AKUT HJÄLP! Hur vet man om kaninen är med bebisar?

A

always_TsT

Det är såhär, jag hade precis kastrerat min han kanin och de gick skilda åt. Detta va en vecka efter operrationen. När jag en morgon kom ut till kaninhuset så hade hanen (på något under) bitigt/tagit sig igenom nätet på "kaninhagen" som han gick i. Hennes del var ju såkallat "vägg i vägg" elr " nät i nät" vad man nu ska kalla det. Jaja, han var nu inne hos henne:crazy:, jag fick panik och flyttade honom till en bur i ett annat hus. Efter som det endast var en vecka sedan operrationen har han ju spermier kvar. Min fråga lyder då:
Kan jag se om min hona är med barn? Gör hon något som man kan märka? Min andra fråga: Jag har ju ingen aning om hon är med bebisar, och tänkte släppa ihop dem om cirka två veckor. men nu vet jag ju inte om hon är med bebisar, kan jag då släppa ihop dem? För risken finns fortfarande att hon är med barn...Frustrerad och panik slagen. Snälla Hjälp Mig!:confused:

Senast ändrad av en moderator:
Sv: AKUT HJÄLP! Hur vet man om kaninen är med bebisar?

Du kan aldrig se med säkerhet att honan är dräktig.
Vissa honor beter sig precis som om de vore skendräktiga (bygger bo och drar päls samma vecka, går upp i vikt, dricker mindre sista veckan m.m.), men får ändå ungar.
Du vet inte helt säkert förrän ungarna väl ligger i boet (eller inte ligger).

Håll kaninerna åtskilda tills du vet med säkerhet att inga ungar kommer (dvs minst 35-40 dagar efter parning).
Man vet aldrig hur den andra kan reagera om de sätts ihop och hon sen får ungar.
Lika bra att ta det säkra före det osäkra.

Tecken på att honan kan vara dräktig är att hon börjar rumstrera om, dvs bygga ett bo, hon kan ändra temperament (blir grinigare/snällare), dricka mindre den sista veckan, gå upp i vikt m.m.
Men skendräktiga honor kan också bete sig sådär.
Vilket gör att man, som jag sa, aldrig riktigt kan veta ifall de är dräktiga eller bara skendräktiga.

Hur länge sedan var det de träffades?

Vad menar du med träffades? Sedan han smet in var det en vecka sedan... Men de har träffats korta stunder en till två gr per vecka...

här är en bra hemsida om detta: googla på "djurhörnan":D åhh...jag had eskrivit jätte mkt men sen blev det konstigt och allt försvann så jag orkar inte skriva igen..men kolla hemsidan:D:crazy:

här är en bra hemsida om detta: googla på "djurhörnan":D åhh...jag had eskrivit jätte mkt men sen blev det konstigt och allt försvann så jag orkar inte skriva igen..men kolla hemsidan:D:crazy:

Okej, tack så mkt ;D

Liknande trådar

Däggdjur Efter mycket funderingar fram och tillbaka hämtade vi en till kanin i går söndag (vi har en kastrerad ettårig dvärgvädur sedan innan som...
Svar
4
· Visningar
1 543
Senast: Blyger
·
Hästhantering Hej! Jag har ett finnhäststo på 18 år, som i hela sitt liv bott här, hon har i princip varit min sedan hon var föl. Nu är det så att hon...
Svar
10
· Visningar
2 153
Senast: exotic
·
Avel Jag har ett sto som jag ville betäcka i år. Jag letade hingst och hittade en som jag tyckte skulle passa mitt sto. Jag kan tillägga att...
Svar
13
· Visningar
2 070
Senast: EmblaAsk
·
Hästmänniskan Nu behöver jag er hjälp! fort..... Min häst åkte på foder till en medelålders kvinna i Köping, Januari 2012 (35mil) ifrån mig då jag...
5 6 7
Svar
125
· Visningar
22 117
Senast: Lobelia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar