Akvarium med tetror m.m. behöver de syretillförsel?

Z

Zeita

Har precis skaffat ett gäng fiskar i ett cylinderformat akvarium ca 40 liter med 6 st neontetror och 3 st röd platy. Dör fiskarna om man inte har syrepump (räcker det att byta ett glas med vatten/dag "istället"?)? Hur viktigt är det att vattnet hålls över rumstemperatur (i nuläget har vi ca 25 grader hemma)?
Tacksam för svar-

Sv: Akvarium med tetror m.m. behöver de syretillförsel?

Hmmm, jag skulle nog helst ha en pump i karet, så små kar är svåra att hålla vattnet bra i.

När det gäller temperaturen kan du hålla båda fiskarterna i den temp ni har nu. Platyn kan man ha i något högre temp, från 24 grader och upp till 28 vill den ha, tetran vill ha från 22 och upp till 26 grader..... Kan du hålla tempen på 25 så funkar det.

Jag kan tipsa om en bra sida där du kan hitta tips och få bra råd
http://www.zoopet.com/index.php

På sikt kommer det absolut krävas någon kontinuerlig syretillförsel. Temperaturen är ingen fara, tetrorna kan gå mycket lägre än så, och för platyn är det också ok.

Vitsen med syrepump är ju att tillföra syre (när luftbubblorna träffar vattnet så syresätts det) och jag tvivlar på att vattnet syresätts ordentligt om man bara byter ett glas med vatten per dag. Även fast akvariumet bara är på 40 l så anser jag att man ändå bör skaffa sig en syrepump just för fiskarnas bästa.
Och vill man ändå inte göra det så kan man åtminstone sätta ner växter eftersom de också syresätter vattnet.

Liknande trådar

Övr. Djur Detta med akvarier börjar kännas nästan hopplöst, så nu skulle jag vilja höra lite mer om era erfarenheter. Hur svårt är det egentligen...
Svar
9
· Visningar
2 413
Senast: Gabbi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama