Akut leverinflammation??!

L

little_blondie

Vad kan det finnas för orsaker till att hästen drabbas av det?

Har aldrig hört talas om akut leverinflammation på häst. Att människor kan drabbas vet jag och då är det ofta orsakat av "gifter" (tex alkoholmissbruk). Man tycket ju att det även på hästar borde vara orsakat av någon typ av "giftig substan" kanske läkemedel eller tex ekollon kan vara en orsak? Detta är altså rena spekulationer, men då levern är ett av kroppens reningsorgan så borde ju giftiga substanser kunna vara en orsak. Har du altså träffat på hästar som har akut leverinflammaton? I vilka sammanhang?

Har aldrig träffat på det och är därför nyfiken...

Gulsot, förgiftning, överproduktion av slaggämnen som levern inte klarar av att rena, annan bakomliggande sjukdom och leverns inflammation blir en bieffekt.

Finns säkert fler.
MVH/

Mykotoxinförgifting, kanske?
I spannmål och stråfoder som det finns mögel i kan möglet producera olika giftiga ämnen. Många av dessa ämnen frestar hårt på levern eftersom det är där ämnet metaboliseras.

tack för svaren!
En bekant till mig hennes halvblodssto fick det för ett tag sedan och blev därför lite nyfiken till olika anledningar varför en häst kan drabbas av det. Jag har också tänkt på något slags gift eller otjänligt foder men undrade om det kunde bero på fel utfodring eller andra anledningar.

Jag citerar Jeffrey Bland, Ph D, Health Comm. USA:

"När dessa nedbrytningsprodukter från inkompletta proteiner, genom dålig proteindigestion/absorption, går ut i blodbanan och sätter igång antigen-antikroppkomplex, kan dessa komplex fastna i levern eller i ledspringor och initiera inflammatoriska processer med kliniska tecken i form av smärta och ödem."

Kanske lite knepigt språk att läsa, men det han säger är iaf att om tarmen får för mycket protein eller inte kan bryta ned det ordentligt så kan rester av proteinet gå ut i kroppen och orsaka inflamationer i bl.a. levern och i leder. Att hästar får för mycket protein (ofta i kraftfodret) är väl inte alltför ovanligt...
Citatet är taget från en artikel om aloe verajuice och mag- & tarmkanalen.

Mvh/Marie

Var publicerades nämnda artikel?
Om ett peptider från protein i hästens foder fungerar som antigen så talar man väl ändå om en foderöverkänslighetsreaktion?

Om jag minns rätt då min häst blev ormbiten så skulle jag vara observant vid feber.Då kunde det vara en leverbiverkan sa veterinären.är inte 100% säker. Det är nu många år sedan det hände. :bow:

Den publiserades i N&N -99. I artikeln pratades det både om överkänslighet och överintag. Men jag ville inte citera hela artikeln på 4 sidor :smirk:
Artikeln refererade ju dessutom till människor (glömde jag nog säga), jag råkade bara läsa det direkt efter att jag läst frågan på forumet, och tyckte att det var intressant.
Mvh/Marie

Liknande trådar

Hästvård God kväll! Sitter just nu och vakar över sjuk häst och tänkte höra om någon varit med om något liknande. Ena hästen sväljer inte sin...
2
Svar
27
· Visningar
2 417
Senast: Zetly
·
Hästvård Jättedåliga bilder för han ville inte stå still. En bekant har lite plötsligt fått hand om en häst som inte har så fina hovar...
2 3
Svar
40
· Visningar
5 155
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
913
Senast: Fiorano
·
Hästvård Min häst fick idag ett broddtramp när vi var ute och red vilket jag märkte efter jag kommit tillbaka från ridturen. Han blödde lite...
Svar
3
· Visningar
264

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka