Akut! Alla marvsinskunniga se hit!

R

rattalskare

Hej på er alla!

Jag behöver verkligen eran hjälp nu! Kan inte få tag i vet. Mitt ena marsvin Pepsi har tappat båda sina övre tänder i fram. Så kommer de växa ut eller vad kommer hända? Det finns lite av tänderna kvar i munnen och hon äter som hon ska men "gnisslar" ganska mycket. Detta märkte jag alldeles nyss men igår hade hon tappat en tand men det har hänt en gång förut hon var då 1½ år. Nu är hon 3 år. Kommer de växa ut eller måste jag till vet med henne? Kan jag ge henne något som kan "bota"? Kan det vara kalciumbrist, Vad gör jag då isåfall?

/ Orolig ägare till två marsvin. :crazy:

Sv: Akut! Alla marvsinskunniga se hit!

Växer ut gör de, och det går rätt snabbt. Du får hålla koll så inga tänder blir ojämna under tiden, blir de det är det bara att sätta sig och fila så de jämnar till sig.

Vet inte varför eller om du måste höra med vet, men jag tror (alltså, observera tror) inte att du behöver kontakta vet om hon äter normalt iom att tänderna växer ut ganska snabbt på gnagare. Men det skadar ju inte att fråga någon vet iaf :)

Okej tack så jättemycket för ditt svar! :banana:

Marsvinens framtänder växer rysligt snabbt om dom knäcks av.
Under tiden kan du ta och skära vitkål, morötter mm i små delar så han får in dom till sina hörntänder innanför. Hö är lite besvärligare att äta men det fixar dom också. Pellets, det hö han får i sig samt grönsaker och lite frukt hackade i småbitar är fullt tillräckligt för att han att skall klara sig tills tänderna växer ut helt igen.

Du han är en HON :smirk: ;) :p

Okej bra! Jo jag har börjat riva morötterna hon får och så :d

Ähhh.....hon har sagt till mig att hon vill vara en han och tilltalas så :mad: :devil: ;) :D :angel:

Konstigt.. åt mig sade hon precis tvärtom när hon läste det du skrev :p

Förresten hur kan du prata med henne som inte träffat henne?

Åhhh...jag är en stor guru när det gäller distanspratning via nätet med djur :angel:
Speciellt när jag nu sitter här och har tagit ett insomningspiller och är lite lullig pga det :p
Mina 13 marsvin bifaller i allt jag säger :D
Kanin är lite mer skeptisk men med ett löfte om lite gräs i morgon tycker han som jag :angel:

Hehe okej på det viset! ;)

Någon som vet om ett marsvin som är blint kan leva? har gjort alla möjliga test men det visar sig att det andra marsvinet är blint?

Ja visst kan den det.
Möblera inte om för mycket bara i buren så funkar det alldeles utmärkt.

Fungerar utmärkt. Det man får tänka på är att prata lite mer med djuret innan man lyfter det bara så det inte blir jätterädd!
Min dv.hamster blev blind och var det sina sista 2 månader. Var inget problem, men jag kunde inte möblera om i buren och fick byta halva i taget så det fortfarande "luktade hemma" för honom.
Nu är min gamla kanin blind på ena ögat, så man får bara tänka på att prata med honom och helst inte närma sig från fel håll....

Tack så jättemycket båda två för svaren :banana:

Kan meddela att tänderna växer ut så det riktigt knakar om det!

Liknande trådar

Relationer Vet inte riktigt vad jag skulle döpa tråden till. Varning för låååååååångt inlägg. Vet inte riktigt var jag ska börja i hela historien...
2
Svar
23
· Visningar
3 796
Senast: Lipperta
·
Gravid - 1år Är gravid, och pappan till barnet vill absolut att jag ska göra kejsarsnitt. Fick så bra hjälp här när jag skrev för ett tag sedan- kan...
4 5 6
Svar
109
· Visningar
18 423
Katthälsa Sorry för långt inlägg. Min älskade kisse och den mest fantastiska varelse jag någonsin fått lära känna fick somna in i somras. Jag bor...
Svar
1
· Visningar
1 132
Senast: Sassy
·
Katthälsa Jag behöver skriva av mig känner jag. Har under några dagars tid haft en gnagande oroskänsla över att flytta och inte kunna ta med mina...
Svar
8
· Visningar
1 425
Senast: fiao
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama