Akut råd!! Avliva kanin

ygenda

Trådstartare
Har en avlivning bokad imorgon för min kaninhona som är sju år. Han har en snabbväxande böld i ena kinden och vet vill inte operera pga ålder (inte jag heller).

”Problemet” är att hon bor ihop med sin bror från samma kull. De har levt ihop sen födsel och är TIGHTA. Sitter alltid så de har nån typ av kontakt, har aldrig bråkat. Nu när det är ruskigt väder är de som plåster på varandra.

Han blir ju kvar, 7år gammal. Har en möjlighet att lämna honom till en tjej i närheten där han kan bo på samma sätt som nu (ute) och få kompisar! Låter jättebra och det var planen. Men nu börjar jag få såna ångestkänslor, är det mer stress för honom att flytta än den glädje han får. Kommer han nånsin kunna sitta och mysa med de nya kompisarna eller kommer de vara dumma mot honom. Han är fullt frisk men gammal för sin ålder..

Tanken har slagit mig att ta med honom imorgon och låta de avsluta livet såsom de påbörjade det, tillsammans. Men kan man göra nåt sånt mot en frisk individ, känns inte rätt. Snälla hjälp mig resonera!

Vad är det för ras ?

Jag fick hem en äldre herre på 7-8 år när hans själsfrände dog och de inte ville skaffa fler kaniner.
Han blev här vän med en annan gammal liten tant och så hängde de ihop och hade det bra tillsammans i flera år innan tanten dog. Sen levde han något år till som farbror med privilegier, men då utan egen hona. Han hade dock sällskap av andra genom gallret.

Honan jag skrev om ovan kom också hit som tant, ca 6-7 år gammal. Fick först bo med en hane i några år tills han dog, och fick då bo med farbrorn ovan.

Dessa var dock mindre kaniner, de brukar kunna bli en bit över tio år, så det brukar finnas chans för dem att leva gott några år till med ny kompis.

Om din hane är av större ras och således i slutet av sitt liv hade jag dock låtit dem somna in tillsammans ❤️
Så gjorde jag häromåret, en äldre jättehona började bli så skröpplig att det kändes bäst att låta henne somna in och då fick hennes livspartner också följa med. Han levde också i slutet av sin tid och börjat få tecken på slitage/ålder. De två var ett helt osannolikt fint par, båda kom från riktigt dåliga förhållanden men fann varandra, så det kändes som ett bra avslut att låta dem gå samtidigt.

Beklagar att din kanin är sjuk. Hoppas du kommer fram till ett beslut kring hanen som känns bra ❤️

Liknande trådar

Övr. Katt Udda rubrik kanske. Men har två siameser, en hona och en hane, båda kastrerade. De har bott tillsammans i många år och är verkligen...
Svar
18
· Visningar
5 836
Senast: Skogstroll
·
Övr. Hund Ja, nu har jag tagit ett av de svåraste besluten i mitt liv. Jag skulle bli så otroligt glad om någon orkade läsa/skumma igenom allt...
2
Svar
22
· Visningar
4 005
Senast: Lotus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar