aktivering vid "senskada"

Jois

Trådstartare
nu har herrn slagit på sig på ytliga böjsenan och är lite svullen och varmt.. kör med back on track på nätterna, på dagarna får han gå utan i hagen- han strimlar dem annars..
går med honom på hårt underlag varje dag på det- men detta räcker liksom inte.. han är ett fullblod med mkt energi och närhan inte får röra sig så mkt så händer det saker på dagarna istället- i helgen hade han lyckats skaffa sig ett hål i huvudet...:p
hur mkt kan han gå? kan man rida honom alls? underlaget i ridhuset är ganska hårt, inte som isen kanske men ja..
tömköra? longera? kan man sitta på eller ska de gå helt utan belastning?

hjälp...:crazy:

Sv: aktivering vid "senskada"

Nu skriver du inget om hur länge du har rehabat honom eller hur stor skadan var. Är hästen halt i skritt eller trav?

Min gamling har en skada på förstärkningsbandet bak (sedan okt-08), ren i skritt, men ej i trav.
Jag skrittar uppsuttet ute på fasta underlag och undviker backar. Lite upp och ner blir det förstås men inga riktiga backar.

Jag skulle inte tömköra, eller vara i ridhus förrän det är läkt, då jag tror att raka spår ute ger större möjlighet till hållbar läkning och mindre risk för nya blödningar.
Långa skritt turer är nog ingen fara, men du måste ju förstås hålla koll på svullnad och värme.
Longera skulle jag absolut inte göra då det är lätt att de sprallar till och gör sig mer illa.

Sv: aktivering vid "senskada"

Är det en akut skada så bör du kyla ordentligt samt lägga på ett Zinkaband för att förhindra ytterligare söndersprängning av senfibrerna som blödningen och svullnaden orsakar. Zinkabandet kan sitta 5-6 dagar om det sitter bra för att sedan bytas igen. Bra är om du kan få antiinflammatoriskt utskrivet till honom under 1v-10 dagar, samt att du åker in och ultraljudar senan så fort som möjligt så att ni kan utläsa hur stor skadan är...

Jag fick en 17% senskada på ytliga böjsenan på min häst, vi ultraljudade dagen efteråt samt hon opererades inom en vecka, där dom tog benmärg från bröstbenet och sprutade in stamceller i senan för att påskynda läkningen.

Hon hade boxvila, samt kontrollerad motion vid hand, dvs ledas 2 ggr/dag i 4 månader...Sen började vi att skritta uppsuttet. Men i ca 6 månader var det bara rakt fram på hårt och fast underlag.

Men hon tävlade 140-hoppning igen efter ca 1 år så det gick jättebra för henne.

Liknande trådar

Ridning Hej! Angånge att variera underlag. Hur mycket brukar ni variera? Mitt sto är väldigt nervig och har ingen möjlighet att rida ut med...
Svar
7
· Visningar
1 486
Senast: Freazer
·
Hästvård Here we go again. Efter mer än 2 år utan skador så råkade vi ut för en hälta igen för en månad sedan. Hästen i fråga är ett finnhäststo...
2
Svar
20
· Visningar
4 398
Trav Dagen som jag har fasat för inför varje start kom i tisdags, Belle startade på hemmabanan i ett montélopp men det slutade med en...
Svar
0
· Visningar
2 801
Senast: Tagliabue
·
Hästmänniskan Hej! Måste bara fråga hur folk resonerar kring en sak som kommit upp för mig nu. Det är så att vi har en fodervärd på vår häst på 18år...
Svar
17
· Visningar
1 732
Senast: Efwa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka