Aktiverings tips?

Linnpan

Trådstartare
Hej på er!
Nu skulle jag gärna ta emot tips och idéer på hur man kan berika en tråkig hage. Min häst vill nämligen inte gå på sommarbete med sina kompisar några 100 meter från stallet. Han springer sig alldeles svettig fram och tillbaka längst stängslet och gnäggar. Och om någon annan hämtar sin häst spränger han tråden och springer till stallet ( över en 70 väg!!)
Detta resulterade förra sommaren att jag ställde tillbaka honom i vinterhagen vid stallet och där stod han sen lungt och fint resten av sommaren :confused:
Vinterhagen är rätt stor och det går andra hästar i hagarna brevid men jag skulle vilja hitta på lite pyssel till honom. Det finns nästan inget gräs alls, utan det är typ bara grus, jord, och ett träd.
Så kom gärna med förslag på vad jag kan hitta på för att förgylla hans tillvaro på grusplätten i sommar!!
Mvh Linnpan

Ska kanske tillägga att skugga finns. Och även om han får HS går vi ut och betar en lång stund varje dag...

Släng in ätbart sly som han kan mumsa på. Fodrar du med hö kan du ju sprida ut högarna lite här och där. Vi har några stora trädstammar de kan gnaga på och gnugga sig mot, avsågade träd alltså.

Släng in ätbart sly som han kan mumsa på. Fodrar du med hö kan du ju sprida ut högarna lite här och där. Vi har några stora trädstammar de kan gnaga på och gnugga sig mot, avsågade träd alltså.
Sly hade jag redan tänkt på men stockar, Ja!! Vet du om granstock funkar? Eller blir det för starkt kanske.

Oj jag har tyvärr ingen aning. De vi har är rejäla stockar, kan tänka mig de är uppåt 80-90 cm i diameter minst. Har dock ingen aning om trädslag.
Ja det måste ju vara rejäla stockar om det ska funka att klia sig och så. Ska kolla upp lite vad som går att äta också, vill ju inte lägga in nåt giftigt. Iofs äter han granris i skogen men det är ju inte så stora mängder...
Önskar att jag kunde gömma morotsbitar i hagen och ropa sök ala hundsök, men det fattar han inte :-)

Näst gräs brukar hästkompis stå högst på önskelistan, speciellt när det är insekter på sommaren;)

Näst gräs brukar hästkompis stå högst på önskelistan, speciellt när det är insekter på sommaren;)
Ja såklart, men kompisarna är ju i sommarhagen och betar ( som normala hästar) och hästarna som går i hagarna brevid går ensamma av olika anledningar. Som tur är har vi inte så mycket insekter, han står ett stenkast från havet och insekterna verkar inte gilla den salta och fuktiga luften :up:

Finns bollar man kan köpa och stoppa in gräs och annat gott i. Köp en pilates boll och lägg i hagen. Sedan kanske du kan sätta på lite musik till honom.
Häng upp Hö i nät, lägg ut Hö i olika delar av hagen, slå grönt gräs och lägg in till honom.

Finns bollar man kan köpa och stoppa in gräs och annat gott i. Köp en pilates boll och lägg i hagen. Sedan kanske du kan sätta på lite musik till honom.
Häng upp Hö i nät, lägg ut Hö i olika delar av hagen, slå grönt gräs och lägg in till honom.
Som en aktiverinsboll till hund där det trillar ut godis när de rullar på den? Det låter smart, skicka gärna bild har aldrig sett sån till häst.
Tack för dom andra tipsen!!
Ps, varför musik? *nyfiken :-)

Önskar att jag kunde gömma morotsbitar i hagen och ropa sök ala hundsök, men det fattar han inte :-)

Haha, så gör de typ till grisarna på zoo i Danmark. Alla barn (plus jag när jag är där, lol) får gå in och gömma massa mat i stockar o dylikt o sen har nassarna att göra (:

Haha, så gör de typ till grisarna på zoo i Danmark. Alla barn (plus jag när jag är där, lol) får gå in och gömma massa mat i stockar o dylikt o sen har nassarna att göra (:
Ja det är ju super smart, gör så med min hund. grisar är ju väldigt kloka djur. Hästen fattar inte alls dock

Sly.
Ändra lite i hagen varje vecka. Presenning. Boll. Tygbit som fladdrar i hörnet...
Ordentligt hönät som han får pilla med.

Sly.
Ändra lite i hagen varje vecka. Presenning. Boll. Tygbit som fladdrar i hörnet...
Ordentligt hönät som han får pilla med.
Tack för tipsen, utom bollen. Han är nämligen livrädd för pilates bollar! Vilket sorts sly rekommenderas att ge?

På tomten har jag björk som ändå behöver gallras och det vet jag inte är giftigt. Men det finns ett stort område m sly i närheten, ska kolla upp vad det är för något och vem som äger marken. Om ingen äger marken vad gäller då? Vågar man palla lite sly? :nailbiting:
Vi brukar ibland röja och snitsla nya ridstigar, bor i skärgården så ridstigar här är hårdvaluta :-) men jag antar att stallägaren kollat med markägaren att det ok innan.

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 122
Senast: Juli0a
·
Hästvård Vill börja med att jag ska ringa veterinär idag. I våras hade min häst en tydlig beteendeförändring. Hon mådde dåligt och hon visade...
2
Svar
27
· Visningar
3 837
Senast: Twihard
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 675
Senast: Mia_R
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 668
Senast: AbCdE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Tråden för spår
  • Uppdateringstråd 30