Akut hästvård! hjälp mig

A

annizz

hej min häst har skadat sig, en annan häst har sparkat honom på höger fram på insidan. han är jätte halt. efter 500 samtal till olika sommarstängda veterinärer kom jag fram till en (för endast akuta fall) så han sa att jag skulle linda det med bomull och en elastisc linda ovanpå, indränkta i jodopax lösning. ok tänkte jag men han har inget sår, så varför jodopax? aja iaf det åker ner hela tiden och jag vill ju inte dra åt det Föör hårt. finns det nåt sätt att hålla det kvar där det är? Han skulle oxå stå inne i en hel vecka? och han får medicin. Jag är alltså ensam hemma, har precis flyttat hästen till ett nytt stall och dom är på semester där så jag är helt själ. alla är på semester, även dom jag känner. och vattnet funkar inte heller men det är en annan historia + att jag har 1 mil att åka 3 ggr per dag just nu.. heh. jag behöver svar så fort som möjligt! mvh anna

Använder du Vetwrap/Vetflex?? Det brukar vara lättare att få bandage att sitta med dessa. Använd mkt bomull under lindan så riskerar du inte att linda för hårt. Förstår inte heller vitsen med jodopax...
Vad får hästen för medicin?

det är något pulver som jag ska ge 3 ggr per dag i fodret, smärstillande och lindrar svullnaden. kommer inte ihåg vad det heter. kan skriva det här sen när jag har varit i stallet ikväll.

Är det fenylbuttazon (stavning?) han får?? För det är smärtstillande!

Jodopax kan lindra svullnad och jag tycker (vet dock inte om det är så) att de "vätskeuttdrivande", dvs om svullnaden är vätskig (hård eller lös), så går det ner med jodopax omslag.

Är det högt eller lågt? Vid en led eller mitt på benet? Stöder han på benet överhuvudtaget?

Rent allmänt kan jag trösta dig med att för det mesta klarar hästar dessa pärlor ganska bra. Fråga mig, jag vet... min häst har haft knän stora som fotbollar efter sparkar både bak och fram. Han har också varit rejält halt vissa gånger, har haft sår och lårkakor i parti och minut. Det gör rejält ont med en hästspark (jag vet jag har fått en i häcken en gång och tog mig knappt ur sängen morgonen därpå) och blir ena riktiga blåmärken alternativ lårkakor som vi ju inte kan se på hästen eftersom hästar har päls....Du har inget sår skriver du och då stannar blödningen kvar bakom huden och han kommer förmodligen bli rejält svullen, stel och tjock i benet.
Min häst fick dock vara i hagen då jag personligen är av den åsikten att skadad rörelseapparat skall vara i rörelse när det läker (om det inte är ett benbrott el dy) men det är inte så bra om han har många hästkompisar för då kanske han "tvingas" röra sig mer än han vill. Annars om hästen står själv eller har en enstaka kompis anpassar sig ofta hästen och rör sig inte mer än den mäktar med.

Min häst tramade MIG häromdagen och jag fick ett ganska litet blåmärke på foten ändå haltade jag rejält en hel dag. För ett par veckor sedan fick jag en trägrind över benet och blev också halt dag tre när blånaden var nere vid foten.

Hoppas detta kan göra att du känner dig liiite lugnare.

När det blir sånt där undrar åtminstone jag varför jag inte utvecklat ett överdrivet intresse för frimärken istället....

Vänligen KOkopelli Mana

Håller absolut med inlägget ovanför, finns det möjlighet för honom att gå med någon/några få kompisar är det mkt bättre än att stå inne, det förvärrar ofta, de blir mer stela och svullnaden har inte samma möjlighet att dämpa sig. Hade det varit min häst hade han fått gå ute, OM man försäkrat sig om att det inte är benbrott. Så en veterinär hade som kollar upp benet hade jag förespråkat.

Om hästen måste ha bandage och detta hela tiden åker ner är det inte någon speciellt bra idé att ha den i hagen. Det är mycket lätt hänt att hästen trasslar in sig och skadar sig på nedkasade/upplindade bandage! Den kan också fastna med bandaget någonstans, har sett hästar som tillfogat sig mycket otäcka skador på detta sätt! Om hästen dessutom får medicin (kan det vara finadyne kanske?) som är smärtstillande så kan det innebära att den rör på sig mer än skadan egentligen tillåter eftersom den inte känner smärtan.

För att få bandaget att sitta bättre är vetflex eller vetwrap (finns olika märken) helt klart ett bra alternativ, de sitter mycket bättre än vanliga bandage. Silvertejp är också nåt som kan rekommenderas till att t ex fästa ihop bandage med.

Bortsett från detta så kan jag hålla med om att man i vissa fall kan frångå veterinärens råd om boxvila eftersom detta råd oftast ges lite "slentrianmässigt".

Att hästen ska kunna gå i hagen innebär för mig att den är kontrollerad av veterinär, just för att utesluta benbrott. Och att den ska få stå inne av den anledningen att lindorna åker ner är inget skäl nog för mig, det är svårt att linda på sådana ställen javisst, men allt går. Och är man inte smart nog att använda ex vetwrap får man faktiskt skylla sig själv, dessa går sönder om de skulle trampas på. Det gör inte vanliga lindor, jo, efter mkt slit kanske, vetwrap behöver inte mkt stryk för att gå sönder.

Jag skulle absolut ta och åka med hästen till klinik där de kan röntga. Min häst blev sparkad förra sommaren, fodervärden tog ut veterinär som sydde (det var ett sår förstås) och gav medicin. 3 mån senare när jag får hem hästen är han inte helt ren, jag åker och röntgar, och det är en så illa fraktur att han avlivas dan därpå.

ALDRIG jag chansar igen att inte åka in om hästen är allvarligt halt efter en spark.

Ungefär där du beskriver att din häst blev sparkad blev förresten min kompis häst sparkad (inget sår) förra hösten, det var sprickbildningar i hela underarmen och hästen avlivades 3v före min.

nu blev jag mycke lugnare av dom sista inläggen heh *not*.. ne men jag ger honom fenylbuttason el vad det heter.. sen har jag honom i en hage (själv) på dagen och inne på natten, har bandage på honom på natten, för jag vågar inte ha det i hagen. men när jag kom i morse så hade bandaget åkt ner till hoven, det sitter inte uppe. och hur hårt kan man lägga om elastisca bindan. (den köpte jag på apoteket, för jag hittade inga på lantmännen, och det finns ingen stans mer att leta på, tyvärr) /anna

Apoteket här brukar ha Coflex bandage så om ditt apotek inte har det i standardsortimentet så kan de säkert ta hem det om du frågar. Även granngården brukar sälja dessa bandage, fråga dem de kanske kan ta hem det om inte annat...

Kom på att både Börjes och Hööks säljer ju oxå dessa bandage. Då tar det ju iofs ett tag innan du får dem, men om inte annat så är det ju bra att ha tills nästa gång...

Har du rejält med bomull under så är det nog inga problem att dra åt rätt så hårt. Om du kollar det efter en halvtimme/timme efter att du lindade det och det fortfarande verkar ok så har du antagligen inte dragit åt för hårt.

Nej, vetwrap går inte heller sönder hur lätt som helst om man lindat flera lager av den. Har bandagerat hästar rätt mycket det senaste året så jag vet vad jag pratar om...

Jag fattar det som att denna hästen ÄR veterinärundersökt och veterinären har faktiskt rekommenderat boxvila i en vecka. Det finns faktiskt fler anledningar till att hålla en häst stilla än benbrott. Visst, jag är inte heller mycket för boxvila rent generellt, men om hästen går på smärtstillande måste man vara försiktig eftersom den då inte själv kan anpassa hur mycket den rör sig efter hur allvarlig skadan är (i normala fall får hästen ju ont om den överanstränger sig...).

Min häst var som sagt också veterinärundersökt... men ett KRAFTIGT brott missades ändå.

Du måste se till att linda hela vägen ner över hoven också för att bandaget ska sitta ordentligt.

prova med att linda först och sätta ett transportskydd över bandaget.. då är det mindre risk att det halkar ner..

Men det hjälper väl inte att mot veterinärens inrådan släppa ut hästen i hagen för den sakens skull eller? Det var det jag reagerade på. Hade det varit min häst så hade jag börjat med att följa de råd som jag fått av veterinären. Sen om hästen trots det inte blir bra så hade jag kört den till klinik så snart som möjligt för vidare undersökning.

Liknande trådar

Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 651
Hästvård Min åring har en ganska problematisk strålröta i alla fyra hovar och eftersom jag inte är bekant med strålröta under mina 20år som...
2
Svar
29
· Visningar
8 692
Senast: skuggi
·
Hästvård Tappar snart hoppet helt och hållet och just nu vet jag inte riktigt vad jag ska göra längre. Min häst (en 5årig korsning, överväxt...
2
Svar
23
· Visningar
3 682
Senast: MalanMjöl
·
Hästhantering Som rubriken säger. Jag ger upp snart, jag vill ju kunna rida min häst NU. Jag har ju väntat sen i mitten av februari utan att ens ha...
2 3
Svar
46
· Visningar
6 680
Senast: bizzy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar