Akut halt häst!

S

sofi619

Behöver tips och råd!
Kom ut till stallet i tisdags morgon och fann mitt halvblodssto 9 år mkt svullen vänster fram och näst intill blockhalt. Hon var svullen från kotan och upp över knät (på knät är det mest utsidan).
Jag har inte känt några konstigheter i ridingen och tränade så sent som i måndags för en erkänt duktig tränare som verkligen kan se orenheter i rörelserna. Men hon har varit fräsch och aldrig tidigare varit halt.
Vi åkte till ATG kliniken i karlstad där de kollade hovböld men det uteslöt de sedan fick hon röntgas och ultraljudas, de hittade inget, exempelvis fraktur eller senskada. Veterinären trodde hon kunde slagit sig i boxen under natten, eller att det är en varböld, eller möjligtvid benhinneinflamation.

Är det någon som känner igen symptomen?? :confused:
Hon står på boxvila nu..
Det har nu gått 3 och 1/2 dygn och hon går mycket bättre och verkar inte ha lika ont men är fortfarande mkt svullen...
Är tacksam för svar!!=)

Sv: Akut halt häst!

Kan det inte finnas något litet sår, sticksår och den har fått lymfagit? Det gör ju jätteont och har de symtomen.
Men jag antar om du har varit på kliniken att veterinären har kollat det ordentligt?

Hon kan ha fått ett sticksår och det syns oftast inte, isf ett pyttelitet sår. Ut och gå, måste få blodcirkulation i benet, står hon still kommer svullnaden aldrig gå ner.

Hon har dock ingen feber..det brukar de ha vid lymfangit men varböld är väl nåt liknande..Veterinären trodde isf att det var ngt litet sår som hon fått in nåt opassande i och att det kunde ha bildats en varböld men det var inget han kunde se på ultraljudet.

Favina: Jag vågar inte går ut och gå med tanke på att det fortfarande kan vara en fraktur, vet pratade på griffelbenet och att det ibland måste gå ett par dagar innan det syns på röntgen så det är svårt! hade jag vetat med säkerhet nu att det inte är fraktur så skulle jag gå ut och gå med henne men får vänta och se...

Skulle vara intressant om det finns någon som känner har haft ngn häst med benhinneinflammation, fraktur på griffelben eller varböld..
Vill gärna veta symptomen för att kunna jämföra med min häst..

Hej,

Mitt gamla halvblod dängde förmodligen i sitt knä i boxdörren när jag tog in hästarna under sommarbetet. Från att sett helt ok tills hon var svullen från kotan och halvvägs upp till bogen gick det kanske 15 minuter.

Jag tog ut vet som gav butta. Sedan lindande jag benet vilket verkade vara den behandling som funkade bäst.

Efter ca 5 dagar var hon bara lite svampig i senan vilket tog någon vecka till innan det var borta.

Min alldeles egna teori är att hon måste fått en blödning i benet, för benet såg ut som att det var fyllt med vätska som vid lymfangit.

Lycka till!

tack för svaret :) det låter som det kan vara något liknande som drabbat min häst..veterinären pratade på att det kunde vara en blodutgjutning till följd av en fysisk "smäll". Hoppas att det inte är en fraktur iaf. Jag lindar frambenen på dagen och så får hon vara utan på natten..

Liknande trådar

Trav Jag har drabbats av stor frustration och känsla av hjälplöshet och sträcker mig nu efter hjälp i alla läger. För att börja från...
Svar
17
· Visningar
2 976
Senast: Corminta
·
S
Hästvård Hej...Jag skulle behöva lite hjälp att ställa diagnos på min häst då varken jag eller jourvet. som har varit ute kommer på nåt... Fre...
2
Svar
20
· Visningar
2 064
Senast: md5krist
·
Hästvård Okej, om jag inte haft en kompis här som ögonvittna, så hade jag befunnit mig på psykakuten nu, och krävt att bli inlagd pga...
2
Svar
21
· Visningar
4 151
Senast: mimus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar