akut hjälp och råd tack !?!?

S

strösslet

hejsan nu behöver jag er värkligen era råd och tips.

min häst vaccinerades i fredags förra veckan och i söndags började han få stora kala fläckar i virveln framför bakbenet och en stor fläck på magen.. det finns inte en gnutta hår där fläckarna är och päslen runt om bara lossnar när man tar i den, det är inge sår bara lite skorvigt, dessa har blivit större sen i söndags , jag ringde veterinären och hon trodde de kunde vara pälsätare.. å då frågar jag er, äter de ända ned till huden? och är pälsätare luftburen smitta eller kan de bara "dyka upp" hästen min häst står med har inga fläckar så ja tycker det är konstigt om det är pälsätare för de smittar väl ? (min häst är en islandshäst och deras päls är juh enorm)

vad ska ja göra? är de dära pulvret som man behandlar pälsätarna med igentligen farligt att använda tx om de inte är pälsätare utan nå slags utslag?

vad ska jag göra? ska ja ringa o fråga någon annan veterinär?

och sista frågan när man behandlar för pälsätare ska man häva pulvret på heeeeela hästen ? ska man tvätta av det? hur ska man göra ?

tack så mycket för svar

MVH //Annakarin:bow:

Sv: akut hjälp och råd tack !?!?

Pälsätare smittar vid direkt kontakt + innom visstid om någon tex hovslagare har det med sig från ett närliggande stall. Jag tror att dom överlever ca 1-2timmar på kläder.(rätta min om jag har fel)
För att inte behandla i onödan så tycker jag att du ska be din vetrinär att ta prov så du verklligen behandlar mot "rätt" "sjukdom".
Har du bra kontakt med din vet så kan du kanske ta ett prov själv och åka med det till din vet så kan h¤n titta på det i mikroskåp. hoppas att det ordnar sig så din häst inte behöver gå "naken"

Pälsätare smittar vid direkt kontakt + innom visstid om någon tex hovslagare har det med sig från ett närliggande stall. Jag tror att dom överlever ca 1-2timmar på kläder.(rätta min om jag har fel)
För att inte behandla i onödan så tycker jag att du ska be din vetrinär att ta prov så du verklligen behandlar mot "rätt" "sjukdom".
Har du bra kontakt med din vet så kan du kanske ta ett prov själv och åka med det till din vet så kan h¤n titta på det i mikroskåp. hoppas att det ordnar sig så din häst inte behöver gå "naken"

okej.. ja han har inte varit iväg något och inte träffat någon förutom veterinären i fredags... (förutom mig då) hur lång tid tar de innan från de fått "kontackt" tills dess då de "bryter ut" ? tar de lång tid ?
jag får ringa veterinären i morgon och be henne komma ut i morgon och se vad det är för något..

kan man se "djuren" i pälsen me förstoringsglas? troligen inte..

va nyss hos honom och fläckarna börjar bli större. och ja tror de kliar.. brukar pälsätare klia?

Kram

Jag vet inte hur länge det tar för dom att äta +sprida sig men det torde ta någon vecka i alla fall, min shettis har lika dana fläckar för några år sedan (kom jag på igår kväll) och då trodde vi (jag+vet) att det var pälsätare men vi vet fortfarand inte vad det var troligen blev det för fuktigt under täcket som jag hade lagt på har nu gått utan täcke och inte haft några kala fläckar på flera år Lycka till;)

Liknande trådar

Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
22 301
Äldre Okej, rörig historia (som kanske borde ligga på hästforumet någonstans egentligen? Moderator får gärna flytta isåfall!) men hang in...
Svar
19
· Visningar
2 704
Senast: Lobelia
·
Hästvård Behöver lite akut hjälp med råd... Köpte en 6-åring för ca 4-5 månader sedan, hopphäst importerad från Polen i årsskiftet till ett...
2
Svar
28
· Visningar
5 991
Senast: Luff
·
Hästmänniskan Ja, vad gör man? Behöver lite perspektiv. . Har nyss fått meddelande utav gamla hästens nya ägare som meddelar att hon tänker sälja...
Svar
9
· Visningar
2 652
Senast: Yttik
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Träning och hälsa del 12
  • Vad gör vi? Del CCV
  • Hiss och diss del 5

Hund, Katt, Andra Djur