Akupunktur mot Bronkit?

G

Geisli

Någon som prövat att behandla sin bronkithäst med akupunktur? Har hört att det ska fungera mot bronkit på människor och kanske även på hästar. Vore kul att höra om någon prövat och vem som i så fall utför behandlingen.

Sv: Akupunktur mot Bronkit?

Först och främst, är hästen diagnostiserad och medicinerad?

Sen, akupunktörer har vi inte många av i Sverige, däremot finns det ett otal punktörer, som hanterar nålar, de ska du inte anlita. Se till att akupunktören ha en gedigen AKUPUNKTURutbildning.

Och sen, att behandla är bra, men att jobba med orsaken är ännu bättre, är det miljön som skadar hästen? då är det där förändringen måste till.

För övrigt handlar akupunktur om att balansera upp energiflödet i meridianerna så att alla element kan samverka och jobba utan blockeringar. Det är en fin metod som fungerar snabbt och djupt, gjord av rätt yrkesman/kvinna.

Lycka till!

Akupunktur får idag om försäkringen skall gälla på hästen är enbart veterinärer med akupunkturutbildning.

Jag vet att ET har det i sin utbildning och utför akupunktur.
Se till så dom har ansvarsförsäkring.
Vill försäkringsbolaget gå in och betala måste det vara veterinär som utför jobbet.
Du kan ju börja akupressur, akupunktur utan nålar.

Lycka till.

Som CL skriver kolla inomhusmiljön, gör en utebox, lösdrift.
Dammfritt hö, bra foder.
Står hästen inne, så halm/höa inte när den är inne, ej heller sopa golvet.
När du halmat helst när hästen precis gått ut, kan du ha en vattenkanna och stänka vatten över så det binder dammet.

Vad har han för medicinering (om han har)
har du testat med örter?
Har du provat ngt annat på honom?

Berätta.
Jag hade själv en bronkithäst som fick sin diagnos som 10 åring, han blev 25 år och togs bort i somras av att han tappade livgnistan.
Han gick dom sista åren på lösdrift/utebox åt, ensilage, Pasture Mix med betfor, lakritsrot, kamomill, himalaysalt.

Jag provade också något från England som bara innehöll kroppens "mineraler" och salter, när han åt detta höll han sig helt hostfri.
Det gjorde han även dom sista åren när han fick vara ute.

Lycka till.

Ja din pålleman var verkligen fin de sista åren!

Hej på er båda, tack för svar!

Min nyfikenhet består mest i om det finns någon behandling för något som anses som kroniskt, och som faktiskt botar sjukdomen. Har för mig att bronkit/kvickdrag lämnar hästen en gång för alla överkänslig mot damm osv och det skall givetvis göras de förändringar som krävs i miljön - men ibland räcker kanske inte det.

Medicinering - vad består det i? Finns något annat är slemlösande? Det lindrar väl bara symtomen, men botar inte sjukdomen? :confused:

Jag har en liten 32 årig shettisdam som började hosta förra året. Jag har vidtagit alla de åtgärder som ni radat upp på veterinärs inrådan (inkl slemlösande en period förra vintern), men jag undrar liksom om akupunktur kunde vara något som verkligen gick till botten av problemet - om hostan verkligen visar sig vara bronkit och problemet av någon anledning skulle förvärras. Men att råka anlita en "punktör" låter ju lite läskigt. Ännu ett område man behöver bli hobbyexpert på innan man kan urskilja vem man kan lita på m a o. :angel:

Har hittat en ET i närheten som utför Akupunktur bl andra discipliner. Vad ställer jag för fråga för att bli säker på att hon är kvalificerad nog?

Testa homeopati också, har bla lyckats bota kronisk sinusit (som läkare tyckte skulle opereras :crazy: ) på mig själv, och även hållit mig symptomfri från min astma i många många år...

Vad jag förstår går det inte att bota kroniska sjukdomar, eller har jag fel? Jag fick intryck av (i början av min hästs bronkit) att det skulle gå men efter lite luskande om det så sa det att kroniskt är just kronskit. Att det blivit kroniska förändrningar i lungorna/bronkerna som inte kan frösvinna. Dock man med bra miljö/mediciner hålla de symtomfria och göra så det inte förvärras mer.

Medicinen man brukar få av vet är slemlösande, som gör att slemmet som bildas i luftrören går lättare att få upp. Även luftrörsvidgande som gör det lättare att andas brukar ges och så kortison. Min pojke blev symtomfri med slemlösande och ändring i miljön.

Om du hittar en kunnig människa så kan denne förstå/se/känna/se varifrån problemet kommer. Det är bra att fråga hur personen arbetar och vilken typ av diagnos denne ställer.
Används 5 elemets teorin? Be om en förklaring.

Orsaken till problemet behöver inte komma ifrån lungan (metall elementet), utan kan komma ifrån det element som kontrollerar metall, som i detta fall är eld (och har 4 olika organ/funktioner bundna till sig. Hjärta, trippelvärmare (termostat), hjärtsäck eller tunntarmen).
Eller så kan det även vara svagheter i elementet som är i par med lungan, nämligen tjocktarmen.
Eller så kan där finnas en obalans i man/kvinna förhållandet i detta fall hjärta & lunga.

Där är därför som denna typen av behandling är så bra, för den kan rätta till orsaken till problemet, inte bara symtomen i sig.
Och det är därför som man bör hitta någon som är kunnig, för annars blir det kanske mindre bra....

Senast ändrad av en moderator:

Men om man har en konstaterad förändring i lunga/bronker/luftrör inte kan väl det det bara försvinna?

Orsaken till problemet kan få andra förutsättnignar. Balanseras eller sättas än mer urbalans.
Så länge vi andas förändras vi. Och allt som är över +-0 är i ständig förändring, så kroniskt behöver inte betyda "ond bråd död"
eller grava handikapp, så länge man söker hälsa istället för sjukdom finns det möjligheter för förbättringar.

Testa homeopati också, har bla lyckats bota kronisk sinusit (som läkare tyckte skulle opereras :crazy: ) på mig själv, och även hållit mig symptomfri från min astma i många många år...

Spännande! Och grattis! :bow:

Tack för svar, bra att ha fått lite begrepp så man hänger med i svängarna om akupunktören börjar förklara vad hon kan... ;)

Medicinen man brukar få av vet är slemlösande, som gör att slemmet som bildas i luftrören går lättare att få upp. Även luftrörsvidgande som gör det lättare att andas brukar ges och så kortison. Min pojke blev symtomfri med slemlösande och ändring i miljön.

Ungefär som jag trodde då. Veterinär ville inte ge min lilla kortison då hon är en fångbenägen liten en. Klok veterinär. :bow:

Intressant diskussion.

Hm, Akupunktur mot bronk och lungsjukdom! Jag är kanske inte så välinformerad, men inte finns det väl några akupunkörer som säger sig ha behandlingar mot sådana åkommor, - eller? Någon som har något tipps om någon i Göteborg, eller i västsverige i så fall? Vore tacksam för ett sådant.

Liknande trådar

Hästvård Jag har snubblat över några trådar på FB på sistone om alternativbehandlingar av hästar (avmaska med örter, inte vaccinera...
Svar
6
· Visningar
385
Senast: animalasia
·
Hästvård Någon som har en idé om vad som kan vara bekymret med min häst? Hon kliar bort sin långa vackra man från ca halva manen och bakåt. Jag...
Svar
8
· Visningar
903
Senast: skogaliten
·
Hästvård Min ena häst har sedan den kom till mig för några månader sedan (och även med senaste ägaren) men inte tidigare ägare blivit plötsligt...
Svar
3
· Visningar
476
Tjatter Jag fick en obehaglig känsla nu.. och eftersom jag i min behandling tänker att jag inte ska äta eller ha ångest utan istället prata med...
Svar
4
· Visningar
616

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Annonsera mera hundar 2
  • Hundrelation
  • Oseriös avel 2023

Hästrelaterat

Tillbaka