Aktiviteter inomhus

pepp

Trådstartare
Vad brukar ni aktivera era hundar med inne?
Känner att det blir lite enformigt ibland, vi brukar kasta boll/leksak och så kommer han tillbaka och leker med dom i min famn ett tag.

Sen har vi börjat med klossträning med klicker, men det kan man ju inte hålla på med hela tiden.
Kasta godis på golvet - få honom att söka kontakt innan han får varsågod.

Kom gärna med tips och förslag :)

Sv: Aktiviteter inomhus

Inomhus är det inegn större aktivering alls här. Inne tar vi det lugnt och kopplar av. Aktivering, motion etc. sker utomhus.

Okej. Det är inte så aktuellt här ännu. Han är valp och leker inte så bra ute ännu, vi försöker bygga upp det självklart, sakta men säkert går det framåt.

Inomhus är det inegn större aktivering alls här. Inne tar vi det lugnt och kopplar av. Aktivering, motion etc. sker utomhus.

Samma här. Är väldigt noga med att inte leka och hålla på inne, då hunden har svårt att koppla av och äntligen förstått att man kan ligga och vila. Har tendenser till att vara duracell hund :angel:

Vad är klossträning?

Säger som de andra... Inne är det inte någon aktivering över huvudtaget.

Nu vet jag inte hur gammal din hund är.. Men enligt mig är det viktigare att lära valpar och unga hundar att ta det lungt inne. Sen går man ut och aktiverar sig utomhus.. Du får då en hund som kan koppla av inne... och är aktiv ute..

För att lära hunden bakdelskontroll typ. Han står med frambenen på ex ett högre fotoalbum och flyttar rumpan runt för att till slut hamna vid min sida. Jag är så dålig på förklara :D, men du kan testa googla!

Vi har som inga problem med att han blir uppstressad. Nu t.ex ligger han och sover vid stolen. Sen känns det så svårt att inte aktivera honom inne eftersom han inte "vill" leka ute ännu :-/

Fast hur gör man om han inte riktigt vill ännu?
Han är tre månader, det har gått framåt, nu kan vi iallafall leka ute på gården lite. Nån annanstans är det stört omöjligt då han inte verkar känna sig riktigt trygg utanför gården ännu.

Göm bollen/leksaken och låt valpen leta. Träna in att den ska sitta still nånstans t.ex vid dörren. Den vill säkert följa efter första gångerna, men locka bara lugnt tillbaka den och säg till att den ska vänta. E v kan du ha nån som håller den still förasta gångerna, men jag tycker att det brukar fastna fortare om man är envis och lär den att vänta själv.

Smyg och göm dig när du har kastat iväg bollen så får den leta efter dig. Brukar vara så populärt att de glömmer att ta med bollen, då kan man ha kapplöpning och leta efter vart den tog vägen.

Ha kapplöpning efter bollen, sätt valpen vid din sida och visa att du ska kasta, valpen får inte tjyvstarta. Så kastar du bollen och springer också efter, men se till att valpen vinner de flesta gångerna i alla fall i början.

Göm dig under ett täcke eller filt så valpen får gräva fram dig och ha lite brottning när den fått av dig allt.

Träna in skall/tyst. Sitt på golvet och ha favorit leksaken utom räckhåll och reta fram skall, så håller du saken still och säger tyst, när den tystnat så kastar du iväg saken.

Träna in ordet NEJ, locka med leksaken och lägg den sedan på golvet, när valpen vill ta den så säg nej och se till att den inte kommer åt den. När den börjar cirkla runt och funderar på hur den ska komma åt den så berömmer du och kastar iväg den.

Om man vill kan man även träna in sitt, ligg och vad man vill hunden ska kunna, men personligen så vill jag vänta med sånt till den är ca 8-9 mån. Jag tycker att den ska få vara valp, det är så mycket med miljöträning och annat den behöver lära sig först. Lydnadsmomenten kan vänta bara vardagslydnaden fungerar. Med vardagslydnad menar jag att den ska komma när man ropar, den ska avbryta vad den håller på med vid Nej, och den ska kunna vara lös och följa med ute när man går.

Prova något lätt sökande. Bara så han får använda sin nos, inget avancerat utan gör det lätt.
Brukar uppskattas när de kan hitta korvbitar lite här och var inomhus :p

Kanske inte aktivera så mycket alls...
När du tar ut en så lite valp så räcker det med att den kommer när du ropar. Det är i stort sett den enda träning du behöver göra med en så liten valp. Låt den sen undersöka sin omgivning i lugn och ro...
Valpen måste ju få möjlighet att undersöka nya platser för att konstatera att det är helt ok att vara där.
Det är mycket nytt för en valp att undersöka.. och då förstår jag att den inte har tillräckligt med koncentration att låta sig aktiveras. All koncentration bör ju gå åt till att undersöka nya miljöer och ta in allt nytt. Det är dessutom tillräckligt med mental stimulans... Valpen kommer att bli trött bara av att undersöka nya miljöer och sortera alla intryck den får...

När den sen blir äldre då kan du börja aktivera den mer genomtänkt.
Är den då van med att ta det lungt innomhus... så är den mer motiverad att hitta på roliga saker utomhus.

Vi brukar köra trickträning inomhus med kvällsmaten och ibland får de öppna toarullar. Mer än så blir det inte eftersom jag bor på 15 kvadrat :D De kan koppla av ändå, fast jag aktiverar dem inomhus ibland. Tycker det är bra att börja med lydnadsmomenten inne där det inte är så mycket som stör.

Vi gör ganska mycket inomhus med våran vovve :)!

- Göm godis, som han får leta up
- Lägger godis/leksaker i en burk/liknade så han kan öppna dem :)!
- Lägger leksaker på besvärliga ställen
- Burkar i olika färger - säger man röd skall han makera på röd burk.
- Godis under burkar, han får lukta sig fram.
- Sedan lite trix gör vi inomhus :)
- Leka :angel: ( det ser klomärkena i parketgolvet :o)
Funderar på köpa en aktiverings kub eftersom bollarna är alldelles för enkla :rofl:.

Mvh
Emma

Petflaska m godis
Äggkartong m godis
Filt m godis (viker ihop filten)
Aktivetsboll
Leta godis
Burk
Toarulle

Behöver inte vara dyra saker, man kan ta vad man har hemma...

Vi brukar
.. söka (både leksaker och godis)
.. använda aktivitetsboll
.. använda aktivitetsleksak
.. göra olika tricks
.. leka med godis i toalettrulle/petflaska

inomhus.:D

Jag brukar gömma Selmas tuggben någonstans i lägenheten och sen låta henne leta rätt på det. Ibland lägger jag det i tyg och knyter ihop, det tycker hon är kul (och är hon inte sugen på att äta på benet kan hon ändå trassla ut det ur tyget hur många gånger som helst).

Ibland lägger jag ut små godisbitar som hon får leta efter. Både på golvet och lite högre upp.

Förut brukade jag knyta fast lite större godisbitar i snören och lägga godiset högt upp på en hylla så att snöret hänger ner , eller putta in under soffan så att snöret sticker ut, och så fick hunden klura ut hur hon skulle få tag i godiset.

Ibland klickertränar vi, t.ex. "städa", då går Selma och lägger alla sina leksaker i leksakslådan. Rolig uppgift som tar tid att lära :)

Jag brukar sätta mig med tuggben eller godis i handen och inte säga något, sen om Selma kommer med en leksak så får hon benet i utbyte. Eller så säger jag en speciell leksak som hon ska hämta och så får hon benet när hon hämtat rätt.

Antingen håller vi på med nån aktiveringsleksak, har två stycken. Eller så finslipar vi på lydnadspositioner, freestylerörelser eller letar te eller pysslar med andra trix (stänga lådor osv).

Ibland har jag jobbat hela dagen och det regnar ute, då är det skönt att ta en promenad så hunden får röra på sig och göra det den ska och sen köra aktiveringen inne.

*KL*

Ni som inte aktiverar era hundar inomhus, hur många timmar om dagen är era hundar ute? Vi är ute ca 4 timmar om dagen, om hunden resten av tiden ska ligga och vila känns det som att det blir väldigt mycket vila...

Anette

Mina är ute minst 10 timmar totalt/dag: mental aktivering, motion, promenader och utetid lös på tomten/hundgård ryms alla i den tiden.

Inne är de både dagtid och nattetid men avsett tid på dygnet så ska det inte busas, lekas eller aktiveras med dem. Att de busar och leker med varandra är en annan sak ;)

Gillar att ha hundar som kan koppla av och ta det lugnt inne, men tro för all del inte att de bara sover och vilar under tiden de är inne..
De gnager på ben, är sociala och "med" bra under innetiden, men det är ändå avkoppling inne och aktivering ute som gäller här. Jag sysselsätter dem alltså inte inomhus!

Liknande trådar

Övr. Hund Hej, Vill kanske mest skriva av mig eller få lite tips kanske! Min kille är snart 1 år. Jag tycker vi har god kommunikation för det...
Svar
9
· Visningar
1 023
Senast: inverterad
·
Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 825
Senast: Maniac123
·
Hundträning Hjälper ett ungt par som har en tvåårig fralla, hane. Paret har precis skaffat sitt första barn. För "säkerhets skull" fick inte hunden...
Svar
9
· Visningar
1 558
Senast: Tuggben
·
Hundträning Byn som jag bor i anordnar hundpromenader ett par gånger i veckan. Jättebra träning tänkte jag. Själv har jag inget behov av social...
Svar
8
· Visningar
1 994
Senast: Sesca
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka