AKUT eksemproblem, vilket medel dämpar klådan DIREKT?

L

Liten Ponny

Här i stallet har vi nyss fått hem ännu en islandshäst som har kraftigt eksem. De förra ägarna har inte tagit hand om eksemet vilket gör att han har kliat bort större delen av manen och kliar sig verkligen hela tiden.

Jag undrar, vad ska vi göra?
Finns det någon chans att få tillbaka manen igen tills sommaren är slut?
Vilket är det bästa medlet för att dämpa klådan omedelbart så att han kan sluta klia sig direkt och få en chans att återhämta sig?

Han har täcke och allting nu, men när eksemhästar väl har börjat klia sig spelar det ibland ingen roll om man tar bort knotten utan de fortsätter klia just för att de en gång har börjat om ni förstår vad jag menar.

Sv: AKUT eksemproblem, vilket medel dämpar klådan DIREKT?

Nej manen kommer inte att hinna växa denna sommar. I bästa fall hinner den ute lite grann innan nästa sommar men det beror på.

Att stoppa akut klåda, ja installning innan skymning, och släpp inte ut förrän efter gryning. Man kan prova att ge bovete, tvätta regelbundet och smörj med mjukgörande medel. Försök att få såren att läka, för även de kliar något alldeles. Täcket ska bytas ut ofta, helst var tredje dag, allt för att täcket inte ska bli för smutsigt då även det kan ge klåda.

Det finns tyvärr inga mirakelmedel, utan detta kan i sämsta fall fortgå i flera veckor om man har otur annars kan det ta en vecka eller två i anspråk. Sedan gäller samma rigorösa rutiner som innan, allt för att förhindra så klådan dyker upp igen.

Är det alldeles för:devil: får man be om hjälp av veterinär.

Senast ändrad:

Om hästen är mycket besvärad kan det vara indicerat att ge kortison en kortare period.

Jag har provat allehanda salvor inklusive kortison och det enda som jag tycker verkar dämpa är Aloe Vera, så det är det enda jag använder på min som dock har mycket lindrig klåda och kan gå ute dygnet runt med exemtäcke utan att klia speciellt mycket.

Jag fick hem mitt sto i det skicket för ett tag sen. För mig funkade Horsol bra i man och svans. Jag sprayade också med Ultrashield. Klådan gav med sig ganska fort, nu har hon täcke o Aloe Vera, man o svans börjar växa igen och svullnaden är mycket mindre..

Min vänninas häst har vi smort med 98% Aloe Vera med mycket bra resultat. Hon har eksem i mankam, under mage och i svans. 2 gånger om dagen de första veckorna när eksemen var "fula" och sedan har det räckt med en gång om dagen tills nu, lite underhåll var 2-3:dje dag! Förr om åren har hon alltid haft täcke på sig ute och stått på box om nätterna. Nu klarar hon sig jättefint och hon mår susen :-)

Vissa får hjälp genom att tvätta med Prob-schampo. Skölj noga. Flera rena täcken, riktiga eksemtäcken, inga s k flugtäcken. Installning. Linfröolja. Probimin.

Tänkte väl iofs på kortison i injektions- eller tablettform.

Jo jag förstod det, vi hade nog övergått till att prova det också om vi inte fått bukt på det. Men jag tycker det är bättre om det funkar utan cortison som ju inte är världens roligaste ämne att tillföra kroppen.

prova kanske Prob Schampo med Aloe Vera, det är väldigt mjukgörande, känns som man gjort värsta inpackningen efter ett bad med det, sen smörja, spraya, täcke såklart, stackars liten:cry:

Har 2 med exem: detta har varit hjälpen för båda

In innan skymning

Inte äta gräs dygnet runt, ställs in på em o tas ut igen sent på kvällen, alt tas in vid middag o ut på natten. stödfodrar med lite hö på natten alt om dom står inne på dagen (ute på natten pga för varm här blåser inte så mkt bor i skogen) Något med att äta gräs (protein/kolh komb?) gör att exemet gärna exploderar (har rådfrågat vet men han visste inte hela sanningen utan bara hört av andra exem-ägare att detta var en lösning)

För mina har det varit tvärt om med tvättning, inte tvätta för mkt utan hålla naturligt fet päls, bara skölja rikligt m vatten om dom är svettiga efter ridning etc. Om det i TS fall är akut absolut tvätta med prob-schampoo

K*ll It*h är det, för mina hästar, det enda! som stillar den akuta klådan. Däremellan smörja med probolja när det inte är akut klia. KI läker såren o gör dom fina så de kan läka

Täcka på redan i febr o inte ta av täcket förrän sent sept kanske okt beroende på soltimmar, rena täcken, tvättas med grönsåpa aldrig tvättmedel

Lösdriftsanordning är att föredra. Många hästar med exem "förstår" själva att dom behöver gå undan för krypen. Ordna någon form av utrymme med vindduk på halva sidor eller halva bak som gör att vind går in men inte ohyra, sätt "truckplast" (tror det heter plastgardin?) för ingång, hästarna lär sig gå emellan man tar bara av två plaststycken i början o vänjer in dom efter hand. Bara ha sten, bark el sand till botten, alltså inget material som foder (hö, halm=drar till sig ohyra) o mocka regelbundet. Har man denna annordning behöver man inte asa hästar ut o in. Har inte själv fått upp min egen lösning men kommer till nästa år.

Probiotika är att föredra, är en enorm stress med klådan (om den dessutom inte är skött) finns bra pasta billigt alt Pro E*uo som är kanon. INTE prep med jäst då det är en svamp o det göra bara magen o exemet värre.. utan mjölksyra bakt v299

hmm?? är det något mer.. har säkert glömt nått men det blev en roman ändå.. :angel:

K*ll It*h dämpar klådan så det du nämner om att dom börjar klia sig o inte slutar, det gör dom av detta medel. Tänk på att (om du väljer detta medel) att hälla över i en mindre flaska med pipett så det kommer ner i mankammen o såren o marsera med fingrarna. Klian slutar samma dag. Detta anv man helst bara vid akut klia som sagt, dyrt men värt varenda krona eftersom det absolut hjälper.

Horsol fungerade bra på min gamla eksemhäst.
Han slutade omedelbart att klia av det.
Jag anväder ogärna kortison om det kan undvikas.

Jag har heller aldrig tagit till kortison även fast det kanske kunde ha behövts, numera behöver vi inte det då pållen verkar klara sig mycket bra genom somrarna. Jag är uppriktigt sagt glad för hans skulle, eftersom jag vet och såg vilket helvete han måste ha haft med sin eksem. Nu går han ju på sitt bete, visserligen med särken på men vaddå. Han älskar sin särk.

Jag har gett cortison två gången, en gång intravenöst på en häst som var så dålig man bara kan bli - han hade bölder över hela kroppen och det var hemskt. Tyvärr var han så dålig så det inte hjälpte. Avlivning pga djurskyddsskäl. Jag låg på sjukhus en vecka och han gick ute och eksemet (som ej funnits innan) blossade upp så fruktansvärt. Det där var en fasa att se hästen, helt hysterisk.....han hade klarat sej eftersom han gick tillsammans med en eksemhäst som stallades in med honom som sällskap. När jag las in på sjukhus fick eksemhästen flytta för skötsel på annan plats o han hemma med de andra ute. Vilket hemskt misstag.

Så har jag gett i tablettform en sommar, en svenskfödd, två månader tror jag och där fungerade det utmärkt men det var en tillfällig lösning då han mådde extra dåligt innan. Då upptäcktes andra allergener via test och rätt åtgärder kunde sättas in och han mådde bra efter det.

Cortison ska bara vara en tillfällig lösning om det är akut.

Min häst fick stora sår som vätskade och varade i flera dagar efter en enda behandling med 98% aloe vera gel. Inte roligt :crazy:
På mina egna eksem funkar det utmärkt! Men som sagt, överkänslighet kan ge otäcka symtom..

Använder just nu Horsol. Fungerat bra i flera år, men i år är eksemen för kraftiga i svansen. I manen fungerar det bra fortfarande.

Skulle behöva tips om vad jag ska göra med hans skap och snopp.
Har haft på Switch över ryggen, sprayar dagligen med flugmedel (RB86, Ultrashield 1 ggr/vecka) och smörjer Skillingarydssalva på skapet varje dag.
Men ändå har han fått stora sår på skap och snopp. Snoppen har börjat svullna i "änden" och runt urinrörsmynningen, börjar bli orolig att han inte kan kissa utan problem. Pratat med en veterinär, fick rådet att avvakta och fortsätta med salvan. Han verkar inte ha någon klåda, men är varm och öm.
Finns det något jag kan göra?

MJ-salvan är mkt effektiv just på skapet. Evt Mjukon men vet ej hur det fungerar på eksemhästar (ej provat).

Vad är MJsalva? Googlar, men hittar inget vettigt. MJ blir ju Michael Jackson, och vad jag vet finns han inte i salv-form :p

Det lilla jag hittat verkar det vara en tjärsalva, ungefär det samma som nylanders?

Ja, tyvärr säljs den via vissa personer, ex Equiterapeuter och andra som uppskattar den men som jag vet ej i affärer.

På min använder jag silverlotion, dämpar klådan väldigt bra. Smörjer först med den sedan med Nylanders hästkräm utblandad med vatten och pressad vitlök, vilket fungerar mycket bra. Nu efter drygt en månads behandling har hon i stort sett inget eksem kvar. Tvättar av allt med rapsolja och ljummet vatten ca var tredje dag. Hon går nu åter ute dygnet om och har även sluppit täcket i en vecka pga skav.
Dessutom använder jag insektsmedel på övriga kroppen. Tidigare år har hon kliat sig mycket (använde då probolja), men inte haft utvecklade eksem förrän i höst/vintras då hon kliade bort nästan hela manen, hade sårbildningar och skorpor i mankammen och eksem i svansroten.

Trodde då det berodde på fodret, men de dök nu upp igen i slutet av maj/början på juni. Denna gång smorde jag direkt och skaffade täcket. Silverprodukter kommer att bli klassade som läkemedel därför finns det inte så mycket kvar i lager hos dem som saluför dem. Silverförband används bla. på brännskador inom sjukvården med mycket gott resultat. Har även testat på mina naror i vintras samt kliande utslag hos ett barn. Gick bort på ett dygn:)

Hon får även Linfröolja dagligen!

Verkar dock vara individuellt hur olika hästar svarar på olika behandlingar av vad jag läst mig till.

Hoppas du får bukt med klådan!

Liknande trådar

Hästvård Jag har ett islandssto som i år är 14 år. Hon har mycket man och svans och enligt tidigare ägaren så har hon inte haft eksem. Förra...
Svar
8
· Visningar
1 818
S
Hästvård Jaa, jag har ju fått en eksem häst hit hem, och jag har absolut noll erfarenhet av detta. Inte så bra kombination kanske: eksemhäst +...
2
Svar
20
· Visningar
5 451
Senast: Simply me
·
Hästvård (risk för långt inlägg) Hej alla ni som har eksemhästar eller tips om sådana! Jag har en svensk halvblodsvalack på 4 år, han är...
3 4 5
Svar
82
· Visningar
13 591
Senast: Jaag
·
D
Hästvård Hej! Jag har en 4-årig isis som inte haft några eksemproblem tidigare men har nu i sommarhagen några träd som han har börjat klia sig...
Svar
12
· Visningar
1 403
Senast: Danesh
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama