Akut! Snälla hjälp mig med hingstval!

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Lemone
  • Startdatum Startdatum
Sv: Akut! Snälla hjälp mig med hingstval!

Jag kan tipsa dig om en underbar fullblodshingst som tidigare gått på galoppbanan, men som nu är omskolad till dressyrhäst. Han heter Mr Carrera och om du söker på Google.se på hans namn, kommer du att få länk till ägarens hemsida, där du kan läsa mer om honom.

Jag kommer att betäcka mitt dressyrsto med honom nästa år. Hon är också lite lågställd och lite tung och jag tror att han kommer att förädla avkomman en hel del. Jag rekommenderar verkligen dig att titta närmare på Mr Carrera!

Jag kan tipsa dig om en underbar fullblodshingst som tidigare gått på galoppbanan, men som nu är omskolad till dressyrhäst. Han heter Mr Carrera och om du söker på Google.se på hans namn, kommer du att få länk till ägarens hemsida, där du kan läsa mer om honom.

Jag kommer att betäcka mitt dressyrsto med honom nästa år. Hon är också lite lågställd och lite tung och jag tror att han kommer att förädla avkomman en hel del. Jag rekommenderar verkligen dig att titta närmare på Mr Carrera!

Ska ta en titt på honom :)

Sandreo ser riktigt trevlig ut! Blir det mycket dyrare med hingst från annat land?

Jag har haft skick från Tyskland i år, lite beroende på hur euron ligger så blev det ca 1400 kr till Skåne per skick. Skick från Danmark kostade förra året 550 kr hit.

Förslag på hingst till ditt sto, jag hade satsat på en dressyrhingst om fölet skulle säljas och jag föreslår Blue Hors Zack e. Rosseau-Jazz, lätt i typen, ej så lång i ryggen med väldigt bra gångarter och en stam som borde vara säljbar, han tas in av Gränsbo, man kan läsa mer om honom på deras hemsida.

Jag har sett en trevlig avkomma efter De Noir - Briar. Hon är svart och ädel och fick dubbeldiplom på treårstestet förra året.:)

Ska det vara ett renrasigt föl?

Själv har jag precis fått ett föl efter en PRE hingst. Är rätt kompakta samt högresta, men ej för högresta som jag tycker att en del Frieser hästar kan vara. Han har en bra gång, båd knälyften man kan oxå länga steget vilket inte alla Pre:er kan.

Hingsten jag tog heter Zagal och finns i Helsingborg.www.pepinopre.com

Jag har haft skick från Tyskland i år, lite beroende på hur euron ligger så blev det ca 1400 kr till Skåne per skick. Skick från Danmark kostade förra året 550 kr hit.

Förslag på hingst till ditt sto, jag hade satsat på en dressyrhingst om fölet skulle säljas och jag föreslår Blue Hors Zack e. Rosseau-Jazz, lätt i typen, ej så lång i ryggen med väldigt bra gångarter och en stam som borde vara säljbar, han tas in av Gränsbo, man kan läsa mer om honom på deras hemsida.

Blue Hors har verkligen fina hingstar! Funderade på Don Romantic i fjor, men tiden sprang iväg innan jag bestämt mig. Zack ser ännu trevligare ut! :) Jag vill gärn ha en hingst där de största kostnaderna kommer först vid levande föl. Det är första gången för stoet. Därför funderade jag på Bocelli. Men viktigast av allt är helt klart att det blir rätt hingst för mitt sto. I morgon ska jag ta hjälp av tränaren att granska hennes starka och svaga sidor.

Ska det vara ett renrasigt föl?

Själv har jag precis fått ett föl efter en PRE hingst. Är rätt kompakta samt högresta, men ej för högresta som jag tycker att en del Frieser hästar kan vara. Han har en bra gång, båd knälyften man kan oxå länga steget vilket inte alla Pre:er kan.

Hingsten jag tog heter Zagal och finns i Helsingborg.www.pepinopre.com
Det ska vara en halvblodshingst, men tack ändå! :bump:

Jag har sett en trevlig avkomma efter De Noir - Briar. Hon är svart och ädel och fick dubbeldiplom på treårstestet förra året.:)
Han ser ut att ha en hel del fina avkommor. Ska se om jag hittar en film på honom. Eller bilder där han står på rakt underlag.

(Du ser honom på min avatar;) )Annars finns det fina bilder och filmer från DK som man får fram om man söker på honom. :love:

någon som vet vilken poängrad de noir fått? tänkte mest på benen. Nöjaktigt korrekt står det i hingstkatalogen men det kan ju innebära vad som helst.

btw copyrighten gäller på bilder även för avatar!

Det finns bara en häst med den stamtavlan i Blup-index och hon fick 49 p dressyr, 40 p hoppning, så väl dressyrdiplom, men inte hoppdiplom.

:oAj, Aj! Jag blandade ihop henne med en annan häst. Men dressyrdiplomet stämmer i allafall.

(Jag vet att det är c på bilden den åkte in av misstag, men snygg är han dock)

De Noirs danska siffror

2003-03-09
Passende stor, ædel hingst af særdeles god type. Udtryksfuldt hoved. Velansat,velformet, lang hals. Lang skulder. Velmarkeret, middellang manke. God og smidig overlinie. Velformet kryds. Lemmerne passende føre og tørre, rette koder for, velformede hove bag.
Bevægelsen særdeles god i skridt. Særdeles god og smidig i trav. Særdeles god med god bæring i galop.
Præmiehingst samt bedste dressurhingst
Krop: 9-9-8-9
Lemmer: 7-8
Bevægelse: 8-10-9
Helhed:9
Springteknik løsspringning:5
Kapacitet løsspringning: 6

Dansk Varmblod 30-dages test Vilhelmsborg 03-04-09
Resultat: BESTÅET
Træningsleder Dommer Testrytter
Ridelighed: 9.0 9.0 9.5
Kapacitet: 8.5 9.0
Skridt: 8.0 8.5
Trav: 7.5 8.5
Galop: 9.0 9.0
Springkapacitet: 7.0 7.0
Springteknik: 6.5 7.0
Samlet resultat: 817.0;
Ridelighed/gangarter/springning: 914.7 / 850.0 / 686.4

2004-03-07
Passende stor, ædel, elegant hingst af særdeles god type. Udtryksfuldt hoved. Velansat, velformet, lang hals. Lang skulder. Velmarkeret, middellang manke. God og smidig overlinie. Velformet kryds. Lemmerne passende føre og tørre, korte koder for. Velformede hove bag. Bevægelsen særdeles god i skridt, særdeles god og smidig i trav og særdeles god med god bæring i galop.
Krop: 9-9-8-9
Lemmer: 7-8
Bevægelse: 8-9-9
Helhed:9

DV Eksteriørindeks-2007

Type Forpart Overlinie Forlemmer Baglemmer Bevægelse Helhed Sikkerhed
132, 134, 139, 109, 106, 134, 130, 0,96

DV Dressurindeks-2007

Skridt Trav Galop Ridelighed Unghesteindeks Sikkerhed Konkurrenceindeks Sikkerhed Samlet dressurindeks Sikkerhed
147, 139, 152, 146, 156, 0,88

DV Springindeks-2007

Taksation Benteknik Brug af ryg Ridelighed Unghesteindeks Sikkerhed Konkurrenceindeks Sikkerhed Samlet springindeks Sikkerhed
60, 66, 66, 63, 63, 0,9

Angående De Noir, har jag även hört att avkommorna blir trevliga i temperamentet (mycket beror väl i och för sig på hur de hanteras samt hur mamman är).
Det är emellertid alltid roligt med en häst som förutom att vara duktig och vacker också tycker om att gosa lite!

Liknande trådar

L
Avel Stoet brunstar snart och jag kan inte bestämma mig! :confused: Arbetsvilligt sto som rör sig trevligt, hon får dock kämpa för det...
Svar
8
· Visningar
1 188
Senast: Lemone
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka