Akut! Tips på lugnande tillskott som funkar!!

MalinM

Trådstartare
Nu behöver jag hjälp av er bukefalister! Jag och min fullblodskille har lite problem. Min häst har nämligen men efter sin galoppkarriär som gör att det slår runt fullständigt i huvudet när vi åker iväg på träning osv. Han blir så stressad så han blir farlig. Jag är övertygad om att detta kommer bli mkt bättre om han får rutin och positiva erfarenheter av att komma iväg.

Så är det någon här som har erfarenhet av ngt lugnande tillskott som faktiskt funkar? Karens och sådant skiter jag i då vi inte lär kunna tävla på ett bra tag..

Sv: Akut! Tips på lugnande tillskott som funkar!!

Fast du kan inte droga din häst för att kunna träna!
Har det gått för snabbt fram? Varför tar din häst till flyktbeteende?
Är du hans ledare? Litar han på dig?

Nej det har inte gått för snabbt fram. Vi har hållt på i 3 år. Innan var han lika dan på hemmanplan men det har vi med tydliga rutiner jobbat bort. Han känner sig absolut trygg med mig, söker sig till mig i alla situationer. Men blir stressad av att komma iväg. Snäll att lasta och står lugnt till han får komma ut då blir han hyper.. Har funderat på magnesium och har därför räknat på hans fodetstat så han har ett överskott på just magnesium. Hela hans foderstat är nogrannt uträknad och består främst av lucern så han har inhet som äggar upp honom där sas...

Då är du nog på rätt väg. Lasta åk en bit och lasta ur och skritta ut. Lasta in och åkt hem. Försök få honom att lära sig att lasta och åka bort inte betyder anspänning och stress. Det lär nog ta en del tid...

Räddningsdroppar kanske kan fungera? Googla räddningsdroppar för inköpsställe. Det kostar 120 kr+30 kr i frakt och räcker till ca 45 doser. Det har hjälpt oss vid problem vid skoning efter ett sömstick när hästen var väldigt rädd om den hoven och var allmänt stressad när hovslagaren kom och det har också hjälpt oss vid allvarligare sår när hästen inte har velat att man ska komma i närheten och sköta om såret så kanske kan det hjälpa din häst också? Det som jag tycker är bra med räddningsdroppar är att de blir inte påverkade så att de glömmer som de blir av vanlig plegicil och dylika lugnande medel utan de får helt enkelt lite hjälp med att lugna sig och kan då lära sig att situationen inte är farlig och att de inte behöver stressa upp sig.

Magnesium fungerar bara om dom har brist på det och därför får spänningar i musklerna och därför smärta därifrån så småningom. Det är inte bra att överdosera magnesium (i och för sig har de flesta, både människa och djur brist på det). Det krävs dock en balans mellan bla kalcium och magnesium annars kan kalkbrist uppstå. Är det magnesiumbrist så ge magnesiumcitrat som tas upp mkt bättre än oxid.

Magnesium är i sig själv inte ett lugnande medel, men hästar blir nervösa, stela och får ont av brister på det. Har själv haft en häst med så stor brist så han började ramla omkull...

Om du har jobbat bort beteendet på hemmaplan så gör på samma sätt på bortaplan under de följande tre åren ;)
Jag har med åren börjat anpassa mig lite mer efter mina hästars förutsättingar, en av mina hästar kör jag enbart numera för att vi bara hamnade i bråk vid ridning. Jo jag har blivit latare med åren men jag känner också att jag tar mer hänsyn till hästens (och mina egna) förutsättningar och är mer nöjd med umgänget med mina hästar numera :)

http://equipage.se/index.php?option=com_k2&view=item&id=1891:feromoner-utreds-vidare&Itemid=93
Blev tipsad om detta av hovslagaren och det fungerade tydligen bra, har tänkt testa det när/om jag ska klippa hästen i vintern. (12 år och aldrig klippt, tycker inte ens om när man klappar på bogen :/)

Låter ju värt att prova även för min häst som vid vissa situationer blir panikstressad :(

Men 333 kr för tio påsar/appliceringar känns dyrt när jag inte vet om det fungerar

Låter ju värt att prova även för min häst som vid vissa situationer blir panikstressad :(

Men 333 kr för tio påsar/appliceringar känns dyrt när jag inte vet om det fungerar

Kolla med någon veterinärstation, för vi fick köpa två påsar för att testa av veterinären till min prins. :)

Helt OT men funkar det att lasta hemma, köra en runda och lasta av hemma?

Oh ja! Och det funkar hyffsat när vi åker iväg och ska träna ensamma men så fort det finns andra hästar på plats så knäpper det till i huvudet på honom:meh:

Vet att ett hispigt sto i mitt stall får någon sorts ört som kallas peppar någonting... Kan ej namnet men det skall även fungera på valacker. Någon som kan namnet?

Med risk för att låta väldigt negativ, men jag har inte mycket till övers för tillskott mot nerviga hästar tyvärr.

Hur ser hästens bakgrund ut? Är den flockbunden?
Temperament?

I övrigt kan det finnas fall med individer som man dessvärre får inse tillslut inte går att fara iväg med på träning eller tävling..och får överväga att sälja eller stanna hemma med kuse.
Eller, det finns många såna..funkar skitbra hemma på träning men på bortaplan blir hästen helt förbytt, nervig och kan ingenting.

Japp! Så heter det. Hästen började äta detta i höstas och det är stor skillnad på beteende och hantering :)

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 215
Senast: QueenLilith
·
Hästhantering Nu behöver jag alla tips jag kan få! Har en ny häst här hemma, en unghäst närmare bestämt. Tidigare ägare (och uppfödare) har haft...
Svar
17
· Visningar
4 248
Senast: Cattis_E
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Nej, att vara ny på ett jobb är verkligen inte min grej. Speciellt inte med den attityd mot en nyanställd som verksamheter har nu för...
Svar
13
· Visningar
3 494
Senast: Urigurien
·
Träning Hej, min passhäst är 7 år nu, ridit honom sen han var 4 (red in å utbildat) han är en travhäst och står i travstall. Ej tävlat trav sen...
Svar
8
· Visningar
2 666
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV
  • Muddypaws 24/25