Var står det att läsa? Upplys gärna oss okunniga!Står att läsa bland annat detta om rasen:
För att få högre utmärkelser på hundutställningar måste en hovawart ha meriter från bruksprov, tjänstehundscertifikat eller vara godkänd draghund.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Var står det att läsa? Upplys gärna oss okunniga!Står att läsa bland annat detta om rasen:
För att få högre utmärkelser på hundutställningar måste en hovawart ha meriter från bruksprov, tjänstehundscertifikat eller vara godkänd draghund.
Var står det att läsa? Upplys gärna oss okunniga!
Nej en alaskan är inte en blandning mellan malamute och siberian.
Vad är det för blandning då? Jag har ingen aning.
Det finns olika typer av alaskan husky så det beror på helt enkelt. T.ex. om de är avlad för lång- eller kortdistans. Men oftast är det väl siberian husky och någon typ av snabbare hund, pointer och vorsteh är populära i draghundsvärlden.
Varför skulle jag googla en blandraskombination?T.ex. SKK, Svenska Hovawart klubben.... googla så hittar du nog
Du skrev ju "var står det att läsa?"? Då är väl "SKK och rasklubben, googla så hittar du" ett rätt rimligt svar.Tråden skulle nog passa bättre på:
http://www.bukefalos.com/threads/oserios-avel-vintern-2016-17.1427279/
Varför skulle jag googla en blandraskombination?
Tvivlar på att SKK o rasklubben stödjer blandrasavel.Du skrev ju "var står det att läsa."? Då är väl "SKK och rasklubben, googla så hittar du" ett rätt rimligt svar.
Fast nu skrev ju @Alaskan om hovawarts, och vad som behövs för högre utställningsmeriter. Inte alaskan husky.Varför skulle jag googla en blandraskombination?
Men det handlar inte om det. Det handlar om hovawart. Detta är vad du svarade på:Tvivlar på att SKK o rasklubben stödjer blandrasavel.
Hovawart används också som draghund så jag antar att det är därifrån det kommer.
Står att läsa bland annat detta om rasen:
Din fråga gällde Hovawart och drag och det fick du svar på. Googla så får du ännu mer svar.Tvivlar på att SKK o rasklubben stödjer blandrasavel.
Du kan ju gå till en slädförare och säga att deras avel är oseriös så får vi se vad du får till svar. SKK är inte i mina ögon på nått vis mer seriösa med alla sjuka hundar enligt deras olika "rasstandard", tyvärr.Tråden skulle nog passa bättre på:
Varför skulle jag googla en blandraskombination?
Tråden skulle nog passa bättre på:
De som tävlar drag vill ju ha snabba hundar, därav alla inblandning av vorsteh. Kan inte se någon funktion alls med att blanda in hoffe som är en betydligt tyngre och långsammare hund.Vi har hoffe, och jag skulle aldrig kunna tänka mig att det vore lämpligt att korsa in hoffen för att förbättra dragegenskaperna i en draghund a la Alaskan Husky?
Måste vara nåt annat dom är ute efter, möjligtvis storleken...
Vi har hoffe, och jag skulle aldrig kunna tänka mig att det vore lämpligt att korsa in hoffen för att förbättra dragegenskaperna i en draghund a la Alaskan Husky?
Måste vara nåt annat dom är ute efter, möjligtvis storleken...
Jag är inte född bakom flötet även om en del av er gärna vill tro det. Draghundsavel är oftast prestationsavel o väldigt många uppfödare har bättre koll än de som avlar på renrasiga hundar. Dock hamnar dessa hundar sällan på blocket, man avlar för att förnya sina spann o då o då byta hundar med överskottet.