Alaskan husky här inne?

Alaskan

Trådstartare
Hej! Undrar om någon här inne är ägare av en Alaskan husky? Hur stor är hunden/vad väger den och hur gammal är den?
Har själv en alaskan husky på 11 veckor nu, störst i sin kull av 6 valpar. Vid 4 veckor så vägde han 4.9kg :eek: Nu vid 11 veckor så väger han lite på 11kg. Mycket/lite/normalt?
Hans mamma är ganska liten, runt 45cm/ca 15kg, hans far är större, runt 65cm/ca 25-30kg (tävlingshund)
Uppfödarna sade också då han var där att han är väldigt stor jämfört med de andra valparna, och joo, då vi hämtade hem honom så var det rätt stor skillnad på honom och resten av kullen. Undrar hur stor han har tänkt att han ska bli egentligen :confused: :D
Vad tror ni, blir det en bjässe att tampas med som vuxen eller är han "normal" sas? Vad väger era vovvar?

Min klassas visserligen som Skandinavian hound (pointer, vorsteh, greyhound, husky) men hon är iaf 54cm hög och väger drygt 16kg. Väldigt liten tjej.

Är alltid svårt att sia om vikten/storleken på blandningar, kan falla ut lite hursomhelst.
Men eftersom båda föräldrarna verkar grova är det ju stor chans att han blir det oavsett mankhöjd.

Denna "typ" av hund kan ju väga allt mellan runt 12-40kg...

Hans mor har hovawart bakåt i sitt släkte och uppfödarna funderade på om det är så att det är denna ras som lite "slår sig fram" på min valp sas. Kan det vara så måntro? :confused:
Han är rätt grov, med tassar och ben som elstolpar :p De andra valparna var betydligt "nättare" i sin benstomme.

Jag har haft Alaskan Husky, hon lever nu inte idag men hon var slutmätt till 64cm i manken och vägde 18kg i full kondition.
Höjd och vikt kan ju variera en hel del hos Alaskan efter som man inte riktigt vet vad som "slår igenom". :)

Hans mor har hovawart bakåt i sitt släkte och uppfödarna funderade på om det är så att det är denna ras som lite "slår sig fram" på min valp sas. Kan det vara så måntro? :confused:
Han är rätt grov, med tassar och ben som elstolpar :p De andra valparna var betydligt "nättare" i sin benstomme.
Absolut. Även om en valp teoretiskt sett är 1% av en ras, kan valpen bli 100% av den rasen.

Min senaste BC hade lite NZ blod i sig. Han var minst i kullen, både vid födelsen o vid leveransen. Ingen av de andra valparna i 2 kullar kom upp i 20 kilo vid 12 månader, de stannade på 13 - 15 kg. På toppen av sin karriär låg han på 28 kg, helt utan uderhull..
Dessutom vallade han som NZ o såg ut som en sådan.
Genetik är inte alltid så lätt.

Oj oj! Stackars min sambo om så är fallet att det blir en bjässe :o Vi kompromissade om att ta en alaskan husky då han ville ha en "normal hund" medans jag ville ha en enorm hund (läs: irländsk varghund typ) :p :D Blev då denna "ras" då vi båda tidigare har haft huskys ;) Kanske jag får min "vilja" igenom i alla fall nu då :D :banana: även fast jag inte tror att det blir någon sådan enorm storlek på honom :)

Oj oj! Stackars min sambo om så är fallet att det blir en bjässe :o Vi kompromissade om att ta en alaskan husky då han ville ha en "normal hund" medans jag ville ha en enorm hund (läs: irländsk varghund typ) :p :D Blev då denna "ras" då vi båda tidigare har haft huskys ;) Kanske jag får min "vilja" igenom i alla fall nu då :D :banana: även fast jag inte tror att det blir någon sådan enorm storlek på honom :)
Beror det inte på var för raser som är i ?
Min kompis är verkligen stor och han kan inte skälla heller bara yla ,,, kan inget speciellt om dessa raser , men vi har träffat en tjej ned fyra stycken Alaskan huskys som istället var rätt små allihopa .. de var släkt alla hennes hundar också. Dom var säkert inte över 20 kg någon av dom.

Det jag vet så är bara att mamman har hovawart i sitt släkte. Pappan har blivit avlad i många generationer på enbart draghundar/alaskan huskys. Han kommer från en stor slädförare som har tävlat i många år med sina hundar och han har många hundar på sin gård.
Valpen är som sagt väldigt kraftig och har tjock tjock tjock päls. Inte denna lite tunnare päls som många säger att alaskan har (jämfört med andra polarhundar) Han har REJÄLT med underull och som sagt väldigt tjock. Han har också hängöron (från hovawarten kanske?) och jag tror inte att de ställer sig då de är rätt stora och hängiga.

Det jag vet så är bara att mamman har hovawart i sitt släkte. Pappan har blivit avlad i många generationer på enbart draghundar/alaskan huskys. Han kommer från en stor slädförare som har tävlat i många år med sina hundar och han har många hundar på sin gård.
Valpen är som sagt väldigt kraftig och har tjock tjock tjock päls. Inte denna lite tunnare päls som många säger att alaskan har (jämfört med andra polarhundar) Han har REJÄLT med underull och som sagt väldigt tjock. Han har också hängöron (från hovawarten kanske?) och jag tror inte att de ställer sig då de är rätt stora och hängiga.

Men alaskan malamutes har väl jättetjock päls? För jag antar att en alaskan husky är en blandning mellan alaskan malamute och siberian husky? Då är det ju inte så konstigt om din valp också fått väldigt tjock päls.
En hoffe har ju egentligen ganska tunn och stripig päls.

Vad har man för syfte/målsättning när man blandar in hoffe i polarhundar?

Men alaskan malamutes har väl jättetjock päls? För jag antar att en alaskan husky är en blandning mellan alaskan malamute och siberian husky? Då är det ju inte så konstigt om din valp också fått väldigt tjock päls.

Alaskan husky är väl en draghundskorsning som kan innehålla lite allt möjligt, både diverse slädhundsspetsar och fågelhundsraser som används till drag?

Nej en alaskan är inte en blandning mellan malamute och siberian.

Liknande trådar

Hundhälsa Min 4 åriga tik har börjat kissa inne nattetid helt plötsligt. Jag skulle behöva lite råd och inputs för nu har idéerna tagit slut på...
Svar
7
· Visningar
11 905
Senast: Nominous
·
Hundavel & Ras Hej! Min familj funderar på att köpa en hund och vi funderar på rhodesian ridgeback. Den ska vara snäll och kelig, kunna hanteras av...
2
Svar
30
· Visningar
6 844
Hundavel & Ras Jag har börjat fundera lite kring om vi skulle ta en kull på vår tik men vill veta lite vad man måste tänka på osv. Vår tik är 50 %...
Svar
16
· Visningar
2 921
Senast: vallhund
·
Övr. Hund Jag och min sambo bestämde oss under veckan; att det nu var dags för hela stora flocken att ge sig ut på en gemensam fjälltur. Vi bor så...
2
Svar
37
· Visningar
2 689
Senast: MrsScabtree
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Söker hane för avel - Bichon