akut vätskebrist häst?

ishorses

Trådstartare
När har hästen akut vätskebrist?
Min häst har väldigt svårt att dricka pga att han är uppsvullen av ett ormbett..

Sv: akut vätskebrist häst?

Jag skulle nog se till att den får dropp innan den har akut vätskebrist. Innan cirkulation och de inre organen börjar svikta. Den kan dö.

Uttorkning generellt ser man om man tar en nypa hud på halsen och gör ett veck av, slätas det snabbt ut är det normalt. Står huden kvar ut en stund så kan hästen vara uttorkad. Detta är dock mycket individuellt.

Äpplejuice, äppelcidervinäger i vattnet, betfor, morotsbitar och att den får i sig salt (som styr hästars törst) hade jag provat för att få den att dricka :)

Vad säger veterinären? För jag antar att du haft vet ute eftersom hästen har svårt att dricka efter ormbetet? Kan inte dom vätska upp honom/henne?

/B

Om han inte kan dricka så måste han få vätska intravenöst, mao får du ringa veterinären omedelbart så hästen kan få dropp.

Det är jättefarligt att bli uttorkad!

När har hästen akut vätskebrist?
Min häst har väldigt svårt att dricka pga att han är uppsvullen av ett ormbett..

När man kan nypa i skinnet och det inte går tillbaka när man släpper är läget allvarligt. Om hästen fått ett ormbett hoppas jag att du kontaktat veterinär och där tar du även upp detta med risken för uttorkning så kan veterinären ge behandling i form av dropp.

Kan bara hålla med!

En bekants häst blev ormbiten i helgen och hade garanterat strukit med om inte snabb veterinärinsats gjorts....

Liknande trådar

Hästvård Magsår? Någon som haft en häst vars enda symptom varit att den varit riktigt sur när man rörde vid magen? Vi har haft veterinär ute som...
Svar
4
· Visningar
365
Senast: Malva1978
·
Hästvård God kväll! Sitter just nu och vakar över sjuk häst och tänkte höra om någon varit med om något liknande. Ena hästen sväljer inte sin...
2
Svar
27
· Visningar
2 445
Senast: Zetly
·
Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 172
Senast: Kilauea
·
Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 254
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka