AKUT HJÄLP!!! Min häst rymmer!!

khisha

Trådstartare
vet inte hur jag ska lösa detta problem. Jag har en häst på foder som har börjat rymma igenom hagen. Fast det är bra byggt stängsel med el i så rymmer hon. Hon har nyss flyttat från sitt gamla stall å sin gamla flock på andra sidan byn och springer dit. Den andra hästen i hagen var oxo på rymmen nu senaste gången som var idag. Jag vill verkligen ha kvar denna häst men hur ska jag bygga o hagen så att hon inte kan smita? Det kanske blir bättre när hon känner sig mer hemma? Men hur ska jag kunna låta henne bekanta sig när jag inte vågar ha henne ute i hagen? Kan tillägga att nya stallet består just för tillfället av bara 2 hästar. Det finns bara 3 boxar så det kommer komma en tredje evetuellt. Så hon kanske känner sig otrygg? Den andra hästen duger iaf inte enligt henne. Har panik och vet inte vad jag ska göra!!! Nån som vart med om något liknande? Tips? Kan man göra så att en häst som har noll respekt för el å tråd får det? Kan ju tillägga att hon rymt lite hos sina tidigare ägare också. tacksam för all hjälp jag kan få!
Maria

Sv: AKUT HJÄLP!!! Min häst rymmer!!

Har ett staket med eltråd nu.. 4 st trådar och höga stolpar.... ska försöka bygga ihop ett av trä.. har fått låna en hage i hennes gamla stall där jag kan ha henne och den andra hästen ett tag iaf.... men kan de inte rymma från trähagar oxo?

Komplitera med breda el band. Om jag förstog har du ståltråd? Det leder ström bra men syns lite dåligt.Hoppar hästen eller går den i genom stängslet? Hästarna ser inte stängsel på samma sätt som vi. Bredare och högre så är det "svårare" att hoppa/springa i genom. Börja vid 50 cm 90 com 130 cm ev ett högre om den hoppar. Eller 4 alt 5 breda band. Eller i mellan dina andra ståltrådar. Ha bra med ström i tråden inte för mycket gräs och sånt som tar bort strömmen.

Min häst hoppade ut så jag förhöjde staketet med lister som jag skruvade fast med två skruv i var stolpe och en isolator högt upp på 160cm-170cm. I svackor lät jag tråden gå rakt över så det inte bjöd in till att hoppa men stänge noga ner i diket med fler el rådar.

Är det tunna tunna eltrådar 3mm är dom inte så bra till permanet stängsel Dom leder strömen sämmre och syns väldigt dåligt. Eltråd/rep/band skall ha så lågt Ω= omtal ex 0,03Ω som möjlgit för att leda strömmen bra. Är det högt Ω ex1,3Ω eller högre så är det mycket strömbortfall i tråden och det blir sämmre stöt i staketet. Även isolatorena kan leda bort ström om det är läckage i dom. Var noga när du skaravar stängslet att det leder bra även i skarven.

Kolla om ditt el agregat kanske ger för lite joul ut eftekt? Bör minst ligga på 7 joul eller mer för att få bättre "smäll" i tråden när dom kommer när den. Kolla också jordningen på ditt agregat. Minst ett jordpett per Joul i utefetkt (brukar stå någon stanas på el agregatet) . Är det ev armeringsgjärn brukar dom rosta och då kan det bli lite svårt att få kontakt. Man kan salta runt jordspettet o vattna lite så ökar jodningen.

Vist fungerar det med lägre joul i utefetkt på elagregatet men då måste det var stängslat med stängsel med lågt strömbortfall och mycket bra jordning.
:idea:

jag har inte ståltråd utan 3 vita breda band längst överst och sedan längst underst en smalare orange tråd. tack det var bra saker att veta.. ska kika över dett...:)

Liknande trådar

Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 678
Senast: Mia_R
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 575
Senast: Stereo
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 193
Hästvård Har en så frustrerande situation hemma.. Jag bor på landet. Har byggt ett eget litet stall med 2 boxar. Har en stor hage med stor...
2
Svar
29
· Visningar
4 890
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Senast tagna bilden XV
  • Storlek på rastgårdar?