Alazzis hagtråd

alazzi

Trådstartare
Ok, här är den för dem som vill prata lerig hage.

Jag hade min häst i sjukhage hela förra vintern pga av att hästen var konvalesent. Skadan skedde i en tävlingsbox (rullat fast) i slutet av april och sen stod hästen hela sommaren i sjukhage,

Och jag lovar, den hästen var rätt tokig av att stå i sjukhage. Han var svårt frustrerad av att enbart skrittas under igångsättningen. Det var en mycket jobbig period när han var mycket svårhanterlig. Jag höll på att ge upp helt och ge bort hästen eftersom jag inte orkade till slut.

Jag blev rädd för att rida honom eftersom han bockade så mycket.

Han behöver gå i hage med hästkompisar för att må bra. Och nu när hagen ser ut som den gör så vågar jag inte låta honom gå där eftersom han är känslig och lätt dra på sig skador.

Sv: Alazzis hagtråd

citat från min andra tråd på Senior. Vill inte att Seniortråden ska stängas eller flyttas.
Din nuvarande lösning, med att tricksa lite med dina tider i stallet så att du kan undvika att släppa hästen i hagen på det viset, är det något som du känner kan fungera praktiskt i längden?

Det går ju ett tag. Eller, ja, så länge som jag kan rida ordentligt så kan det fungera. Vi klarade ju förra vintern när hästen höll på att sättas igång. Usel lösning, men bättre än att hästen skadas.

Inte för att det kanske är till någon hjälp men jag vill bara berätta att jag förstår din hagångest, lider av sådan själv.
Det får mig att må så dåligt att det går ut över resten av tillvaron.
Just nu funderar jag på att flytta min häst av den anledningen.

Hellre en mindre hage än en lerig- som hästarna knappt röra sig i i allafall.
Om hagen "bara" är lerig på ytan har vi halkrisken.:eek:

Sen har vi om leran fryser:eek: eller muggproblem.
Jag vet vad jag föredrar. Mindre sandhage. När/ om det fryser på får de gå på stor yta.

Är den frisk nu eller? I såna fall- RID den för att undvika bus i hagen.

Gud hade samma problem förra året! Jag kunde låta min lilla dam gå i en liten skogshage, men hon vart ju helt vansinig när hon kom ut, hoppade och skuttade. Höll tummarna för att hon inite skulle skada sig och hade henne själv tills dess att hon lugnat ner sig. Hellre stor än gegigt.

Ja, hästen är frisk nu och jag får se till att rida mycket nu så att han får röra på sig. Om underlaget och vädret är ok så har jag ridit ut en sväng så att han får dagsljus och stimulans. Annars ridhus. Försöker rykta extra mycket och pyssla så att han blir omhändertagen. Nu har jag vägrat låta honom gå i leran, är så rädd för skador.

Oj, har aldrig haft det problemet eftersom jag bor på sandjord men jag hade nog försökt göra vid hagarna på något sätt, ta bort matjord, dränera och på med stenmjöl eller nåt.

Men mina blir knäppa om de inte får gå ut och röra på sig.

Jag har inte läst din andra tråd, men förstår ditt problem och sitter i exakt samma sits som du.

För 2 vintrar sedan gav jag upp och ställde honom i liten grushage hela vintern. Har aldrig sett en häst förvandlas så.:cry: När han inte fick sin sociala kontakt och leka blev han helt inåtvänd och deprimerad.
Jag kände inte igen min annars glada häst.

Så nu får han gå ut i ler/gräshage tillsammans med sin kompis, dock får de inte vara ute lika länge nu när det är lerigt, men de kommer gärna in nu.

Det är pest eller kolera och det blir fel hur man än gör men jag väljer en glad häst..:crazy: just nu iallafall..

Ja, hästen är frisk nu och jag får se till att rida mycket nu så att han får röra på sig. Om underlaget och vädret är ok så har jag ridit ut en sväng så att han får dagsljus och stimulans. Annars ridhus. Försöker rykta extra mycket och pyssla så att han blir omhändertagen. Nu har jag vägrat låta honom gå i leran, är så rädd för skador.
Om det varit jag hade jag hellre valt att gå ut och gå med hästen istället för att stå och pyssla med den.
Först släppa den i ridhuset, eventuellt ha pisk med och "valla" runt hästen lös. Hästar lär sig ganska snabbt att trava eller galoppera lugnt.
Sen gå ut och gå med den i rask takt, efter det rida.

gulan

Hästar är sociala djur och de behöver kontakt med artfränder. Ensamma hästar är olyckliga. De behöver någon att stå och klia man på och bara vara.

Jag promenerar gärna med hästen också, men inte när det är busväder.

Här tror jag lösdrift är highly underestimated. I lösdrift har hästarna tillgång till sällskap och samvaro 24/7 och de kan röra sig dygnet runt, vilket resulterar i att de sällan får de där "spelen" när de bara tokrusar runt med överskottsenergi. Och eftersom hästarna är tillsammans hela dygnet så behöver de inte diskutera rangordning varje morgon när de släpps ut, alltså det blir mindre "bråk"(eller vad man skall kalla det). Jag är helt hundra på att lösdrift minskar skaderisken- regelbunden rörelse, god samvaro och bygger inte upp överskotsenergi i en box under natten.

Kanske inte funkar när hästen är ordinerad sjukbox, men annars tror jag det är ett strålande alternativ till ensamma hästar i små grusrutor(eller lerrutor för den delen). Vi hade en boxvila på en häst en gång, han fick en flyttbar hage ute i lösdriftshagen, hade alltid sällskap o alltid bete men begränsad yta. Perfekt.

Det går ju att ha en kompis även i en grusad hage;)

Om den är tillräckligt stor, men de vi har nu är för små.

Har haft dem tillsammans i grushage förut när vi hade tillgång till större hagar. Enda nackdelen är att då finns det inget annat att göra än att leka och härja =skador.
I gräshagen äter de mesta av tiden iallafall.

Hästar är sociala djur och de behöver kontakt med artfränder. Ensamma hästar är olyckliga. De behöver någon att stå och klia man på och bara vara.

Jag promenerar gärna med hästen också, men inte när det är busväder.

Hästar är vanedjur. Menar du ensam häst i hage = olycklig så håller jag inte med. Menar du ensam -helt ensam på en gård så håller jag med.
Jag har sett massor av hästar och vi har själva haft flera hästar som måste gå själva av en eller annan anledning. Tex hingstar eller elak mot andra, eller blir utstötta av andra, och jag har inte uppfattat någon som olycklig!

En häst blir däremot mycket olycklig av att inte få tillräckligt med rörelse och stimulans.

Finns inget dåligt väder för motion-bara dåliga kläder......
gulan

Tja, det handlar inte så mycket om kläder utan att jag tappar hästen när det blir för busigt väder:crazy: Då befinner han sig mest ovanför mark.

För min häst räckte det inte att gå ensam i en hage. Han behöver hästkompis. Det räckte inte med hästar intill.

Jag hör till dem som tycker att hagarna är det allra viktigaste i valet av stallplats. Faktiskt t om viktigare än själva stallet.
Jag skulle därmed inte acceptera att ha så dålig hage att man inte kan släppa hästen i den vintertid. Skulle så vara fallet och jag själv ägde gården skulle jag åtgärda hagen genom dränering och grus. Dyrt, visst... men absolut nödvändigt. Man kan ju inte ha hästen stå inne i flera månader. Om jag hade hästen inhyrd under dessa omständigheter skulle jag omedelbart börja leta ny stallplats och flytta. Jag skulle må oerhört dåligt annars.

Nu har jag sådan tur att vi har sandjord på den egna gården och det blir aldrig lerigt eller söndertrampat. Jag har däremot upplevt motsatsen med "bottenlös" lera och det var INTE roligt. Jag har full förståelse för Alazzi. Bra hage med hästkompisar är ett minimikrav för mig.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 786
Senast: Lavinia
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 742
Senast: tuaphua
·
Foder & Strö Vår C-ponny fick fång i början på mars, har stått på box till slutet på april och därefter i en sjukhage på ca 12x12. Nu efter sista...
Svar
3
· Visningar
1 511
Senast: MayGrace
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 863
Senast: Jamtland
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattbilder #10
  • Valp 2025
  • Akvarietråden V