ta sej till klinik om hästen är svårt sjuk....dvs långt till närmsta klinik.Man kan tycka att alla hästar BÖR gå att lasta, men så funkar det ju inte i praktiken.I många av dessa fall finns bara ett val och det är att behandla hemma i den mån det går eller avliva.Men nu pratar vi om extremfallen.

Jag vet om folk som faktiskt rider till stationerna också-det förekommer.Alternativt skickar man sitt sto långväga till hingst med lastbil...och av någon anledning är det alltid lättare med lastbil.Men det kan vara svårt att ordna en lastbil för att kolla sin häst på en klinik.Då ska den dit och vänta tills man är klar och sen hem igen.Det är om man kan hitta en privat.Jag vet även om svårlastade ston där folk gett upp och istället sålt sitt sto till dem som har egen hingst på station för att slippa eländet med lastning.

Många gånger är det väl som så...att när folk inte har eget släp...så blir det inga extra lastövningar förrän hästen skall åka tyvärr.Hästar behöver ju ofta lastas mkt från det de är små om de inte har synnerligen gott självförtroende i botten.De hästar som är lugnast att lasta är oftast de som fått åka mkt sedan de varit små.

Mitt sto lastades för att åka till seminstationen...men med henne vet man att det funkar ok.Hon har ett gott självförtroende och ett inre lugn som få.Hon har inte åkt sedan hon var liten.Men det är sån skillnad från häst till häst-de är ju individer.

Olika åsikter måste man ju få ha...

Skrev ett långt svar och så blev jag tvungen att jaga rätt på hunden som hade hoppat över altanstaketet på egen hand och var på äventyr...snabb rackare...svaret försvann...

Det gick i alla fall ut på att om man vill så går det att lasta vilken häst som helst (med mycketfå undantag). Har själv haft svårlastade exemplar och min nuvarande häst åker kanske en gång om året utan lastproblem, min ponny lastades första gången som fyraåring. NH hjälper många svårlastade hästar förutsatt att man hittar en bra sådan tränare. Så det går om man vill, men finns inte viljan så går inte mycket. Kontentan är att jag tycker att det är ett dåligt argument.

Att inte fler åker på treårstesterna är jättesynd, det är ju liksom det som ligger till grund för hingstarnas fortsatta avelsverksamhet. Det är där man får kvittot på hur bra en hingst nedärver sig. Så om fler visade sina hästar där skulle vi ha ett snabbare avelsframsteg. men jag kan förstå att det finns många orsker till att man inte gör det, som i ditt fall med tillväxt eller ryttarbrist eller helt enkelt tidsbrist. Men det är synd.

Jovisst går det att lasta i de flesta fall om man bara vill lägga ner tid och möda...tyvärr är det inte många som vill det.

I många fall när det gäller svårlastade hästar så beror det på stressiga omständigheter runt lastningen istället för att folk tar sej tid.Ibland räcker det att det är fel folk som lastar helt enkelt.Men frågar du folk i allmänhet så skulle du få detta som en utav ursäkterna-det kan jag lova dej.

Att göra som jag gjorde-avstå pga av att hästen har extrem växtvärk är ju för hästens egna skull.Trots att jag var så oerhört nyfiken själv...men sånt straffar sej bara senare om man hastar fram.

Men i de flesta fall så kan ju även ryttare ordnas...det är bara att man får betala för det.Tycker fler skulle vara beredda på att ta till hjälp vid treårstestet.Finns inget värre när det dyker upp folk som inte har en aning om vad de sysslar med...detta märks väl...framför allt när det kommer till löshoppningen.Ibland har man sett dem som tror att det går ut på att jaga hästen på hinderna-man blir rent förskräckt!

Tyvärr är det ju många av de mindre populära hingstarna som i detta fall straffas för detta...då deras avkommor aldrig kommer ut i den mån det behövs och sällan köps upp av tävlingsryttare= att de inte syns senare i statestiken heller.Det finns nog en och annan hingst som oförtjänat halkat ner till ett C tyvärr.Detta tycker jag är ett problem.BLUP är ett bra verktyg...men det har också sina svagheter.

Kanske att hingstarna de första åren skulle begränsas till ett visst antal ston, där stoägaren förbinder sej att denne eller att ev köpare förbinder sej att visa hästen som treåring (?)....så att man ökar visningarna av de första årskullarna för att få en säkrare kvalitétsstatestik att kunna gå efter.

Ja det finns många goda idér...lite svårare att få igång dem bara.

Men äntligen efter mkt tjat så verkar hingstägarna äntligen förstå att vi stoägare inte nöjer oss med en bild i katalogen utan vill se hingstarna live (videosnuttar).Detta är värt en eloge för dem som ordnat så detta blivit verklighet.Kanske fler planer förverkligas så småningom...

Det är väl ganska mycket idéer som snurrar tror jag angående att göra bedömningarna bättre. Men man är nog snarare ute efter att se till att de nya hingstarna får många avkommor tidigt så att de snabbt kan få en rättvis bedömning och rekommenderas eller tas ur avel beroende på resultat. Kanske vore det bättre att ge en efterhandsrabatt till de avkommor som faktiskt kommer till treårstestet?

Att hingst'garna börjar fatta att de faktiskt måste marknadsföra sig är ju både bra och dåligt, det är ju bra att det fattar att stoägarna blivit mer upplysta men risken finns ju att de som har mest pengar får mest reklam.

Ja stimulanspaketet finns ju dock.Men som du säger...kanske något ytterligare kanske skulle få fler att vilja visa.

Tex HE kör ju med rabatter på betäckningar om man visar med gott resultat.Ett riktigt bra resultat kan resultera i en gratis ombetäckning med samma hingst.(om nu detta system finns kvar än).Så visst finns det möjlighet för tex hingstägare att agera om de vill att hingstens avkommor verkligen ska få komma ut och synas mer.

Ja det kan ju vara lätt att den som inte är rutinerad nog kanske faller för de hingstar som är mer profsigt filmade än andra.Det kan ju vara till en nackdel förstås.Men för egen del kan jag ju se igenom det glamorösa och se hingsten för vad den är.Men men för den orutinerade??

Ja det sker på både gott och ont.De som inte hänger med i svängarna nu med hemsidor och videor kanske får lida av det senare...trots bra hingstar.

Min var också på hältutredning, men när vi ändå var igång och röntgade så körde vi rubbet. Vad det kostade har jag inte en susning om. Detta var 1998. Så priserna har ju ändrat sig.

Se mitt svar ovan. Angående Busan, så är hon ju röntgad fram då för sina tillväxtzooner, men den dagen det blir dags för avel på henne. Ja då blir det också röntgen. Oavsett vad det kostar. För har man lagt så mkt tid och pengar som vi gör på henne för att få meriter m.m. då vill jag kunna med rent samvete kunna säga att detta sto har inte OCD.

Jag vet inte vad mitt kostade heller, försäkringsbolaget betalade :D

Men jag tror att fakturan gick på över 6 000 spänn för allt.

Jag håller med om att det optimala vore om alla ston i avel var friröntgade men jag tror att det är en utopi. Ett sätt att främja att uppfödarna röntgar sina ston skulle hingstägarna kunna bidra med genom att rabattera sina priser till ägare av friröntgade ston (som Askö gjort). Även om man inte kan få mer betalt för ett föl med friröntgad mamma får man ju det i praktiken eftersom man inte betalat lika höga hingstavgifter som de som inte har friröntgade ston. Alla skulle vinna på detta - i längden. Uppfödare, hingstägare, köpare och ryttare.

Ja då blir det också röntgen. Oavsett vad det kostar. För har man lagt så mkt tid och pengar som vi gör på henne för att få meriter m.m. då vill jag kunna med rent samvete kunna säga att detta sto har inte OCD

Ja men det förvånar mej inte alls att du skulle göra det.Det är ju lättare för oss med enstaka häst att göra nåt sånt.Har man 1-2 hästar att dra iväg med är en sak...

...men som min hovslagare tex med uppåt 20 stycken varav hälften kanske avelsston-nej det tror jag aldrig att de skulle göra faktiskt.Det var ett himla gnällande om att bara skaffa pass...

OCH JA...Zanna är iväg på betäckning!Jag vet faktiskt ännu inte 100% säkert vem det blir....*struliga jäklar utan vettiga svar*...inte betäckt än...vi inväntar nästa brunst...kollas imorgon.

Även om man inte kan få mer betalt för ett föl med friröntgad mamma får man ju det i praktiken eftersom man inte betalat lika höga hingstavgifter som de som inte har friröntgade ston. Alla skulle vinna på detta - i längden. Uppfödare, hingstägare, köpare och ryttare

Detta är något som borde kunna locka folk...om inte annat successivt!

Ja det var meningen att jag skulle ha Maloubet som planerat...nu testar de en ny spädningsvätska och kör med "först till kvarn"...ja jag antar att det är 10 nya ston då.
Frågade om bokning-men åhnej det gick inte...utan det var bara "först till kvarn" som gällde.

Andrahandsvalet lutar åt Alcatraz.Tredjehandvalet lutar åt Spender S.

Men, men mycket kan ändra sej...

Liknande trådar

Avel Någon som kommer ihåg varför han togs ur avel? Har haft ett gott öga till honom ända sedan jag var domarsekreterare då han visades på...
Svar
11
· Visningar
1 395
Senast: Freazer
·
Avel Hej! Kollat i äldre trådar, men hittar inte riktigt svar som kan passa in på just denna situation. Ber om ursäkt ifall det upplevs som...
Svar
9
· Visningar
1 348
Senast: Anon89
·
Hundavel & Ras Såg precis att det från och med nästa år blir obligatoriskt att genomföra test av andningen på mops samt engelsk och fransk bulldogg...
2
Svar
37
· Visningar
3 449
Senast: AraSlei
·
Relationer Jag fick en fråga från min partner här om dagen, som gjorde mig lite bestört... Han frågade vad jag skulle med honom till om det inte är...
2
Svar
31
· Visningar
2 062

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka