antiloop8

Trådstartare
Jag sitter på annan ort för närvarande men fodervärden till min ena häst ringde nyss o sa att hästen är superstel i bakbenen o liksom svänger på rumpan massor när han går. Han släpar mer eller minder benen efter sig iom svängningarna på rumpan.

Han är inte öm någonstans och pigg och glad i övrigt. Äter och dricker.

Nu har han fått varmt täcke på sig.

Veterinär är kontaktad med var på ett akutärende så hon kunde inte prata just då.

Någon som varit med om liknande?
Vad kan det vara?

Sv: Akut!!!

ring en annan veterinär?

häromkring har vi iaf 3-4 veterinärstationer med jour, det är ju gratis att ringa!

du kan ju alltid rådfråga nån annan oxå, du vet ju inte om ho är klar om 30 min eller 6 timmar!

Har pratat med vet. nu.
Troligen är det nervkläm pga att han har trampat snett eller liknande.
Sålänge han äter och mår bra i övrigt ska jag avvakta ca 3-5 dagar om han inte blir sämre.

korsförlamning eller fång är mest sannolikt. min häst hade dock dom symptomen när han hade ehv-1. :crazy:

Hästen har blivit sämre under natten. Veterinär är på väg ut. Jag har kommit hem jag oxå. Åker till stallet nu.

det är abortvirus i neurologisk form. är ofta dödligt och går ej att vaccinera mot.

och det låter väldigt mkt som det ts beskriver... föreslå det för din vet., för OM det är det så är det jäkligt bråttom att få stopp på det, hästen blir förlamad och kan till slut inte andas och dör....

....Men NEJ Loopen!
e030.gif
:(
Vad är det som händer och hur går det för er?

Hör av dig sen.
Och säg till om du behöver hjälp med nånting!

Kram på dig!
e045.gif

Kom veterinären fram till vad det var för något?

Nä vet. visste inte vad det var. Han var så pigg i övrigt så virus var det nog inte. Han hade inte heller några övriga skador.
Blodprovet är inskickat för att se om det syns nåt där.

Liknande trådar

Hästvård Hej, jag köpte mitt sto i Maj 2019 och kände ganska direkt att hon inte var samma häst som på provridningen.. hon var ändå rätt framåt...
2
Svar
27
· Visningar
6 573
Senast: sorbifolia
·
Hästvård Efter att ha fått ett helt gäng med veterinärer att klia sina huvuden tar jag nu buke till hjälp! Allt började i våras, tror det var i...
2
Svar
33
· Visningar
10 297
Senast: Lisa2014
·
Ridning Hej! Jag har en 10 årig hopphäst. Han rids egentligen 6 dagar i veckan. Nu skulle han få en sommarvila på 10 dagar då jag skulle på...
Svar
13
· Visningar
1 480
Senast: Bambi
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Skrev visst inget om ridningen förra veckan. Red först en lektion på min fina gamla favorit Dell, den kantiga flugskimmeln. När jag...
Svar
0
· Visningar
2 417
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Hjälp!
  • Senast tagna bilden XVI