aktivera häst som går på penicillin och metacam

sarawi

Trådstartare
Hej,

Fick i onsdags det hemska beskedet att mitt sto på 17 år har fått en tumör i/bakom ögat. :cry:
Hon har också en inflammation runt tumören.

Nu ska hon gå på penicillinsprutor i 8 dagar och metacam och atropindroppar för att dilatera pupillen och en kräm som är antiinflammatorisk.

hon är även ganska mager då hon har problem med foderfickor i munnen som gör att det gör ont att tugga.
Så hon får lucern för att försöka gå upp i vikt igen vilket hon äter med god aptit :)

Hon blir lätt deppig när hon inte aktiveras utan bara står i hagen, så min fråga är nu om man kan gå prommenad med henne och träna nh och liten sånt eller om hon bara ska stå i hagen och bekämpa inflammationen?

Glömde fråga veterinären detta när hon va här för jag va i lite av ett chocktillstånd kan man säga...

Hoppas någon kunnig vet :confused:

Sv: aktivera häst som går på penicillin och metacam

Jag tycker inte att en häst med en så kraftig infektion att det krävs penicillin bör göra många knop. Några timmar i en mindre hage och ett par korta promenader är vad veterinärer brukar rekommendera. Ring vet i morgon och fråga!

Är tumören kvar?

Håller med Centaur en så pass sjuk häst tycker jag man ska låta vara.

tack för svaren!

Ja tumören är kvar.
vet inte hur kraftig infektionen är, vet bara att hon hade väldigt ont av den.

tänker mest att hon kanske blir trött av all medicin? som jag förstod det så va själva infektionen i/bakom ögat och borde inte göra henne allt för trött eller?

Klart hästen är trött om den har ont och har en stor infektion. Kroppen är ju i krig!

Jag förstår inte vad det är du menar?

Hon behöver kanske något som balanserar upp magen, mag tarm balans, proviva.
Någon annan kanske vet vad som är effektivast.
Se till att hon dricker ordentligt också, betfor med mycket vatten, äpplejuice.
Hästar får lätt kolik vid för lite motion och störd tarmflora.

Skulle inte gjort mer en borstat, pussar på mulen och matat henne för hand om hon inte är så matglad.

Huvudsaken är ju att hon inte känner sig bortglömd nu när hon är dålig.

Kram.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka