Akut! Snälla hjälp mig med hingstval!

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Lemone
  • Startdatum Startdatum
L

Lemone

Tiden springer iväg och jag har fortfarande inte bestämt mig!
Arbetsvilligt sto som rör sig trevligt, hon har får dock kämpa för det.
Hon är e. Briar-Lester-Parnass-Rote Bolt, stostam 48.
12 år gammal och ca 1,63 hög.
Hon är tyvärr något lågställd och lite lång i ryggen. http://www.bukefalos.com/g/showimage...&cutoffdate=-1

Vill ha en högrest hingst som har lätt för gångarterna.
Den ska ge ädla avkommor med MYCKET gång!
Avkomman får gärna bli högre än stoet.
Egna fuderingar: Bocelli, Black Coffe eller Tsarevitj.

Vad säger ni???
Jag är mycket tacksam för svar! :banana:

Sv: Akut! Snälla hjälp mig med hingstval!

Black Coffe eller Tsarevitj är om som jag hade övervägt mest av d tre. Tsarevitj är nog den jag hade valt själv till ditt sto om jag hade dessa tre som alternativ. Om jag inte ville linjeavel på Ganseco som ligger i både Briar och Black Coffee, men han ligger långt bak i bägge.

Black Coffe eller Tsarevitj är om som jag hade övervägt mest av d tre. Tsarevitj är nog den jag hade valt själv till ditt sto om jag hade dessa tre som alternativ. Om jag inte ville linjeavel på Ganseco som ligger i både Briar och Black Coffee, men han ligger långt bak i bägge.

Det har jag inte tänkt på, kanske inte så bra! :o Har du förslag på andra hingstar som kan passa bättre?

Vet ju inte hur ditt sto är i benstället men om det är bra så borde en hingst som Twiligt kunna passa henne.
Är hon själv vettig att ha att göra med så har ju Sandakan en väldigt bra exteriör som på de avkommor jag sett verkar gå i arv.
Sedan finns Ravell som också själv har ett stor fullblodsinslag och 9 till 10 på sina gångarter.

Black Coffee har själv använt och jag har fått vettiga avkommor men jag kan inte säga att han direkt har fördädlat dem, trots sitt eget fullblodsinslag. Så frågan är vilket du helst vill ha i avkomman att den blir lättare i typen eller att den blir mer högställd och om typ eller gångarter är viktigast att förbättra?

Vet ju inte hur ditt sto är i benstället men om det är bra så borde en hingst som Twiligt kunna passa henne.
Är hon själv vettig att ha att göra med så har ju Sandakan en väldigt bra exteriör som på de avkommor jag sett verkar gå i arv.
Sedan finns Ravell som också själv har ett stor fullblodsinslag och 9 till 10 på sina gångarter.

Black Coffee har själv använt och jag har fått vettiga avkommor men jag kan inte säga att han direkt har fördädlat dem, trots sitt eget fullblodsinslag. Så frågan är vilket du helst vill ha i avkomman att den blir lättare i typen eller att den blir mer högställd och om typ eller gångarter är viktigast att förbättra?

Twilight ser fin ut, kanske lite överbyggd bak eller har jag fel? Sandakan har jag också funderat på, men jag hittade en annan tråd där det stod mycket negativt om hononm.

Ingen annan som har några bra förslag?

Sandakan har jag också funderat på, men jag hittade en annan tråd där det stod mycket negativt om hononm.
Nu vet jag inte vad som stod i den tråden för det finns också dom som använt hingsten och så är lyriska över sina avkommor. Så det bästa är att själv bilda sig en uppfattning om i fall en hingst passar ens sto och avelsmål och inte lyssna för mycket till vad andra anser och tror. För många har inte ens sett hingsten själv men vet av någon konstig anledning ändå väldigt mycket om honom. Du själv verkar ha ett levende bevis på att ryktet som Briar har inte stämmer. Du skriver ju att du har ett arbetsvilligt sto efter Briar. Det stämmer inte heller med vad som i vissa trådar anses om honom och hans avkommor. Tror att de flesta hingstar har för och emot anhängare.
De undersökningar jag gjort om Sandakan och det jag sett av honom själv irl gör att jag kommer att använda honom till två ston i år.

Hohenstaufen II borde väl kunde uppfylla dina krav?

Quite Easy.
Highcruiser
Daytona

Vet dock inte riktigt hur det är med storleken på dessa hingstar.

Hohenstaufen II Tror du att han kommer att lätt upp?
Mycket trevlig hingst men jag vet inte om tror att han kommer att lätta upp sina vakommor..

Quite Easy som gångarts förärvare?.Jag har inte själv upplevt honom som en förbättrare av gångarter.
Jag bara undrar hur du tänker för jag har inte själv tänkt på dem i de banorna alls. Har du sett avkommor som tyder på det här eller vet något annat om dem?

Vad tror ni om New Balance?

De Noir, av vad jag sett av han savkommor så verkar de röra sig bra och är hyfsat ädla.

Skovens Rafael tycker jag ser läcker ut, han har ju 9 10 10 på gång men jag vet inte alls vad han nedärver.

Lambourghini är ju en multitalang och vad jag sett så är hans avkommor mkt fina och rör sig bra.

Donnerfly verkar ge mycket gång till sina avkommor.

Sandreo, intressant stam som borde lämna finfina gångarter :)

Annars håller jag med om att Tsarevitj kan passa bra :)

Ingen annan som har några bra förslag?

Bocelli eller Ravell tror jag skulle kunna passa, de har bra gångartsnedärvning bägge två, och bra möderne.

Eller Scharmeur, om du vågar dig på en ny hingst? Högställd, kort rygg, rör sig bra?

De Noir, av vad jag sett av han savkommor så verkar de röra sig bra och är hyfsat ädla.

Skovens Rafael tycker jag ser läcker ut, han har ju 9 10 10 på gång men jag vet inte alls vad han nedärver.

Lambourghini är ju en multitalang och vad jag sett så är hans avkommor mkt fina och rör sig bra.

Donnerfly verkar ge mycket gång till sina avkommor.

Sandreo, intressant stam som borde lämna finfina gångarter :)

Annars håller jag med om att Tsarevitj kan passa bra :)

Sandreo ser riktigt trevlig ut! Blir det mycket dyrare med hingst från annat land?

Om Quite Easy är en gångartsförbättrare vet jag inte riktigt om man säger. Han har har ganska höga BLUP även i dressyr. Flera avkommor har varit i final i årgångschampionaten (i dressyr) både här i Sverige och i Danmark. De jag såg i Falsterbo förra året rörde sig mycket fint. Det som annars stämmer in på hennes önskemål är ju att han oftast förädlar och kortar ryggen. Sen tänkte jag nog att det kanske finns en del hoppning i hennes sto också, så varför inte en hopphäst med bra gång? (Mina helt egna spekulationer som hon inte alls har skrivit något om.)

Om Quite Easy är en gångartsförbättrare vet jag inte riktigt om man säger. Han har har ganska höga BLUP även i dressyr. Flera avkommor har varit i final i årgångschampionaten (i dressyr) både här i Sverige och i Danmark. De jag såg i Falsterbo förra året rörde sig mycket fint. Det som annars stämmer in på hennes önskemål är ju att han oftast förädlar och kortar ryggen. Sen tänkte jag nog att det kanske finns en del hoppning i hennes sto också, så varför inte en hopphäst med bra gång? (Mina helt egna spekulationer som hon inte alls har skrivit något om.)

Har också börjat fundera lite i dom banorna. :) Avkomman ska säljas, vad tror du blir mest intressant, ren gångartshäst eller hopphäst med bra gång?

Ska avkomman säljas så fundera på Ludwigs Champion eller Nobel. Multitalanger.
Även Lambourghini är en multitalang men han ligger ganska nära Briar i blodslinjer så i det här fallet är han kanske den rätte.

Sandreo ser riktigt trevlig ut! Blir det mycket dyrare med hingst från annat land?

Så vitt jag har förstått så kostar frakten ca 1000kr/skick medans ett inrikes kostar 250-400kr/skick.

Jag ska troligtvis ha en tysk stationerad hingst till ett av mina ston i år och jag tänkte vara fräck och be vetten både att vänta så länge hon vågar + att spruta henne när hon är seminerad för att öka chanserna och slippa flera dyra skick.
Nu är dock min vette jätteduktig på att tajma och seminerar inte flera ggr för säkerhets skull så vitt mina erfarenheter sträcker sig.

Det är ju bra att ha en öppen dialog med seminstationen om att skicken är lite dyrare och man därför vill undvika flera semineringar/brunst.

Jag tycker själv Sandreo ser mycket fin ut men jag vågar inte ha honom till mitt sto eftersom jag är rädd att de kan bli lite skarpt på mitt sto som redan har mycket nerv eftersom Sandro blodet är lite känt för skarphet.

Det innefattar ju även Sandakan som jag upplever som nervig och spänd under ryttare, däremot verkar han väldigt trevlig i stallet.
Hade en Sandakan avkomma på betet förra året, MYCKET trevlig individ och fruktansvärt snygg, väldigt modern i typen och rörde sig kanon. Där var mamman av äldre lite tyngre modell. Morsan där var dock urcool i skallen så avkomman kan ju fått psyket från modern.
Men på ett sto som är bra i psyket så tycker jag både Sandreo och Sandakan är mycket intressanta

Liknande trådar

L
Avel Stoet brunstar snart och jag kan inte bestämma mig! :confused: Arbetsvilligt sto som rör sig trevligt, hon får dock kämpa för det...
Svar
8
· Visningar
1 188
Senast: Lemone
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka