Alaskan husky här inne?

Tvivlar på att SKK o rasklubben stödjer blandrasavel.
Men det handlar inte om det. Det handlar om hovawart. Detta är vad du svarade på:

Hovawart används också som draghund så jag antar att det är därifrån det kommer.

Står att läsa bland annat detta om rasen:
För att få högre utmärkelser på hundutställningar måste en hovawart ha meriter från bruksprov, tjänstehundscertifikat eller vara godkänd draghund.

Du frågade "var står det att läsa?" och det fick du svar på.

Senast ändrad:
Vi har hoffe, och jag skulle aldrig kunna tänka mig att det vore lämpligt att korsa in hoffen för att förbättra dragegenskaperna i en draghund a la Alaskan Husky? :confused:

Måste vara nåt annat dom är ute efter, möjligtvis storleken...
De som tävlar drag vill ju ha snabba hundar, därav alla inblandning av vorsteh. Kan inte se någon funktion alls med att blanda in hoffe som är en betydligt tyngre och långsammare hund.

Vi har hoffe, och jag skulle aldrig kunna tänka mig att det vore lämpligt att korsa in hoffen för att förbättra dragegenskaperna i en draghund a la Alaskan Husky? :confused:

Måste vara nåt annat dom är ute efter, möjligtvis storleken...

Kan vara så också att de har försökt få större hundar. Mamman med hovawart var ju rätt liten så kanske de var rätt små i släktet och därav korsat med denna ras.

Fast Hoffe är ingen jättehund. Max 40 kg om de ska ligga enligt rasstandard. De är heller inga tunga, stora hundar som leonberger osv. Hoffe är högbent och "normal" i kroppen. Jag har aldrig stött på dem inom drag eller hört någon hoffemänniska prata om hoffar inom draget, så vanliga är de inte även om någon enstaka kan förekomma.

En draghund ska vara snabb, uthållig och ha en kropp och mentalitet lämpad för drag. Det har inte hoffen rent generellt. Vi har flera hoffar i släkten och snabba är de då inte. Tom Dvärgschnauzern fintar bort dom!

Jag är inte född bakom flötet även om en del av er gärna vill tro det. Draghundsavel är oftast prestationsavel o väldigt många uppfödare har bättre koll än de som avlar på renrasiga hundar. Dock hamnar dessa hundar sällan på blocket, man avlar för att förnya sina spann o då o då byta hundar med överskottet.

Jag är inte född bakom flötet även om en del av er gärna vill tro det. Draghundsavel är oftast prestationsavel o väldigt många uppfödare har bättre koll än de som avlar på renrasiga hundar. Dock hamnar dessa hundar sällan på blocket, man avlar för att förnya sina spann o då o då byta hundar med överskottet.

Och då måste jag fråga vad blocket har att göra med detta/med min hund? Jag tro inte du är bakom flötet, jag svarade på dina frågor angående hovawart och när du lade in länken till "oseriös avel" så sade jag min åsikt om det. Min valp är från seriös slädförare, med tävlingshundar, han är inte någons "trädgårdsavel" som inte vet vad de sysslar med och som ska ha snabba pengar.

Liknande trådar

Hundhälsa Min 4 åriga tik har börjat kissa inne nattetid helt plötsligt. Jag skulle behöva lite råd och inputs för nu har idéerna tagit slut på...
Svar
7
· Visningar
11 905
Senast: Nominous
·
Hundavel & Ras Hej! Min familj funderar på att köpa en hund och vi funderar på rhodesian ridgeback. Den ska vara snäll och kelig, kunna hanteras av...
2
Svar
30
· Visningar
6 844
Hundavel & Ras Jag har börjat fundera lite kring om vi skulle ta en kull på vår tik men vill veta lite vad man måste tänka på osv. Vår tik är 50 %...
Svar
16
· Visningar
2 921
Senast: vallhund
·
Övr. Hund Jag och min sambo bestämde oss under veckan; att det nu var dags för hela stora flocken att ge sig ut på en gemensam fjälltur. Vi bor så...
2
Svar
37
· Visningar
2 689
Senast: MrsScabtree
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Söker hane för avel - Bichon