Sv: Akut!!!

Nej men usch vad hemskt. :(

Vad läskigt att det gick så snabbt. Hoppas att de kommer på vad det var.

feber har dom oftast bara i första stadiet... jag har en kompis som jobbade med hästar i ett stall i jordanien. där det var ett stort utbrott, dom dog en efter en tills dom förstod vad det var och vad dom skulle göra.
http://www.thehorse.com/pdf/ehv/neurologic.pdf

vad synd med din häst! :(

berätta när du vet vad det var! vad trodde vet.?

Ja usch. Förlamningen i bakkärran tyder ju på EHV-1 men det veterinären tyckte var så märkligt var att han var helt feberfri o har varit det sen igår när det upptäcktes.
Han var pigg o allt sånt i övrigt. Blodprov är inlämnat. Vi har ju 3 hästar till i stallet och det vore en stor tragedi om det nu skulle vara EHV-1 och de blir smittade.

Jag är helt tom just nu :(

febertoppen varar ofta inte så länge, därför är det möjligt att missa dom om hästen har dom under natten.

hur gammal var hästen och hade den utsatts för nån form av stress i det sista??

hur var sjukdomsförloppet? blev han helt förlamad i bakdelen och ni valde att avsluta eller dog han av sig själv?

det är inte säkert att dom andra hästarna får det - om det är av den latenta typen som bryter ut just när immunförsvaret är stressad så kan det hålla sig till en häst. det var bara min ena häst som blev sjuk. han klarade sig, men om det beror på att behandlingen som sattes in var såpass effektiv att det vände eller om han helt enkelt inte fick det så "hårt" vet jag inte.

6% av alla hästar är btw bärare av den neurologiska formen.

Han blev dålig i gårkväll.
Inne på sitt 20 år. Inte utsatt för något annorlunda senaste tiden.
Han var helt förlamad i vänster bak och mkt svaga reaktioner i höger. Vi valde att ta bort honom när han trillade omkull.

om du googlar på equine herpes virus så hittar du massa info. kort sagt är det samma som abortvirus, men ibland muterar viruset och blir mkt kraftigare och sätter sig på centralnervsystemet. om du kollar i ett av mina andra inlägg så finns en länk med beskrivning av just den neurologiska sorten.

Usch.. lider med dig.
Jag beklagar verkligen sorgen. :(
Nu släpper nog chocken efter vad du har gått igenom idag.

Tur att du har M. Även om det känns torftigt nu så har du i alla fall henne. :love:

Tänker på dig.

Ja, jag har Millan men nu måste ju hon få sällskap igen. Det är inte precis vad jag orkar leta efter nu :(

Tack o lov har hon ju de små att umgås med, trots att hon inte gillar dom :(

Usch så hemskt och jag förstår att det måste ha blivit en chock när det går så snabbt. Men samtidigt, tur i oturen att det faktiskt gick så snabbt och att han inte behövde lida, samt att han var till åren. Men givetvis sorligt. Tusen tröstkramar!

Tack återigen allihop!

Jag har nu fått svar från blodprovet. Det visar en förhöjning av någon blodkropp som inte bör finnas. Men däremot inte så mycket som vid ett EHV-1 virus. Men eftersom det finns är vi nu klassade som ett "risk-stall" för viruset och kommer få ha karantän i 3-4 v.

Brasses dödsorsak kommer diagnostiseras som nervskada i ryggmärg.

Men nej:(

Jag är ledsen för er skull, beklagar verkligen!
Tänk - man ska verkligen vara tacksam för var dag som hästarna mår bra, det kan verkligen vända snabbt:(

Liknande trådar

Hästvård Hej, jag köpte mitt sto i Maj 2019 och kände ganska direkt att hon inte var samma häst som på provridningen.. hon var ändå rätt framåt...
2
Svar
27
· Visningar
6 573
Senast: sorbifolia
·
Hästvård Efter att ha fått ett helt gäng med veterinärer att klia sina huvuden tar jag nu buke till hjälp! Allt började i våras, tror det var i...
2
Svar
33
· Visningar
10 297
Senast: Lisa2014
·
Ridning Hej! Jag har en 10 årig hopphäst. Han rids egentligen 6 dagar i veckan. Nu skulle han få en sommarvila på 10 dagar då jag skulle på...
Svar
13
· Visningar
1 480
Senast: Bambi
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Skrev visst inget om ridningen förra veckan. Red först en lektion på min fina gamla favorit Dell, den kantiga flugskimmeln. När jag...
Svar
0
· Visningar
2 417
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Hjälp!
  • Senast tagna bilden XVI