Akut fråga ang. operation av häst på klinik.

Sammet

Trådstartare
Akut fråga för idag! (måndag 12 mars).
Får jag vara med inne på operationen när hästen blir opererad?

Jag har som regel för mig själv att inga större saker får hända mina hästar och jag inte är där och övervakar.
Inte för att jag inte tror att de inte klarar av det, utan för att jag vill vara där och se och förstå vad som händer min häst, speciellt om något skulle gå fel.

Hovslagaren får inte ens sko min häst utan att jag är där. Det har hänt En gång på min unghäst för att jag inte kunde komma ut till stallet och jag gillade det inte.

Så frågan är, kan jag kräva att få vara med på operationen?

Ja jag är lite knäpp...

(moderatorn får ta bort denna tråd på onsdag om hon/han så önskar. Snälla låt den vara kvar till dess dock. Operationen sker imorgon).

Sv: Akut fråga ang. operation av häst på klinik.

Praxis är nog på dom flesta kliniker att dom inte vill ha ägaren med på op, troligtvis mest för att vid ev komplikationer kunna arbeta ostört utan en hysterisk ägare/ eller en ägare som helt plötsligt svimmar av.

men undantag görs. Bästa svaret får du om du har av dig till kliniken som ska operera din häst. Säg att du ska stå tyst som en mus i ett hörn hela tiden och förklara att du inte är svimmningsbenägen (alternativt: svimmar jag så låt mej ligga kvar:rofl: )

Är precis som du
vill ha full koll på vad som händer mina :love: hästar

Hoppas det går bra (håller tummarna)

Tack för svaret.

Visst kan jag förstå om de inte vill ha hysteriska ägare när de opererar.

Jag är bara lite kontrollfreak när dte gäller mina hästar.

Därför jag inte säljer dom utan hellre lånar ut dom på livstid.

Av hygeniska skäl brukar man väl inte få vara med på operation

Jag har bara varit med om en och då fick inte ägaren vara med alls pga säkerhetsskäl, inte heller på uppvaket. Man fick bara titta när hästen vaknade genom ett fönster.

Jag ägde den inte men hade ridit den dagligen i flera år och kände den väl, och ägaren ville att jag var med då han vaknade för att lugna honom. De tillät det inte. Men när han vaknade gick jag ändå in och lugnade honom och det var ok. När han stod på sina vingliga ben stod jag sen utanför och då tog han sej med stora besvär tvärsöver uppvakningsboxen och tryckte nosen mot rutan där jag stod:cry: :cry:

jag blev tillfrågad om jag ville vara med när min häst opererade bort en benbit på Solvalla för något år sedan.

Synd att jag inte hade den veterinären idag... *suck*

Vi har satt upp regler om att inga hästägare på op, eller avlivning.

Det är för hästens bästa.

Är också kontrollfreak gällande min häst men jag är också yrkesverksam inom det veterinära och kan bara relatera till mig själv, skulle INTE vilja ha djurägare med inne på op. Sen är det naturligtvis även ur renlighetssynpunkt ej lämpligt.

Sen är det nog mer obehagligt än vad många djurägare tror att se en sövning av häst. Är det dessutom sin egen är risken för "hysteri" ganska nära. Tveksam till om jag skulle vilja se min egen bli sövd trots vana av att se andras.
Nej, här måste man nog låta personalen få jobba i lugn och ro, om inte annat för hästens skull.

Jag har sett hästar sövas, opereras, jag har obducerat komagar, kaniner, fårtarmar hovar mm.
Givetvis under lektionstid, inte något jag gör på hobbynivå.

Jag är inte särkillt kräsen av mig.
Men jag kan förstå säkerhetsdiskutionen. Dock tycker jag ursäkten att de inte har vana av att ha hästägare på operationen, när veterinären sa det, inte lät särskillt genomtänkt eller som om de hade rutin av att svara på den frågan.

Liknande trådar

Hästvård Hejsan! Natten till igår fick min ena häst tas bort akut pga troligtvis akut tarmvred. Är i chock & kan inte sluta gråta. Det hela...
2
Svar
21
· Visningar
5 533
Hästvård Min åring har en ganska problematisk strålröta i alla fyra hovar och eftersom jag inte är bekant med strålröta under mina 20år som...
2
Svar
29
· Visningar
8 710
Senast: skuggi
·
Hästvård Vår häst har en envis liten hälta lokaliserad till höger framhov som visar sig som en "nickning" framförallt vid longering i höger varv...
2
Svar
24
· Visningar
7 432
Senast: mackan
·
Hästvård Efter att ha fått ett helt gäng med veterinärer att klia sina huvuden tar jag nu buke till hjälp! Allt började i våras, tror det var i...
2
Svar
33
· Visningar
10 275
Senast: Lisa2014
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Löpband till hund?
  • Guldfasanerna