Aktuell dagsformstråd inkl. målsättning för 2008!

Sv: Aktuell dagsformstråd inkl. målsättning för 2008!

Formmässigt ligger vi väl rätt bra till, dressyren går framåt, vi är ju obesegrade där fortfarande :angel:
Satsar på LA-start detta året :banana:

Hoppat har vi knappt gjort alls i vinter, men det känns ändån bra, lille ponni har mkt bättre tryck i sprången nu :)
2 hopptävlingar har vi varit på, första dubbelnolla och 4:e-placering i både LCn och LBn.
Andra ett pet i omhoppningen i LCn (annars hade det blivit 4:a där också), och dubbelnolla i LBn (första utanför placering).
Så hoppkvalen till debutant är fix och färdich :banana:
Ska se om vi vågar oss ut på nån LA också... (Jag får lite ont i magen bara av att tänka på det :crazy: )

Terräng har vi inte vatt på nåt än, förutom en liten inomhushunting i skolan... Och det var inte allt för uppskattat med en stock inne i "dressyrridhuset" :p men annars gick det bra det också!

2008-02-1119_28_0002.jpg

(Och tänk, jag lyckades kravla mig upp igen, trots västen :cool: )

Lilla brun känns super fin. har gjort två hoppkval 0 fel i 110 och 120 har 3 hoppklasser som jag anmält till, vill ju ha klart kvalen till *igt.
Dressyren fungerar just nu riktigt bra 77% i en la:6 på programmridning förra veckan, till helgen ger vi oss ut på riktig dressyr och ska försöka sno åt oss ett par rosetter för dressyr tanterna:devil:

Var på gärds igår och hoppade terräng, det kändes riktigt fint. Han hoppade allt som ingenting.
Målet för honom är ju unghäst vm om jag får drömma lite. annars breeders och bli stadiga i *igt.

Gammla tanten 18 år i år, gör sin sista säsong men hon känns riktigt fräch.
Snart fungerar dressyr så vi kan ge oss ut och visa upp oss igen. tanken är att det blir någon lb och någon la innan första fälttävlan.
har varit ute och hoppat en klass, blir två klasser till innan det är vår:)
Hon var också med på gärds igår och oj vad kul hon tyckte det var. bromsen och styret var som bortblåst i början:mad: men vi lyckades hitta det uppe i skogen och sen gick det riktigt bra:angel:
Målet med henne är att försöka komma ut i någon ** innan året är slut.

Har två 4 åringar som också ska ut i år.
1 en efter sagion och 1 efter guido. de har hoppat en pay and ride 90-100 cm och ska ut på först tävingen nästa helg.
Målet med dom är att komma ut i deb till sommaren hade nog tänkte dagstopr i juni. Hoppas kunna kvala båda till 4 års-championtet.

En berättelse från verkligheten:

Hoppträning inomhus en vinter, en duktig ryttare med en ny häst kommer lite efter i ett språng varvid hästen skjuter iväg och ryttaren ramlar av bakåt, fastnar för ett ögonblick i stigbygeln eller sadeln och ramlar in under hästen. Hästens bakben stampar av mitt på ryttaren.
Klonk säger det och jag hinner tänka, vilken tur att hon hade väst! (för precis så lät det)
Kommer fram till ryttaren och känner genast att under täckjackan fanns ingen väst, det var levern som sprack !!!!
En vecka på intensiven, men tack och lov blev hon helt återställd.
Behöver jag tillägga att den ryttaren, och hennes kompisar, rider med väst. Och att jag som tränare aldrig skulle förespråka västfritt.

Tänk också på att folk gör inte som du säger, utan som du gör

Fast man har ju aldrig facit... alltså om man skulle ha klarat sig med västen heller...
Det kan ju ha kostat en sprucken lever ändå.
Jag slog av skulderbladet o fick axeln ur led och fraktur i axeln vid en omkullridning trots väst med fasta axelskydd.

Jag vet ju inte om det skulle ha gått värre utan väst.
Slog ju sönder en hel del av det som finns i området trots väst.
Kände mig osmidig i fallet och lyckades inte rulla för kanten på västen tog stopp. Som tur var fick jag inte hästen över mig som bonus...

OBS!
Jag är inte mot användande av väst, utan tror att många gånger förhindrar den allvarliga skador!

Min dagsform är förnuvarande bra, ligger bra till i träning i hopp och dressyr. Har ridit några hopp CR och en dressyr CR på båda hästarna Några felfria 110+ 120 + något nedslag samt 67% i Msv B:2
Inga hopptävlingar inplanerade än, känner ingen stress med dom 120 jag måste göra, åker till England i slutet av mars på semester och tar hopptävlingarna efter det.

OBS!
Jag är inte mot användande av väst, utan tror att många gånger förhindrar den allvarliga skador!

Kanske ska förtydliga att inte heller jag är emot användande av väst för alla. Däremot vill jag påpeka att det inte alltid är av godo att ha en väst på sig.
I terrängen anser jag det vara en självklarhet, inte i banhoppningen. (Ännu iaf, kanske kommer där också. Dock anser jag då att det ska vara västtvång för alla, inte bara för ponnyryttare under 19 år samt juniorer.)

Ingen som funderat pa sakerhetsstigbyglar?

Tranar genom att virra runt pa HongKongs flygplats, infor arets banvisningar. Rulltrappor baklanges verkar helbra konditionstraning

Tranar genom att virra runt pa HongKongs flygplats, infor arets banvisningar. Rulltrappor baklanges verkar helbra konditionstraning

Men vad har du kolkat i dig på flygplatsen då ? :D
Dagsformen verkar på topp :o

Efter att ha sett diverse olika säkerhetsstigbyglar lösa ut på vanliga hopptävlingar så nej inget jag skulle våga rida med i terrängen.

Efter att ha sett diverse olika säkerhetsstigbyglar lösa ut på vanliga hopptävlingar så nej inget jag skulle våga rida med i terrängen.

"Quick Out" funkar bra, men tyvärr gnisslar dom ibland, i övrigt håller jag med Fio

Bra berättelse, men USCH att det ska behövas innan folk förstår hur viktig västen är!
Till tråden, det är mycket med hoppkvalen just nu, känns som om det är svårt att komma riktigt igång innan de är klara! ...

Jodå, ibland kan man säkert klara det också. Men det är ju ingen tröst de gånger man inte klarar det.

En kommentar långt ifrån tråden men ang dina uttalande.:cry:

Min kusin, då 21 år. Krockade med bilen. Hade han haft bälte på så hade han varit död, spetsad av taket som förstördes och skapade en spetsig plåtbit som stack ner rakt i förarsätet där han suttit om han haft bälte. Nu bröt han ryggen och blev allvarligt skadad men han överlevde.
Tror du han använder bälte idag? Jo det gör han. Så smart är han...
Trots att bältet hindrar en bilförares rörelse så använder de flesta bälte och det är dyrt att låta bli.

Lite som hjälmsnacket. Egentligen behöver inte dom som använder hjälm ha en på. De har så mycket i hjärnan. De däremot som inte har hjälm är de som behöver den mest, de har ju inte så mycket att skydda att det behöver vara rädda om det lilla det har.

En lten rapport om läget

Vincent - har gått programridning med 70 % i LA:4. Ska starta ngn dressyr till snart. Får nu hoppa lite grann och ska börja hoppträna om några veckor. Första hoppstart lär bli i slutet av mars. (Koll i mitten av mars). Första terrängstart i maj. Kanske han kan gå Gärds. Sen är det SM, Ede 3*, NM och gärna EM inplanerat men vi får se. Han är iallafall färdigkvalad till EM så den pressen slipper hon.
Det ni... kvalad till EM men inte att starta hemma i Sverige :angel:

Lady - har gått 68 % i LA:4. Tävlingar inplanerade. hoppning har hon nu en 0 i 110 och 2 ner i den första 120 som var en A0. Helt ok så planen är att få henne färdigkvalad i mars. Satsning på dressyr och styrka är nödvändigt. Planeras att starta Lätt i april. Enstjärnigt och där ska hon gå internationnelt i sommar och gärna en start i 2* i höst. Vi får se om planerna kan fungera.

Dumle - tränas dressyr för fullt. Lite lugnande hade hjälpt :angel:
Hoppning 110 med ett ner. Ska kvala mars är det tänkt. Etablera sej i 1* med bättre dressyr är målet. Kommer hon ner runt 55 så planerar hon att ev starta 2* i höst. Det blir Ede och NM.

KL

Jag är nyss hemkommen från 6 veckor i Afrika. Jocke har under tiden bara gått lite promenader..

Så, nu är det till att sätta igång igen. Han verkar inte ha tappat mycket i muskler och kondition. Räknar med att kunna göra hoppkvalen i slutet av mars och under april.

Jag har inte satt mig ner ordentligt med tävlingsterminen än, men mitt mål är ändå att starta en ** innan säsongen är slut.
Jag vet att jag måste bli bättre på banhoppningen så det ska jag satsa på. Dressyren kommer faktiskt lite i andra hand just nu. :o

Ska bli roligt att träffas ute på tävlingsbanorna igen!

Jag började fundera på vart du hade försvunnit! :D Skönt att ni kör på du & Jocke. :banana:

KL

Jag har inte satt mig ner ordentligt med tävlingsterminen än, men mitt mål är ändå att starta en ** innan säsongen är slut.

Slutar inte säsongen för ** i Strömsholm i början av juni :rofl: :crazy:

Slutar inte säsongen för ** i Strömsholm i början av juni :rofl: :crazy:

Nix, Öveds har en internationell och sen har Stora Wäsby en samtidigt som den internationella på Täby:bump:

I augusti/september då antar jag...?

Det finns hopp, hurra! :banana:

Liknande trådar

S
  • Låst
Fälttävlan Heej;) Jag ska ta mitt FT i sommar, och sedan är mitt mål att starta debutant i höst på hemmaplan:) Men, min fråga är: Måste man ha...
Svar
2
· Visningar
750
Senast: Soda_no_Lemon
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Autistisk bror
  • Vad gör vi? Del CCVII
  • Valet i USA

Hund, Katt, Andra Djur