Albion kontrol

A

apocalypse

Måste bara få höra om det är någon annan än jag som har problem med att hoppa i Albion kontrol?
Jag har precis köpt den och den är superskön att rida i men när jag ska hoppa så blir allt bara fel, jag hamnar i bakvikt och skänklarna fladdrar, vilket resulterar i att min häst blir rätt sur på mig...konstigt;)
Sadeln är utprovad och hästen verkar trivas kanon med den men inte jag, jag hade en Globus Esperanza innan och har aldrig haft dessa problem innan.
Kanske bara är en vanesak...nån som har nått klokt tipps?

Sv: Albion kontrol

Är det en hoppsadel? Eller en allround? Tyvärr inte så insatt på den du nämnde :smirk: Men sen kan det ju vara att sadeln helt enkelt inte passar ditt sätt att vara "byggd" på, om du förstår..? Kanske inte är rätt sadel för dig.

Det är en hoppsadel. Jaa det kan nog vara så att den inte passar mig eller så får jag helt enkelt öva in mig på den...:)

Det brukar ta ett tag innan man hoppat "in sig" med en ny sadel. Ge den lite tid så kommer det kännas helt normalt efter ett tag. :)

ja det får vi hoppas för det känns helskumt just nu.

Jag hade en Albion legend, det var vidrig hade den i en månad sen fick jag den såld ujha :eek:

Albion Kontroll är ju väldigt bra balanserad (vilket Globus inte är) så det kan vara den skillnaden som gör att det känns annorlunda, både kontrollen och legenden är ju mkt uppbyggda vilket brukar göra att man just inte flaxar med benen om man har dålig skänkelfixering själv. Har själv haft båda och tycker de är mkt sköna och framförallt bra balanserade. Så jag skulle gissa på att det är ovana som gör att det känns konstigt, sedan kan det naturligtvis vara så att den inte passar dig men det tycker jag du borde känna även på marken om så var fallet.

tack för ditt svar det gör mig lite lugnare :)

Jag har en och den är perfekt för mej, men inte för min kompis som brukar rida en av hästarna hon hamnar lite i stolsits, men hennes överben är längre änn mina.
Sen så tycker jag att den funkar bäst med väldigt korta läder.

Vet inte vad det är för hoppsadel. Men har en Albion HR dressyrsadel. Varit hos sadelmakare med den för 2 veckor sen. Han rekomenderar verkligen albion, han påstod att de bästa sadlarna är de som är engelsktillverkade och har laminerad träbom och är ullstoppade. Vilket stämmer bra in på albion! Så jag hoppas att du kommer att trivas i din sadel, för den är bra för hästen!

//Martina

Liknande trådar

Hoppning Background för jämförelse: Jag brukade träna hoppning för MÅNGA år sedan. Det var fredag kväll. Det var en ponny grupp innan oss och vi...
2
Svar
27
· Visningar
4 404
Senast: Ullmerkott
·
Hästhantering Hej! Jag är lite hjälplös och vet varken in eller ut hur jag ska göra... Har en 12 årig valack som jag tävlat i hoppning med upp...
2 3
Svar
52
· Visningar
12 179
Senast: liiinnea
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 720
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 326
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Tips på mellanstor hund för barnfamilj
  • Akvarietråden V