Sv: Aktiviteter inomhus
Göm bollen/leksaken och låt valpen leta. Träna in att den ska sitta still nånstans t.ex vid dörren. Den vill säkert följa efter första gångerna, men locka bara lugnt tillbaka den och säg till att den ska vänta. E v kan du ha nån som håller den still förasta gångerna, men jag tycker att det brukar fastna fortare om man är envis och lär den att vänta själv.
Smyg och göm dig när du har kastat iväg bollen så får den leta efter dig. Brukar vara så populärt att de glömmer att ta med bollen, då kan man ha kapplöpning och leta efter vart den tog vägen.
Ha kapplöpning efter bollen, sätt valpen vid din sida och visa att du ska kasta, valpen får inte tjyvstarta. Så kastar du bollen och springer också efter, men se till att valpen vinner de flesta gångerna i alla fall i början.
Göm dig under ett täcke eller filt så valpen får gräva fram dig och ha lite brottning när den fått av dig allt.
Träna in skall/tyst. Sitt på golvet och ha favorit leksaken utom räckhåll och reta fram skall, så håller du saken still och säger tyst, när den tystnat så kastar du iväg saken.
Träna in ordet NEJ, locka med leksaken och lägg den sedan på golvet, när valpen vill ta den så säg nej och se till att den inte kommer åt den. När den börjar cirkla runt och funderar på hur den ska komma åt den så berömmer du och kastar iväg den.
Om man vill kan man även träna in sitt, ligg och vad man vill hunden ska kunna, men personligen så vill jag vänta med sånt till den är ca 8-9 mån. Jag tycker att den ska få vara valp, det är så mycket med miljöträning och annat den behöver lära sig först. Lydnadsmomenten kan vänta bara vardagslydnaden fungerar. Med vardagslydnad menar jag att den ska komma när man ropar, den ska avbryta vad den håller på med vid Nej, och den ska kunna vara lös och följa med ute när man går.