Aktivering av 3-åringar

Corax

Trådstartare
Jag är lite nyfiken på hur ofta ni aktiverar era treåringar. Hur ser veckorna ut? Hur ofta, hur länge och vad gör ni? Rider/tömkör/annat?

Sv: Aktivering av 3-åringar

Min tre åring aktiveras i regel 3 gånger i veckan. Då rids hon i alla gångarter antingen på banan eller i skogen eller så tömkörs hon. Vissa veckor blir det mer tömkörning än ridning och ibland tvärtom. Har inte "vissa" förutbestämda arbetsdagar utan jobbar henne när hon känns pigg och glad, och när det är fint väder... :angel:

Hej! Min treåring aktiveras 4 ggr i veckan helst. Då övar vi inför visning, alltså springer med henne och gör övningar från marken. Jag har också börjat gå ut och gå i skogen med sadel och träns, då med sällskapshäst:) .
Vi brukar även hänga på henne å gå samt hänga lite på henne i hage, box och stallgång.
Hon har även blivit tömkörd men eftersom hon ska betäckas inom kort vill vi inte göra för mycket eftersom det är påfrestande att åka iväg med transporten och bo på nytt ställe när man är en liten bebis.

Mvh Michaela

Vi började i julas med att rida smått i skogen, hade haft honom som handhäst innan så det var inget konstigt. Sen har han löshoppat och varit ute på ca en timme långa promenader tillsammans med en annan häst. Nu rids han dagligen inför treårstestet, men inte hårt och med låga krav -han ska ta framåtdrivande hjälper och göra halt ordetnligt, emn måste tex inte gå i form. Söker han sig nedåt är det bra men det är ingen prioritet. Ridhuspass tror jag är fartligt att göra långa så de blir tråkiga, men ute i skogen kan vi vara ute ett tag för att få lite mer styrka. Sen får man ju läsa av hur han mår och känns. Ska inte bli trött utan ha kul och vara glad. Jag vet inte riktigt "hur bra" de ska gå att rida på treårstestet, krav på form osv... ?

Min 3-åring har inte gjort så mycket mer än 1-2 ggr per vecka hittills, de "intensiva" perioderna, men nu har jag tänkt att rida 2 dagar i veckan och göra något annat från marken 1 dag under hela maj om det verkar kännas okej. Sedan ska hon vila under juni och börjas lite smått med under juli och till hösten sedan ska jag öka kraven något. Men kommer varva med vilor.

Grundschemat för min dam rullar över tre veckor och ser ut:

Vecka 1. Går tisdag, torsdag och lördag ELLER söndag. Dvs tre pass.
Vecka 2. Går tisdag och torsdag. Dvs två pass.
Vecka 3. Går måndag, onsdag, fredag och söndag. Dvs fyra pass.

Detta är 'grunden' och det blir aldrig MER än det, däremot blir det ganska ofta mindre pga väder och vind och sånt. Dessutom så vecka 3 så med jämna mellanrum så är det 'annat' där (skoning, equiatriker, etc) som gör att ett pass stryks.

Men det är egentligen varannandagsträning med extra vilopass vi utgår ifrån. Med vecka 2 som 'vilovecka'. (Då hon till och med slipper se mig på 2 dygn i sträck då jag jobbar ;))

Jag rider mestadels faktiskt, går hon 4 pass på en vecka (sällsynt) så brukar ett alltid vara handhästpass. Tömkörningen har legat nere under vintern, men kommer tas upp igen nu när det är barmark igen. Kommer även läggas in mer promenader i syfte att kolla av trafiksäkerheten.

Longerar ytterst sällan, löshoppar när möjlighet ges. Har haft henne mycket som handhäst men dragit ner på det nu när hon kommit upp i kondition och fått mer styrka och livar upp handhästpassen lite väl mycket ibland. Låter henne dock lösgaloppera längs grusväg i skogen numera (dvs vi börjar med ett handhästpass och sen släpper jag henne så får hon lösgaloppera på rak skogsväg. Himla kul säger Kele)

Har ridits i skog och mark nu när det varit vinterväglag, rids i alla tre gångarter. Nu kommer arbete på böjt spår att introduceras, och så tuffar vi vidare här under våren. I början av juni ska hon betäckas och då blir det en vilopaus då, en månads vila är min plan men damen brukar inte vara såå förtjust i vila så vi får väl se.

Sen fortsätter vidareutbilda under sommaren, men vilopauser inlagda nu och då (någon vecka här och någon vecka där typ). Sen blir det en vila på senhösten, lallar på ute i skog och mark med bara uteritter under vintern. Sen blir det endera mammaledighet våren 07 (om hon blir dräktig) eller så tuffar vi vidare med utbildningen. Enligt planen då, men den brukar få justeras många gånger under resans gång. Det är hon, tid, väder och vind som i slutändan bestämmer.

Senast ändrad:

har ridit ca tre ggr/v under våren och då ca 20 min/pass. byter ibland ut ett ridpass mot longering eller lösgalopp. löshoppat 1g/månad i genomsnitt. ridpassen är mest i skogen eller på galoppbanan. enstaka gånger i paddocken. mars åkte vi till ridhuset någon gång i veckan. när jag rider rider jag i alla gångarter och aldrig tills hon blir trött. planen är att hon kommer få vila hela sommaren. men det kommer bli riktigt svårt att hålla sig från ridningen... det är ju så kul:bump: !

Min är ute 2 ggr/veckan. Tömkörning eller körning beroende på tillgången på medhjälpare.
Har suttit på honom vid något tillfälle men har är ganska sent utvecklad i kroppen så med ridningen väntar jag lite till

ridermin tre dagar i veckan 15minuter/pass

två på bana/ridhus/öppet fält och ett där vi rider ut och skrittar en runda. varannan vecka går ett ridpass bort mot löshoppning.

Jag fick en avhylning senast idag att min arbetas förmycket.....

Jasså avhuvling säger du?
Jag tycker att det lät rätt lagom jag.

Min går nu tre pass/vecka med minst en dags vila mellan. Rider jag ut blir det längre pass (mest skritt)men på bana så rider jag mellan 10 till max 30 min. Tömkörning blir 10-20.

utskällning för hon går för mycket har hänt av två olika personer nu somprosar på att treåringarna bara ska gå en dag i veckan.

Den sista personen idag hade dessutom mage att säga att hästen inte var snygg, jag kanske är hemamblind men sånt villman ändå inte höra från en vuxen gammal människa.

Jag är nöjd med mitt upplägg vilket både tränare och förra ägarn är som gemensamt planerat det så jag komemr inte ändra det vad de andra människorna än säger.

Oops. Då törs jag inte ens skriva hur min 3-åring tränas. :angel:

Jag lägger upp min aktivering i perioder.
Då jag gör något varje dag. Ibland kanske bara leder i skritt.
Jag har ett mål inför varje period och vad som ska uppnås innan den är slut.

Det är hästens eftergift och förståelse för vad jag gör, som avgör nästa steg i utbildningen.
Hon ska tryggt acceptera det jag vill, innan nästa steg påbörjas.

Jag hade en period sept-nov förra året.
Sen hel vila.
Nu har jag hållit på i 2½ vecka. Målet är till nästa fredag komma upp i sadeln igen och rida i skritt och trav.
Sedan följer betäckning och då får hon vara en tid efteråt.

Under juli-okt någon gång blir nästa fas och då ska hon kunna gå i skritt - trav- galopp med mig på ryggen.

jo nu vill vi veta det ärkul att se hur alal tränar sina treåringar ju. sen vad alla andra säger elelr tycker är upp till domom man märker att det fungerar ju.

He he, alla verkar så engagerade... Den jag rider (ej min) rider jag när jag hinner (jobbar 2-4 HELA dagar i veckan i vanliga fall så då hinner jag bara när jag är ledig och just nu är det bara rörigt) så det blir aldrig mer än 3 gånger i veckan och ibland ingen gång (:angel:) för ibland är ju bara andra hästars behov större också (dom som måste hållas i kondition)

Då rider vi inte ut så mycket eftersom mina tider passar dåligt för att få sällskap men ordnar det upp sig på jobbet kan vi nog börja igen (vi satsade på 1gg i veckan, ja... det höll i typ en vecka) Annars är det mest paddocken om det är fint väder och så longerar jag lätt inspänd typ varannan vecka.

Riden sen i mitten på januari eller så och har vilat en lång (typ 1,5 månad) period och en kort (typ två veckor) förutom alla gånger det inte blivit ridet någn gång den veckan... Ställer inga andra krav än att han ska gå fram och inte putta ut bogarna åt alla håll och kanter samt ställa på volt och tja när han gör det brukar han gå i "unghästform" av sig själv så... Tja det är ett litet A-barn...

Varför rider du inte ut själv? *bara nyfiken, ingen kritik*

Jag är ju så 'illa tvungen' att rida ins jälv (utan medhjälpare/sällskap), och både inridning och ridninge sen sker ju ute efter väg redan från början. Men jag (och hästarna) är ju så vana med det att det sällan blir problem (däremot OM jag skulle bli avhinkad är det ju bättre att bli det på inhägnat område), men jag kan ändå tycka att vissa verkar tycka det är en 'väldigt' stor grej att rida ut själv på en unghäst. Och lite nyfiken på varför?

Bor man så till att man måste ut i trafik 'direkt' så fattar jag ju det, men lite nyfiken på 'övriga fall'. (Även i unghästböcker etc så är det ju verkigen 'rid ABSOLUT INTE ut själv på din unghäst'. Och jag tycker det känns som det blir lite FÖR 'stor grej' av det..)

CK skrev:
Oops. Då törs jag inte ens skriva hur min 3-åring tränas. :angel:

Och jag törs inte berätta vad 'ordern' för min treårings träning egentligen är från både veterinärhåll och equiatrikerhåll :Angel: (Jag tränar mesigt jämfört med vad de egentligen vill se.. Och jag rider som sagt 3 ggr/vecka en vecka, 2 ggr andra veckan och 3 ggr + 1 handhästpass tredje veckan, och sen börjar det om)

mimus skrev:
Jag lägger upp min aktivering i perioder.
Då jag gör något varje dag. Ibland kanske bara leder i skritt.
Jag har ett mål inför varje period och vad som ska uppnås innan den är slut.

Det är hästens eftergift och förståelse för vad jag gör, som avgör nästa steg i utbildningen.
Hon ska tryggt acceptera det jag vill, innan nästa steg påbörjas.

Jag hade en period sept-nov förra året.
Sen hel vila.
Nu har jag hållit på i 2½ vecka. Målet är till nästa fredag komma upp i sadeln igen och rida i skritt och trav.
Sedan följer betäckning och då får hon vara en tid efteråt.

Under juli-okt någon gång blir nästa fas och då ska hon kunna gå i skritt - trav- galopp med mig på ryggen.
Det är en bra modell tycker jag. Så gör jag med min fyraåring, och har gjort sen hon reds in som treåring ( går fyra ggr v ca 20 min). Den här perioden ska vi klara ett helt varv i galopp runt ridbanan:) sedan avsaktning till trav och ny fattning.
Jag brukar ge henne ett par dagar till en vecka ledigt mellan passen.
Eva

Håller med dig Alexandra.
Skulle inte bli mycket gjort här om jag skulle gå och vänta på att det kom ngn och hjälpte mig.
Lite livlig fantasi brukar hjälpa mig att hitta på säkra lösningar endå.
Ska börja rida in min tvååring till hösten (med hjälp av stege, 170...)
Synd att hon inte var 2,5 vintern som var. Då hade jag kunnat köra slut på henne i snön och sen parkerat henne i en snödriva och klättrat upp. Så gjorde jag med den som nu är fyra. Skulle man åka av (vilket gud förbjude) så landar man mjukt.
Har man väl kommit upp på dem så tycker inte jag att det är ngt problem att sen rida ut. Skickade dock bort treåringen förra hösten under en månad till en tjej som hade tid att rida ut henne dagtid fyra dagar v. Detta pg av att jag jobbar heltid. Hon red ut henne själv.
Eva

Liknande trådar

Träning Tillsammans med min tränare ska vi rida in en 3 åring tillsammans. Jag är den som ska rida hästen i framtiden och under inridngen. Min...
Svar
6
· Visningar
1 039
Senast: Tora
·
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
234
Senast: Lavinia
·
Träning Ni som har två eller fler hästar och ”vanligt” jobb/familj, hur lägger ni upp aktiveringen av hästarna? Har ni några smarta idéer/tips...
Svar
12
· Visningar
1 850
Senast: Miiikaela_
·
Hundhälsa Vad anser ni är lagom aktivering för att göra er hund nöjd? Både vad gäller träning och motion och vila hur ser era veckor ut?
4 5 6
Svar
104
· Visningar
7 910
Senast: Brie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Valet i USA
  • Vad gör vi? Del CCIV
  • Scenföreställningar