Aktiveringstips till konvalescent häst

Lundqvist89

Trådstartare
Jag skrev träden "halt unghäst" för några dagar sedan.

Nu har vi varit i husaby! Ordentlig hältutredning, 13 röntgenbilderna, ultraljud mm. Det konstaterades iaf att nedre sneda kotsenbensligamenten båda fram + ligament på v.f mellan kotsenbenen är skadade, ganska lindrigt dock. Nu har han blivit behandlad med stötvåg och ska göra det 2ggr till med ca 14 dagars mellanrum. Nytt ultraljud om 6-8v. Fram tills dess liten hage och skritt för hand:/

Eftersom han endast får gå i liten hage + skrittpromenader skulle jag behöva lite aktiveringstips på hur man kan stimulera honom i hagen och boxen. Ska tillägga att han har en utebox i samband med hans hage som han kan gå in i när han vill.

Sv: Aktiveringstips till konvalescent häst

Skumt att det är samma skada på båda fram? Teori?

Det är mest på v.f.
Han har varit skadad ända sen i oktober. Då var vi på en annan klinik där han blev behandlad för kotledsinflamation 3 gånger. Han blev friskförklarad i januari men blev halt så fort han kom in på böjt spår under igångsättningen. Valde då att åka till husaby där vi fick denna diagnos. Känns jävla surt att den andra veterinären inte ens ultraljuda utan bara behandla för inflammation.. För ligamentskadorna är inget som hade kommit hux flux. Tack och lov att vi åkte till husaby så man fick den riktiga diagnosen! Hoppas stötvågsbehandling kan hjälpa!

Lite tips...sitter i samma sits. En ny opererad unghäst 2,5 år. Sträng box vila i två veckor och sen ute box i 3 veckor...Han är nu inne på sin andra vecka i box och på måndag ska han få gå ut...Ja vad gör man ??
Vi har ett småmaskigt nät med hö, sen får han halm att rota i. Jag sydde en stor boll ( i pialtesstorlek) av pressening, gjorde en lucka som sitter fast med kardborreband och sen fyller jag den med hö... Har hängt upp den ordentligt på väggen.I början vågade han inte röra den, nu älskar han den och slänger sig över det höet. Blir ju lite pil med att få upp luckan innan han kan äta. Köpte en lite saltsten på Hööks och en sådan där boll som man kan stoppa en godis grej ovanför. Den har han däremot inte fattat. Hängde också in en stor asp stock som han älskar att gnaga på.. Hans boxvila har gått hur bra som helst, sen ser jag till att han har hö hela tiden och vi försöker vara där så mycket som möjligt.

Ja minst sagt udda med ligamentsskador båda fram ? Brukar ju vanligast komma av en vrickning men att vricka båda fram på samma gång hör ju till ovanligheten.
Gravt vanskötta eller felverkade hovar borde kanske kunna skador dubbelsidigt ?

Hans hovar är jätte fina och han är skodd av en duktig Hovslagare.

Troligtvis så har allt börjat med en vrickning/något liknande.. Men som sagt båda fram har du rätt i :( erfarenhet av ligament skador?

Min har också fått ligamentskada båda fram, dock i hovleden, kollateralligamentet. Troligen av vrickning i hagen trodde vet. Detta var också svårhittat efter 3 vet besök hos ordinarie vet. så fick jag remiss till ett annat ställe, detta tog ca 5-6 månader. Min stötvågsbehandlas också.

Så till trådens ämne ;)
Min har fått en "hästboll" samt att hon har finmaskiga hönät i sin lilla sjukhage.

Intressant att höra från en som varit med om liknande! Hur gick det/går det för din häst? Svarade hon bra på stötvågsbehandling?

Vi har gjort vår tredje stötvågsbehandling för 3v sedan, vi ska ned igen till veckan. Vi förra besöket hade ligamentet börjat läka men det är en lång och oviss väg tillbaka till träning/tävling.

Okej! Hoppas din häst blir återställd!

Är lite orolig för egen del.. Visst, det var ganska lindriga skador, men han är ju inte ens 4 år min häst:( hoppas han kommer tillbaka och håller för ridning..

Bara på yngre (föl) som blev trampskadad och fick skador på ligamenten i området mellan hov och kronled. Dessa fick självläka iom att det inte är så stor belastning på en sådan liten fick ta det lugnt och bara gå med mamma i mindre hage några veckor sen var det som vet sa bara att hålla tummarna att det läker ut med tiden och han har sedan härjat friskt ihop med annan jämnårig kompis på lösdrift hela uppväxten. Ett ligament som blivit ordentligt skadat tar ungefär ett år att läka (det är därför man skyndar på det med stötvåg på ridhästar för att slippa så lång konvalecent), och det stämmer nog rätt bra märkte ganska mkt förändring på honom att gången blev mer bärig efter ca ett år från han skadades (bakben på honom) han har en kronisk förtjockning som väl är ärrvävnad i området nu (4 år nu) men röntgenbilderna visar att han är rak och fin i lederna så uppenbarligen fungerar ligamenten som de skall.

Vill gärna påminna om att strålen måste vara exakt vågrät för att hästen ska stå naturligt på hoven. Minsta uppåtvinklad stråle orsakar felbelastning och överbelastning. Strålens fysiologiska vinkel mot marken är 0 grader - vågrät. Detta är något som INTE lärs ut i svenskt hovslageri. Arbete med att sprida denna information till olika yrkesgrupper och jordbruksverket pågår, men även kunden har rätt att veta. Hänvisar till tidigare inlägg för mer info. MVH

Nu är inte jag någon stjärna på detta med verkning/skoning.

Men enligt min vet. så var enda chansen att hästen ska funka i någon form av träning senare i livet(om ligamentet läker) att hon skos med sjukbeslag, i detta fall ringsko med överrullning både framåt och åt sidorna. Samt att hon har extra stöda med en bredare sida på skon innåt där ligamentet är mest skadat.
Hon är nu skodd av en USA lärd hovslagare som ska vara erkänt duktig här i Sverige iaf.

När ligamenten väl läkt ut skall du inte behöva sjukbeslag om det inte finns kroniska skador på dem som inte läker ut. Fram till att de läkt helt och hållet och under uppbyggnaden så kan de behöva extra stöd (beroende på vilka ligament det handlar om och deras funktion).

Liknande trådar

Hästvård Hej! Min häst, en 4-årig new Forrest blev halt på v.f i slutet av augusti 2012. Veterinären röntgade v.f kota, hov + carpus= ua...
Svar
5
· Visningar
9 075
Senast: lundsbo
·
Hästvård Jag tar historien från början. Förra sommaren var jag med och red in en häst, fastnade så för den att det slutade med att jag köpte...
Svar
4
· Visningar
2 506

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Orolig katt i bil
  • Akvarietråden V
  • Uppdateringstråd 31

Hästrelaterat

Tillbaka