Akut hjälp!

D

Dessan_v

Min häst är halt,och jag tror det beror på att skon är för liten, hon har alltså växt ur den.Kan man bli halt för det?
Jag vet inte alls vad jag ska göra, ska jag ringa vet eller dra bort skon?:confused: :confused: :confused: :confused:
snälla hjälp :p

tack på förhand:bow: :bow: :)

Sv: Akut hjälp!

Om det beror på skon så borde hästen ha ont i hoven och då borde du känna en höjd puls i benet. I vilket fall som ring hovis, be han ta bort skon, kolla efter hovbölder och sätt på en ny sko, med plats att växa. En häst får inte bli trångskodd. Blir det inte bättre då, ring veterinären. Lycka till!

Osannolikt att hästen skulle bli akut halt för att h*n växt ur skon. Hur halt är hästen? Om det är en kraftig hälta bör du ringa veterinär OCH hovslagare som får fixa till hovarna - urväxta skor ska förstås bytas oavsett orsaken till hältan.

Lycka till!

Hur lyckas hästen växa ur skon på 8 veckor? Om du menar att hoven "väller över" kanten på utsidan var det dags att sko om för ett tag sen..

Ja.. förstår inte heller riktigt hur hästen har hunnit växa ur sina skor..
Men du ska nog ringa hovslagaren ganska omgående..
Har du kollat var hältan mynnar från? Kan ju kanske va värt att kolla upp det?
Hoppas det löser sig iaf!

Liknande trådar

Hästvård Nån med erfarenhet av hovbensfraktur? Min häst blev halt på ett bakben och hoppade på 3 ben. Kan efter smärtstillande både gå och stå på...
2
Svar
25
· Visningar
1 956
Hästvård Vet inte vart jag ska ta vägen längre.. För 2,5 månad sen så tappades en sko på uteritt och hon blev halt och hovslagaren kom ut och...
Svar
1
· Visningar
542
Senast: Grazing
·
Hästvård God kväll! Sitter just nu och vakar över sjuk häst och tänkte höra om någon varit med om något liknande. Ena hästen sväljer inte sin...
2
Svar
27
· Visningar
2 428
Senast: Zetly
·
Hästvård Hejsan, Min häst tror jag har sträckt sig men behöver lite rådgivning. Hon stog i en väldigt isig hage (vi har spärrat av den delen när...
2
Svar
20
· Visningar
1 720
Senast: Oknytt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar