Albion style vs. legend

A

AnnaMalm_

Är i full fart och letar efter en dressyrsadel till min häst och har testat en albion legend (1996) som låg super och jag älskade den. Men sadeln var bara 16.5" och sätet var vell inte för litet men mina knän hamnade utanför vulstren och då tänkte jag att en 17" borde jag kanske få plats i eller ändras bara sätes storleken? Och till den andra saken hittade jag en billig Albion style från 2003 som såg jätte fin ut. Men vad är skillnaderna på style och legend? Kan stylen möjligtvis tänkas passa eftersom legenden gjorde det?

Vill veta alla tankar om dessa två sadlar! Bra och dåliga sidor.:)

Sv: Albion style vs. legend

Jag är också nyfiken på om nån har koll på skillnaden på de olika albion modellerna..

Som jag har fattat det, och jag är långt ifrån en expert på området Albion, är legenden rakare än stylen. Dvs har du en häst med spikrak rygg passar förmodligen legenden bättre och är hästen rak men inte spikrak i ryggen passar stylen...;) Observera att detta är bara ord från en lekman på området men det är vad jag har hört. :laugh:

Det stämmer. Kikar man och jämför de båda så är legende rakare än stylen. Stylen är svagt svängd.

TS. Det finns flera legend ute i olika vidder och str. skulle inte våga ta en Style utan att ha provat om hästen trivs med Legenden.

Läste nånstans att SLK ska vara lite mer böjd, liknande Prestige. Kan det stämma tro?

Jag har själv en Albion Style till min rakryggade häst och den ligger riktigt bra.
Som hoppsadel har jag en Morris Gold Collection, så jag tror att de två sadlarna är skapligt jämförbara vad gäller rakhet på bom. Har aldrig provat legenden, men jag har hört att den inte passar på hästar med lite mer manke, det gör däremot Style.

Det är viktigt att tänka på att det finns två olika Style, ett tag tillverkades en billigare Style i både dressyr- och hoppmodell. Den billigare har präglat läder medan den dyrare Style har slätt läder. MYCKET stor skillnad på dessa, helt olika sadlar i bom, material etc.

Stylen med slätt läder är en påkostad, exklusiv sadel (nypris drygt 18 000 tror jag) medan den andra är lite mer mot mellanbudgetsadel (kring 10 000 nypris).

Känner inte till Stylen men har själv en Albion K2 som är helt underbar både för mig och hästen. Bästa sadel jag har haft helt klart!

jag har provat både style och legend på min häst. Legenden låg rätt okej men stylen blev för böjd för henne. Inte mycket men helt klart mer än vad jag tillåter. Jag gillade inte stylen, kan inte sätta fingret på varför men den kändes inte bra så det var tur att den inte passade hästen! Legend eller k2 var riktigt skön att rida i!

Sen finns väl även stylen i två modeller? En billig variant med präglat läder och en dyr variant i slätt läder. Många som säljer verkar inte veta om detta utan tar ordentligt överpris för den billiga. Vad jag hört av sadelmakare så kostade den billiga runt 9 000kr när den såldes. Har själv ingen erfarenhet av detta.

Lite KL

Någon som vet när budgetvarianten på Style tillverkades?

Albion Style har INTE tillverkas i någon budgetvariant. Den billigare varianten av Ablion dressyrsadelar som finns är varianten som heter K2.

Jag har ägt en Albion Style med präglat läder och den kostade 18000 kr i nyköp 2001, knappast en budget variant.

Efterföljaren till Albion Style heter Albion SL och en variant som heter Albion SLK, där SLK är den med djupare säte.

Albion K2 tillverkas fortfarande och är en budgetvarant.

Se Albions hemsida: http://www.albion-saddlemakers.co.uk/products/dressage.htm

/Lizzie

Ja, jag vet inte själv men det var några som nämnde det tidigare i tråden så det var därför jag undrade. K2 ligger ju runt 18000 den med, iaf hos de åf jag sett den hos.

Liknande trådar

Utrustning Jag letar efter sadel till min 3,5 åring som är ca 170 i mkh. Jag är 164 och behöver 17,17,5". Det har dock varit problem att hitta nåt...
Svar
0
· Visningar
3 403
Dressyr Vi har ju haft en tråd nu med vad man har för sadel men nu kommer min fråga. Vad ställer ni för krav på sadlar och varför? Jag har fått...
Svar
17
· Visningar
2 693
  • Låst
Utrustning Nu har jag letat efter en ny sadel i över ett halvår. Vill egentligen helst rida bomfritt, men har inte hittat någon som ger mig riktigt...
Svar
15
· Visningar
2 941
Senast: Linisen
·
Utrustning Nu har jag velat fram och tillbaka 1000 ggr om... Vore det inte bara helt klart smartast av mig att köpa en Albion k2 dressyr till...
2
Svar
26
· Visningar
2 520

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Bästa ledtillskottet?
  • Intressanta uppfostringsmetoder?
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat