akvarium medel :)

N

nathalieuhlan

har ett akvarium på 112 L och använder Clearol (för kristallklart vatten) och AquaSafe (för stress och sånt) och ett växtnäring. Och idag tog 2 av medlerna slut, växt och clearol, så vill gärna ha tips på andra medel som ni har bra erfarenhet av.

mvh nathalie

Sv: akvarium medel :)

Växtnäring spelar det ingen större roll vilket märke man använder, tycker jag, de är rätt lika allihop. Jag har rätt mycket växter, sa jag använder en mineralnäring, en kvävegödning och en fosforgödning. Har man färre växter och fler fiskar sa räcker det med mineralnäringen. Helt utan näring brukar inte växterna trivas nagot vidare (jag brukar fa järnbrist pa nagon vecka, bladen bleknar).

Clearol och Aquasafe känner jag inte till?

Jag använder inga medel förutom växtnäringen+koldioxid.

Sv: akvarium medel :)

Clearol är ett medel som klumpar ihop små grumliga partiklar till större grumliga partiklar så att filtret kan fånga upp dem. Det är nog inget medel jag skulle slösa pengar på att tillsätta regelbundet, utan kanske bara precis inför en utställning eller nåt om vattnet inte var klart i tid. I ett hemmaakvarium skulle jag se över filterlösningen om vattnet alltid grumlade.

Aqutan är ett vattenberedningsmedel som tar bort klor och binder tungmetaller. Inget man nödvändigtvis måste köra heller. Ett supermärke av vattenberedning är Prime, som jag räddat en hel del risiga fiskar med, dvs vid akuta förgiftningssymptom.

Liknande trådar

Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 456
Hästvård Hej! Jag har ett tolvårigt D-Ponny sto som jag tävlar dressyrklasser på, det finns nog några som sett mina inlägg här på Buke. Jag har...
2
Svar
21
· Visningar
4 433
Senast: mackan
·
Ridning Jag ger snart upp, hittar aldrig en bra häst :( Det hela började med min hyrponny som jag hade under 1 år, han skulle var jättesnäll...
2
Svar
23
· Visningar
3 715
Senast: EmmaBovary
·
Hundhälsa Hej. Längesedan jag var aktiv på detta forum men nu känner jag att jag behöver skriva av mig och kanske få ett gott råd eller två så...
4 5 6
Svar
115
· Visningar
12 483
Senast: LelleLilla
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar