Akut Fång!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Akut Fång!

*kl

Lessen för trådkapning, men hoppas det är okej att jag passar på att fråga i din tråd, känns onödigt att skapa ny...

Min medryttarhäst har fått fång och gått på finadyne (2 påsar /dag) sen i onsdags. Vet sa att skorna skulle av, men varken hovis lr stallägaren hade positiv erfarenhet av detta och tyckte skorna skulle sitta kvar.. I fredags tog vi av framskorna i a f (då vet var på återbesök och konstaterade att det gick åt rätt håll! men ville ha av skorna) men nu är hon jätteöm! :cry: När hon hade skorna på och fick finadyne rörde hon sig i stort sett som vanligt.. Får samma dos..

Jag har ingen erfarenhet av fång och känner mig total förvirrad! :cry:
Pratade med hovis idag, han tycker vi ska sko med sulor, ska ringa vet imon (och ägaren såklart, hon är bortrest, men vi håller kontakten på telefon tills hon kommer hem) så får jag se vad hon säger..

Om foder sa vet att jag skulle ge hö hellre än ensilage, och att jag kan ge morötter och lite olja om hon blir tråkig i magen. :confused: Jag har läst här bl a att visssa ger tex proviva, frågade vet om detta men hon sa att forskning har visat att man inte ska ge hästen mjölksyrebakterier..
Jag utfodrar efter vad vet sagt, har inte kännt att jag behövt ge olja dock, magen sköter sig, men lite morötter har hon fått att knapra på, hon är lite i överhull dessutom.

Lessen att det blev långt och rörigt!! Hoppas på att ni kloka bukefalister delar med er av era tankar och efrarenheter så jag gör det absolut bästa för hästen! Känns så hemskt att se henne ha ont..

Vårat gamla ponny sto har fått kraftig fång. Hon står nu på sand som vi vattnar för att hålla kall. Sedan får hon metacom. Hoppas bara att hon klarar sig.

Suck...Det finns andra trådar om just FÅNG o dessa BRA tips om vad man ska ge för foder o annat till en fånghäst.

Kan skriva lite här till. Jag har en shettis som haft fång förra året, men som nu är helt bra iår. Han har klarat sig.
Jag har läst allt jag kan om fång o samt rådfrågat några. HelenaHandberg kan mycket om såna här saker alltså foder o annat tillskott.

Bakjäst är en av exemplen. Det är en levande jästkultur, som innehåller Sacchomyces caravisie. Som är bra för tarmfloran. Sen så ska man inte fodra fånghästen med spannmålsfoder t ex. färdigfoder för det innehåller spannmål såsom korn, havre, o vete.

Lusern är snällare mot magen, det räknas som grovfoder. Betfor innehåller mycket fibrer, som är bra för magen om man t ex byter vallfoder eller kraftfoder.
Linfröolja är ju bra för magen, oxå. Bakjästen ännu bättre än foderjäst, om man vill att hästen ska bli bättre i magen ska man välja nån jästkultur som innehåller Sacchomyces caravisie.

Ställ inte den på ständig boxvila. Sen när hästen blivit bättre från fången så låt den röra på sig så mycket som möjligt. Mera utevistelse.
Verka, o ev. sko den. Jag fick ta av skorna på min shettis på hovslagarens inrådan.
Han har gått barfota sedan dess, men jag har funderat på att låta honom sko eftersom han ska ev. börja tränas igen.

Tack för svar! :bow:

Tro mig, jag HAR läst massa trådar!
Men jag funderar framförallt på det här med skorna och har inte läst om nån som blivit rekommendared att ge morötter och olja :confused: .

Till mig sa dom att skorna skulle sitta kvar tills efter rönken. Så lite åverkan på hovarna som möjligt första veckorna, framförallt så länge hästen äter smärtstillande!

Ni som har eller har haft hästar med fång, hur länge fick dom smärtstillande? Hur många dagar/veckor. Min verkar smärtfri men vågar man bara sluta rakt av?:crazy:
Hur gör ni livet drägligt när dom ska ha så lång boxvila?
Tacksam för svar.

Min shettis fick fång förra söndagen. Vet kom ut och gav smärtstillande och antiinflammatorisk spruta. Ponnyn skulla ha boxvila cirka 1,5 dygn, sedan var det liten hage utan gräs som gällde under tiden som hon fick Finadyn = 10 dgr.

Jag märkte stor skillnad på ponnyn från söndag kväll till måndag kväll. Och efter ytterligare 2 dgr med Finadyn så är hon i princip smärtfri. Inga problem för hovis att kunna "fångverka" henne. Från och med torsdag denna vecka ska hon få gå på gräs, dock med munkorg.

Vet. rekommenderade också att ge bakjäst, men jag fick INTE ge betfor (???) hon sa också att skaffa näringsfattigt hö, vilket jag ställer mig lite frågande till. Har haft riktigt bra hö 2 år isträck och det har inte varit några problem tidigare. Ponnyn behöver iofs inte ha värsta avelshöt, men det ska ju inte vara helt utan näring heller.

/Lizzie

Om hästen är ömfotad är det troligtvis bättre med skor. Min gick med sina vanliga skor på tills vi hade röntgat, just för att skona honom från att bli ömfotad. Sen efter röntgen och verkning på Strömsholm gick han barfota och det gick bra eftersom han stod på box och sjukhage.

Proviva finns det ju delade meningar om. Jag gav min fånghäst det i fjol när han rymde ur hagen en natt och kom in på betet. Började genast varna lite men efter en dag i box med hö och Proviva lugnade det sig till det normala.
Han står förresten och äter hö och dricker proviva idag också pga. en mindre varning om fång efter några timmars bete sent igår kväll. Hade rätt kraftig puls i morse, fick en liter proviva med detsamma och är redan bättre.
Sen kanske forskningen visar annat, men det har funkat på min häst, och jag har hört fler som har bra erfarenheter.

håller med arabia.

Fång ger skador i hoven som behöver växa bort, även om rotation inte skett bör man vänta några månader med att sätta igång hästen.

Hästen ska absolut inte släppas ut med smärtlindring i hagen då skadorna kan förvärras.

Jag instämmer. Blir lite förundrad när jag läser om snabba hagutsläpp och igångsättningar :confused:

Fång är en mycket allvarlig sjukdom som man ska ha den största respekt för. Tycker artikeln i senaste numret av Ridsport var mycket bra.

Jag instämmer. Blir lite förundrad när jag läser om snabba hagutsläpp och igångsättningar :confused:

Fång är en mycket allvarlig sjukdom som man ska ha den största respekt för.

Men naturligtvis finns det olika grader av fång.
Och ju tidigare hästen kommer under behandling, desto bättre prognos och därmed snabbare tillbaks till ett normalt liv.

Immer

Om hästen är ömfotad är det troligtvis bättre med skor. Min gick med sina vanliga skor på tills vi hade röntgat, just för att skona honom från att bli ömfotad. Sen efter röntgen och verkning på Strömsholm gick han barfota och det gick bra eftersom han stod på box och sjukhage.

Proviva finns det ju delade meningar om. Jag gav min fånghäst det i fjol när han rymde ur hagen en natt och kom in på betet. Började genast varna lite men efter en dag i box med hö och Proviva lugnade det sig till det normala.
Han står förresten och äter hö och dricker proviva idag också pga. en mindre varning om fång efter några timmars bete sent igår kväll. Hade rätt kraftig puls i morse, fick en liter proviva med detsamma och är redan bättre.
Sen kanske forskningen visar annat, men det har funkat på min häst, och jag har hört fler som har bra erfarenheter.

Ja, nu i efterhand ångrar jag att vi tog av skorna.. Men det känns bäst att lyda veterinär. Men vad jag förstått ska man inte sko hästen i det akuta skedet, fick tips i en annan tråd om att man kan tejpa på sulor.. Kanske kan va nått, ska ringa och prata med hovslagarn imorgon!

Jo jag har också förstått att proviva hjälpt många hästar och jag känner, funkar det så gör det! Men jag vågar inte testa nu.. :crazy:
Verkar råda väldigt delade meningar om det mesta gällande fång... Man blir ju galen! Och sen är det så lätt att vara efterklok :(

Hoppas din häst repar sig!!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Hej på er. Den 30 april behandlades min häst för hålvägg på klinik A. Det öppna såret i hovväggen lämnades öppet och hästen skoddes med...
Svar
7
· Visningar
1 606
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 897
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 595
Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 167
Senast: Kilauea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka