Akvariefantaster!

Lotus7

Trådstartare
Finns det fler här inne som är akvariefantaster precis som jag?
Har mest varit inne på hästsidorna men kom nu på att detta forum finns ju och här kanske det finns lite trevliga människor att prata fisk med :D.

Jag har alltid haft fiskar, då min pappa under min uppväxt födde upp olika ciklider. Jag har dock inte fått min fars intresse för ciklider (förutom scalarer då som jag har fött upp) utan jag är en tetramänniska samt att jag älskar gurami och rasboror (främst de nya spännande sorterna). För tillfället har jag bara ett kar på 200l där det simmar följande:

Mosaikgurami
Honungsgurami
Ett par långsträkta pannsarmalar
Ett par guld ansistrus
Rödmuns tetror
Briljanttetror
Sogmanteltetror
Kardinalfiskar
Blå danio
Pannsarmal albino
Siamensis
Kilfläcksrasbora

Sedan så är beställning laggd på:
Pygmégurami samt Microrasbora Galaxy.

Hur ser det ut i era kar där hemma?

Sv: Akvariefantaster!

Oj, ja i mina burkar kryllar det.
Akvarium 1: Tilapia buttikofferi, Pelmatochromis nigrofasciatus, L134 + vanlig ancistrus
Akvarium 2 Pelvicachromis sp. Blue fin, Neolebias trifasciata (Trebandad afrikansk tetra)
Akvarium 3 Pelvicachromis taeniatus Lokundje, Puntius sp. red lipstick + puntius oligolepis (Nätbarb)
Akvarium 4 Aphyosemion australis kap lopez, Rasbora dorciocellatus (ögonfläcksrasbora)
Akvarium 5 Pelv. taeniatus Nigeria green + nån mer killi som sambon stoppat i.
Akvarium 6 Microctenopoma congicum, microctenopoma ansorgi
Akvarium 7 Puntius sahyadriensis + Ctenopoma acutirostre (Prickig klätterfisk)
Akvarium 8 Apochelichthys normani (Normans lampeye) + apistogramma baenschi (Inkaciklid)

Tyvärr får jag slänga mig med lite latin på de flesta, för de är inte alla som har svenska namn.

Hej på dig!
Roligt med en till som jag.

För min del är det lugnt med latin ;) det är vad jag använder mig av.
Valde att skriva mina fiskar på svenska då det säkert finns en hel del som har akvarium men inte är lika nördig som mig :rofl:.

Vilka intressant fiska du har. Själv då man bor i en stad med ett väldigt litet utbud (3 affärer vara av bara en är värd att handla hos, samma vatten värden) så får man beställa det man vill ha och där med betala skyhöga priser. Brukar då tillfälle ges åka till S-holm för att införskaffa lite nytt, nu var det länge sedan dock. Men Microrasbora Galaxy är påväg, helt underbar lite fisk.

Har nyligen flyttat till ny lägenhet och hade i veckor ont i magen för att flytta akvariumet, men i måndags var det dags. Nu gick det hur bra som helst men då pannsarmalarna och guramin vuxit ur hoven fick de åka glassbytta till transporthinken :rofl:.
Allt är på plats nu och fiskarna klarade det hela galant, de fick dessutom en ny rot nu när de kommit till det nya stället som en lite bonus. Dessutom flyttade en guld ansistrus hane igår in i karet till min hona. *hoppas på bebisar*

Fantast?! Nåja, morsan satte mig framför ett akvarie (som nån sorts underhållning) redan innan jag kunde gå så på den vägen var det...;)

Just nu har jag två akvarier igång; båda som något försök till biotopakvarie. De har dock ett visst exotiskt inslag.

720 liters malawi
* Aulonocara baenshi
* Placidochromis electra
* Sciaenochromis fryeri
* Synodontis njassae
* L76 (!)

253 liters sydamerika
* Skalarer
* Rosentetra
* Kardinaltetra
* Corydoras arcuatus (Bågpansarmal)
* Okänd L-mal
* Två silverhajar (!)

Har med mest varit inne på häst (o även katt)-sidorna men fiskar är ju med värda att forumera om!

*vinkar*
här är också en akvarienörd! :)
är dock inte så haj på dom latinska namnen än, men det kommer väl!

just nu har jag ett 500 l med 4 redbellies, 2 ancistrus och 1 chokladmal. pirayorna ska faktiskt få flytta idag, till en kille med ett 2000 l :) kanonbra!
så det akvariet blir nog malawi skulle jag tro.

å så har jag två tomma akvarium också, ett projekt på 200 l och ett 120 l. har dock inte plats för dom två egentligen, bor lite trångt ;)

Hej
Jag räknar mig nog mer till akvarieamatör ;)
Har 400 liter med scalarer ett stim kardinaltetror, 2 st L-168 en royal spotted pleco och en vanlig ancistrus.

Har även ett räkkar på 60 liter med körsbärsräkor och några mollys,
och sen ett 200 liters kar med två st axelotlar och sen (herre jisses vad det känns mycket när man räknar upp dem :crazy:) två mindre kar med axelotl barn.

Skickar med en bild på det stora karet.
11388744.jpg

Gabbi, jag vet sen tidigare att du har skit snygga kar, men det hade varit kul att se igen för att få inspiration, även ni andra får gärna lägga in lite bilder
/B

Hej på er alla!
Vad roligt med fler som jag *S*.

Gabbi och Babe vilka otroligt vackra kar ni har!
Nu måste jag ju hem och fota mitt eget ju.
Lägger ut lite bilder på några av mina fiskar så länge:

Mosaikgurami:
YO_070123-063.JPG

Röd Rubin (odlingsform av honungsgurami):
YO_070117_080.JPG

YO_070117_081.JPG

Rödmunstetra:
YO_070119-006.JPG

Guld Ansistrus (när hon fortfarand var liten):
YO_070113_032.JPG

Jag gillar också akvarier och hade en hel del fisk. Numera har jag sköldpaddor i de största karen och guldfiskarna inne på vintern.

Men efter besök på ett störthäftigt ZOO i Holland med fantastiska akvarieavdelningar så har jag startat upp mitt gamla 100 liters för fiskar igen.

http://burgerszoo.nl.colo2.netmasters06.netmasters.nl/index.cfm?event=display&subrubriek=66

Det blir massor av rötter, torv etc. Sydamerika biotopakvarium.

Fiskar kommer bli ett stim kardinaltetror och ett stim glödbandstetror samt ett par lämpliga pansarmalar.

Men jag väntar ett tag med fisken för jag vill ha växtligheten ordentligt etablerad först. ( Det har varit igång med växter i snart 2 veckor).

Däremot är det inte så lätt att hitta de växter jag vill ha.

Inga zooaffärer verkar sälja tex dvärg amazonasplanta....

Många har inte ens koll på VAD de säljer, bara att det är grönt och växer under vatten.

/KT

Senast ändrad:

Det är främst sambon, men jag är också akvarieintresserad.
Här hemma finns det ett 540 l sydamerikanskt:
normal_Stora2.jpg

Och ett 54 l som är lite blandat med kampfiskar bland annat:
normal_Lilla1.jpg

normal_Lilla2.jpg

Inga zooaffärer verkar sälja tex dvärg amazonasplanta....

Många har inte ens koll på VAD de säljer, bara att det är grönt och växer under vatten.

/KT

Ibland inte ens det, ang det sistnämnda. Med dvärgamazon, tänker du på Ech. magdalensis så finns den i affärer helt klart, även de ännu mindre typ tenellus och liknande, men det är väl mest i större butiker i större städer. Har du frågat öm nån affär kan beställa hem åt dig?

Det där känner jag igen, alltså det med att de inte har koll på vad de säljer.
Som när de säger att Flying Fox äter toffsalger :rofl:, gissa hur många gånger jag har fått förklara hur det verkligen är.

Att bo i en ganska liten stad som jag gör, ger ett otroligt litet utbud, oftast är det de vanliga djurkedjorna som har en liten akvariumdel som man har att vända sig till. Som tur är så finns i alla fall i min stad en en riktigt bra akvariehandel och även om de för det mesta bara har det vanliga hemma (det som säljer) så kan de i alla fall beställa efter önskemål.

Vad roligt att du har startat ett kar igen, spännande. Har du inga bilder att lägga in? *nyfiken*

Liten fråga till er alla: är det någon som "odlar" eget foder?

Jag har haft en Grindalsmaskodling men då jag nu under flytten inte kunde ta med dem på en gång och min mor inte ville mata dem så är det inga maskar kvar :cry:.

Hade hämtat dessa i S-holm och nu vet jag inte vart jag ska få tag på nya, suck.

Vad otroligt fint 540 liters karet var!
Vad simmar i det?
Just nu är det en massa kardinaltetror, 6 st skalarer, 4 st black ghost, gibbiceps, 2 st golden nugget, 2 st röda grenmalar och ancistrus dolichopterus.

Nu ser det lite bättre ut än det gjorde på bilden. Lite mer växter och lite ändrat. Men i stort sett ser det ungefär likadant ut.

Hej Gabbi

Jag måste fråga dig (då du verkar veta vad du sysslar med)
Är det red moore rötter i ditt akvarie?
Jag köpte mig nämligen en jätte snygg att ha i det akvariet som jag har på skrivbordet på jobbet (får inte ha fler hemma). Och den blev helt slemmig, slemmade ner allt i akvairet. Vet inte vad jag skall göra med den, nu står den under skrivbordet på jobbet och jag fick byta allt vatten och göra rent innan jag ploppade ner en "vanlig" rot.
Är det vanligt att dom blir så slemmiga?
Vad gör man åt det?

Hoppas och håller tummarna att du vet.
/B

Jag är inte akvarieintresserad men min man är.
Så vi lever med ett abnormt akvarie 200X60X70 dvs 980 L inbyggt i badrumsväggen - saltvatten.

Ett litet sådant - 163 L - står i tv rummet där han exprimenterar med självfiltrerande sandbädd.

Ett malawiakvarie står det källaren - 540 L m back to nature bakgrund där han exprimenterar m sump.

Sen ett som får saltvattennördarna att tillochmed komma på studiebesök - han har en anemon UTE i en balja (den ska få flytta in nu när det blir kallt.

Och så ett alldeles vanligt 100 L som är barnens - med black mollys o lite sånt. Fast helt fick ju inte barnen välja.
Några galaxysar skulle han naturligtvis ha och jag får väl erkänna att dom är charmiga

Ja, det är red moor. Om det är en massa organiskt material på roten kan detta bli slemmigt första gången man sätter dem i vatten. Antingen tar man upp dem, skrubbar av dem och stoppar ner dem igen, eller så låter man de bara vara så äter malarna bort slemmet på nåt dygn.

mvh

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka