Aktuell dagsformstråd inkl. målsättning för 2008!

W

weeh_

Mitt i allt halabalo om nya TR, kvalregler och ev. andra ovissheter :cool: :angel: gällande vår sport... Hur ligger ni och era hästar till inför säsongen? Aktuell dagsform helt enkelt, samt planerad utveckling av denna fram till första ft-start. Hur går det med hoppkvalen, dressyrtragglandet, osv.?

Och sist men inte minst, Era mål för säsongen?

:) :bump:

Sv: Aktuell dagsformstråd inkl. målsättning för 2008!

Vet ni, jag har faktiskt tjuvstartat med terrängträning för flera veckor sedan! :banana:
Vissa hinder är samma och på samma plats, dock ett år gammal film: http://www.youtube.com/watch?v=dNk1z3MZZz4

Unghästen ligger bra i fas när det gäller dressyr och hoppning. Med växlande underlag (lerigt eller stenhårt) har det inte blivit så mycket konditionsträning som jag önskat. Fullblodet ligger inte alls i fas, men har inte kunnat få igång honom tidigare pga skador.

Cinnabar har gjort två starter, en LC och en LB. LC:n gick fint, ett lite fånigt pet i omhoppningen. Arrangörerna hade klantat sig så det blev bara fem minuters framridning så får väl skylla på det.
LB:n gick fint fram till hinder nummer 6 där Cinna fick egna idéer, hoppade åt sidan och Jennifers (numera påtvingade :mad: ) säkerhetsväst knuffade henne ur sadeln.
Jennifer var lite mindre nöjd kan vi ju lugnt påstå :angel:

Nästa hopptävling blir nästa helg, LB och LA. Hoppas få hoppkvalen färdiga då. Annars är det tävling på hemmaplan helgen därpå, LB och LA också då.

Hopptränar gör de för Daniel Svensson och det har tydligen varit bra. Dressyrtränandet är igång och går mycket bra men tävlandet får vänta tills det finns några dressyrtävlingar ;)

Nu är det bara bokning av terrängträning som fattas för att det ska börja se riktigt trevligt ut.

Målet för säsongen är att göra bra rundor i Lätt, förhoppningsvis kvala till * och eventuellt starta det. Beror lite på hur det artar sig med tävlingar och vilka klasser som ska köras.
Lite bortskämda är de nog med alla terrängbanor däruppe så det ska nog lösa sig. (Inom ca tio mils avstånd finns Eken, Boxholm, Mantorp, Kinda, Åkerbo, Örebro, Örebro och Kvinnersta. Kan ha missat någon.)

Om man får ta med målen för dressyr och hoppning också så gäller där placeringar i LA dressyr och kval till FEI samt i hoppning kval och start i Medelsvår B.

Åh fuskigt, Murray :eek: Fast jag har också tjuvtränat lite ;):angel:
Men nu menar jag YTTERST lite! Det var väl kanske snarare Ratima som tyckte det var så roligt så hon fick lov att toka sig lite! Bildbevis:

memmalotta

Hoppmässigt så känns det ganska okej. Förra året körde vi enbart två tävlingar (inom alla grenar) och det var två FT, Leksand och Mantorp. Finns en held del att slipa och jobba på - bla läskiga vita dressyrstaket ;)
I terrängen är hon lite förvirrad emellanåt, men sköter sig i övrigt bra.
Målet i år är att ha BRA känsla och jämna resultat. :)

memmalotta

LB:n gick fint fram till hinder nummer 6 där Cinna fick egna idéer, hoppade åt sidan och Jennifers (numera påtvingade :mad: ) säkerhetsväst knuffade henne ur sadeln.

:eek::eek: Västens fel :eek::eek:

Då är det nog allvarligt dax att byta väst, den måste vara alldeles för stor (det är dom ju om man följer tillverkarens rekomendationer :angel:) Eller är det en lågpris "postorder väst" a la pansartax?

Tja, träningsmässigt ligger vi helt ok till. Dressyren funkar över förväntan (Håll i dig FT-nisse för nu går liten Grå VÄLDIGT bra!). Han tränar bra i hoppningen men när det blir kval återstår att se.

Tänker iaf planera för Breeders i höst sen hur det blir det återstår att se!:D

:eek::eek: Västens fel :eek::eek:

Då är det nog allvarligt dax att byta väst, den måste vara alldeles för stor (det är dom ju om man följer tillverkarens rekomendationer :angel:) Eller är det en lågpris "postorder väst" a la pansartax?

Jag anade att det skulle komma. Nej, den sitter utmärkt och har aldrig vållat problem i terrängen. Inte lågprisväst heller.
Jag var inte själv med på tävlingen men vad jag förstått från Jennifer och från filmen händer följande:
Cinna hoppar inte, Jennifer kan inte hänga sig kvar böjd framåt och därifrån kravla sig tillbaka till sadeln igen då västen tar emot=man är inte lika smidig och följsam med väst som utan, Jennifer får ge upp och ta en avfallning.

(Att jag sen är själaglad att jag slipper väst vid hopptävlande är en helt annan sak. Särskilt fånigt kan jag dock tycka att det är att man inte har en 18-årsgräns på västanvändandet. Jennifer är myndig sen mer än en månad tillbaka och får alltså ta körkort utan problem. Men det är en helt annan diskussion ;) )

Tack! :D varför funkade de inte innan:confused:

Särskilt fånigt kan jag dock tycka att det är att man inte har en 18-årsgräns på västanvändandet. Jennifer är myndig sen mer än en månad tillbaka och får alltså ta körkort utan problem. Men det är en helt annan diskussion ;) )

Och man får köpa vin/öl på restaurang men inte på systemet....vad jag vill säga med det? Jo, bara för att man är 18 så öppnas inte automatiskt alla grindar till allt här i livet.

Du överför nog rätt friskt ditt egna tyckande och tänkande på Jennifer vad det gäller västar eftersom du tycker så enormt illa om dom. Det enda jag undrar är: Har du verkligen själv tävlat så mycket med väst? Jag kan lugnt säga att enda gången jag egentligen tänker på den är när jag drar in magen för att dra upp dragkedjan....:o:D

man är inte lika smidig och följsam med väst som utan

Fast man är ju knappast lika ömtålig med väst som utan heller... OM Jennifer mot förmodan åkt av utan väst så hade ju risken varit mycket större att hon gjort sig illa. :idea:

SÅ otroligt mycket osmidigare blir man inte - då måste man vara himlans aktiv och akrobatisk på hästryggen, och det hoppas jag att de felsta inte är ;)

Fast det beror nog inte på västen utan på all rosa skumpa....... :angel:

Attan! Menar du att det kan vara det som är problemet???

POOH! "ropar högt och ljudligt" du har lurat mig igen!:eek: Du sa att det var lågkaloriskumpa...

Attan! Menar du att det kan vara det som är problemet???

POOH! "ropar högt och ljudligt" du har lurat mig igen!:eek: Du sa att det var lågkaloriskumpa...

Skyll inte min rosa "slim line"-skumpa på din mage! Alla har väl sett det avslöjande fotot från breeders där du stod på samma ställe hela helgen, vid kiosken!!! :eek:

Och man får köpa vin/öl på restaurang men inte på systemet....vad jag vill säga med det? Jo, bara för att man är 18 så öppnas inte automatiskt alla grindar till allt här i livet.

Du överför nog rätt friskt ditt egna tyckande och tänkande på Jennifer vad det gäller västar eftersom du tycker så enormt illa om dom. Det enda jag undrar är: Har du verkligen själv tävlat så mycket med väst? Jag kan lugnt säga att enda gången jag egentligen tänker på den är när jag drar in magen för att dra upp dragkedjan....:o:D

Nej, men just 19-årsgränsen blir lite underlig kan jag tycka. Jag kan till och med tycka att det då varit bättre om alla skulle ha väst, dvs även vuxna ryttare.

Jag har själv aldrig tävlat med väst men däremot tränat med det. Inget jag alls gillar. Särskilt inte som alla västar jag provat faktiskt gör min smärta i axlarna och ryggen ännu värre :crazy:

Jag har svårt att överföra mitt västtyckande till Jennifer. Vi träffas nämligen ytterst sällan och pratar inte särskilt mycket heller.
Hon är stor nog att ha en egen åsikt om säkerhetsvästar utan att någon ska påstå att hon inte har de åsikter utifrån sitt eget tyckande.

Att rida terräng med väst är en sak. Att ha väst på hopptävling en helt annan.

Fast man är ju knappast lika ömtålig med väst som utan heller... OM Jennifer mot förmodan åkt av utan väst så hade ju risken varit mycket större att hon gjort sig illa. :idea:

SÅ otroligt mycket osmidigare blir man inte - då måste man vara himlans aktiv och akrobatisk på hästryggen, och det hoppas jag att de felsta inte är ;)

Jag är själv beredd att ta den risken. Jennifer har tagit den risken varje gång hon hoppat tills den här säsongen.
I det här läget är det möjligt att hon inte skulle kunnat kravla sig tillbaka i sadeln utan väst heller, men chansen hade varit större att det faktiskt fungerat.

Min ståndpunkt i västfrågan vid hopptävlande är tämligen enkel. Väst för alla eller fritt att välja för myndiga.

Det här sista är utifrån mig själv, jag blir extremt osmidig med väst eftersom den vid varje rörelse trycker på de ställen jag har ont. Jag använder alltså inte väst i dagsläget, äger inte heller någon.

Skyll inte min rosa "slim line"-skumpa på din mage! Alla har väl sett det avslöjande fotot från breeders där du stod på samma ställe hela helgen, vid kiosken!!! :eek:

Tar med mig hela gänget till sandlådan innan LenaH kommer....:eek:

En berättelse från verkligheten:

Hoppträning inomhus en vinter, en duktig ryttare med en ny häst kommer lite efter i ett språng varvid hästen skjuter iväg och ryttaren ramlar av bakåt, fastnar för ett ögonblick i stigbygeln eller sadeln och ramlar in under hästen. Hästens bakben stampar av mitt på ryttaren.
Klonk säger det och jag hinner tänka, vilken tur att hon hade väst! (för precis så lät det)
Kommer fram till ryttaren och känner genast att under täckjackan fanns ingen väst, det var levern som sprack !!!!
En vecka på intensiven, men tack och lov blev hon helt återställd.
Behöver jag tillägga att den ryttaren, och hennes kompisar, rider med väst. Och att jag som tränare aldrig skulle förespråka västfritt.

Tänk också på att folk gör inte som du säger, utan som du gör

Folk gör som de själva vill, jag tror mycket på individens eget ansvar. (När det då handlar om vuxna, dvs myndiga personer.)

I stallet jag huserar nu rider flera av ungdomarna med väst. Det är jättebra för det fungerar utmärkt för dem. För mig fungerar det inte. (Eller jo, om jag kan stå ut med att ha ännu ondare och vara ännu varmare så visst.)
Skulle jag vara tvungen att dagligen rida med väst skulle jag måhända undvika en eventuell skada vid en eventuell avfallning. Något som däremot är ett faktum, varje dag, är att jag då skulle få ännu ondare.
För mig är det, med de hästar jag rider, ett lätt val.

Liknande trådar

S
  • Låst
Fälttävlan Heej;) Jag ska ta mitt FT i sommar, och sedan är mitt mål att starta debutant i höst på hemmaplan:) Men, min fråga är: Måste man ha...
Svar
2
· Visningar
750
Senast: Soda_no_Lemon
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka