akut fång??lite långt

Status
Stängd för vidare inlägg.
J

jamun

En av våra ponnyer vart akut jättedålig i tisdags kväll, var hur pigg som helst när vi skulle lasta honom till dressyrträningen, åkte 10minuter sen kunde han knappt gå av transporten när vi kom fram, tillkallade vet, som trodde på en ev korsförl då han hade höga muskelvärden, så fick smärtlindring och åkte hem, fgav honom smärtlindring ons,tors, ingen bättring, ringde vet igen som sa att jag skulle ringa under fred om ingen bättring, torsdag kväll började det även på frambenen, fred morgon totalt halt och stel på alla ben, in till kliniken med honom, där vet rtg och kollade massa prover, ingenting.. ville skicka ner oss till strömsholm, men jag ville avvakta tills den andra vet som jobbar där kom så han kunde kolla honom, känns lite hemskt att ställa en häst som har så ont i en transport 50mil,
Den vet sa att det var Fång...
Har gipsat framhovarna samt får butta och fenidyn.. blivit något bättre,kan gå några steg. Är det nån som vet prognosen... en häst med så här svår fång.. kan den bli bra...mår jättedåligt av detta så den som vill skriva nått elakt...tänk en gång till först innan...

Sv: akut fång??lite långt

lider med er, verkligen! har ingen egentlig ide om vad det kan vara..den första vetten trodde alltså korsförlamning, och den andra fång? verkar vara konstigt..hoppas det blir bättre! massor av styrkekramar till er!

JA just nu är tre vetrinärer inkopplade....

Vår ponny fick fång i okt första gången,då var hon inte "så dålig".Men fick ett återfall i jan och var då mkt sämre,trodde faktiskt att vi skulle få lov att ta bort henne.Hon fick finadyne fram till sista mars,totalt 7 veckor och strikt boxvila så klart,fick stå i fålla efter ca 4 v.Sista röntgen 13 maj visar 4 graders rotation på v fram och väldigt lite på h fram.I dag är hon så pass bra att vi kan ta med henne på promenad och att småbarnen kan rida en liten sväng,men i skritt.Går fortf i liten hage.När det akuta skedet är över för din häst och du får transportera den bör du röntga för att se om det blivit ngn förändring i hovarna och utgå från det.Hoppas det går bra för din häst.

ush vad tråkigt!
Fång är ju en mystisk sjukdom, men det låter konstigt att det kom så fort.
Om vet. misstänkte fång tycker jag att h*n tänker sjukt om hon vill låta den stackars kraken belasta sina onda hovar med en lång transportresa... brukar väl inte visa sig på röntgen så här pass tidigt? Boxvila och smärtstillande i det akuta skedet! Vilket ponnyn ifs har fått, men det kan ju ta lite längre tid ibland:(
Be vet. ta blodprov efter borrelia och ehrlichios.
Hoppas ponnyn mår bättre snart och att ni hittar felet.

har vetrinären gett nån prognos till er?? känns som att man kan glömma tävlingarna denna sommar:(

Bad vet ta prover för fästingsjukor, men han sa att det inte var det, att ponnyn är för dålig för det var argumentet.. och att vi inte har dom sjukdomarna här i trakten
Den vetrinären som ville att vi skulle åka till strömsholm tror inte på fång

tycker nog at många vet "drar till" med fång när dom inte riktigt vet nåt annat, fick själv den diagnosen på min nf i tisdags, men tror inte på den och ska till klinik i morgon.

jag brukar bara ha grimma och grimmskaft med mig, täcke om det behövs;)

Tycker att det var ett bra beslut att vänta med att åka till strömsholm när ni har så långt dit. Lycka till!

Här i trakten har vi fästingsjukdomarna:(
Våran ena häst blev väldigt stel förra våren, iof kom det smygande men hon gick väldigt illa en dag. Stel i hela kroppen, feber och fångsymtom. Vet. sa helt klart fång, i och med att hon haft det en gång tidigare i sitt liv. Lyckades tjata till mig blodprov... efter att vet. konctaterat gul ton i slemhinnorna. Hästen hade ehrlichios och behandlades mot det. Blev mycket bättre redan efter andra behandlingsdagen. Hovslagaren har inte kunnat finna tecken på fång i hovarna... vilket borde ha funnits, så sjuk som hon var.
En av våra andra hästar hade ehrlichios för 3,5 år sedan. Hon var riktigt sjuk, fick över 40 graders feber. Inte halt och stel som den andra, utan rejält hängig. Trodde inte att hon skulle klara sig, men det gjorde hon:)
Lycka till, håller tummarna att dom hittar felet snart.

Puls o varma hovar plus hur den vänder är väl de bästa diagnosticerande för fång.

Vid erlichias såg min ut som den höll på att dö. hög feber o ont i hela kroppen,

Bra om man håller diskussioner kring ämnet i nålad tråd, så slipper vi har en uppsjö av trådar som ingen har någon översikt i.

Boj/moderator

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Kompisen har sina hästar i ett stall där stallägaren inte bryr sig om sina hästar o kompisen är inte jätteerfaren hästägare heller. igår...
Svar
7
· Visningar
2 616
Senast: Centaur
·
Hästvård Hej! Jag håller på att bli tokig över detta. Förra året gick jag omkull med min häst (väldigt otippat då hon är väldigt säker på sina...
Svar
1
· Visningar
1 200
Senast: trollmamma
·
Relationer I morgon börjar jag jobba efter semestern igen och jag kan inte lämna min mamma ensam en hel dag, eller knappt ens ett par timmar. Jag...
26 27 28
Svar
544
· Visningar
90 343
Senast: Snurrfian
·
J
Hästmänniskan Känner mig som en känslo bomb redo att sprängas när som helst :( Har haft ett otroligt tufft år, och ännu är det inte över...
Svar
10
· Visningar
3 655
Senast: Fille
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Valet i USA
  • Spraymopp
  • Autistisk bror

Hund, Katt, Andra Djur