Aktivera halt häst..

Viggen

Trådstartare
Har en häst hemma som har hovbroskförbening, börjar bli ganska tjock då hon ska vila.. Hur förhindrar men att hästen blir allt för tjock fast dom inte kan motioneras:confused: Hennes vikt gör ju knappast ngn nytta nu:crazy:

Sv: Aktivera halt häst..

Hej är inte alltid lätt i viloläge. Men går hästen på bete dygnet runt? Hur mycket får den annars i mat och vad ffår den? Går den på bete så är det bästa att låta den gå i mindre hage där det knappt finns något för den att äta om nätterna så man minskar maten för den. Man kan även sätta en betesreducerare på den men vissa är inte glada för att sätta på sin häst en sådan.

Har en häst i stallet i precis samma situation. Hon är en överviktig nordis med hovbroskförbening. Hon har betesreducerare på dagarna och står inne på nätterna. Funkar ganska bra!

Massera henne så hon blir varm och stretcha lite seda, så mycket hon klarar. Tyvärr är jag inte hemma på området hovbensförbroskning, men simning anses ju annars som mindre påfrestande (om man nu har möjlighet till det vill säga).

Liknande trådar

Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
8 430
Senast: Roheryn
·
Hästvård Köpte en häst för ett halvår sedan. Besiktigad ua vid försäljningen, ingen röntgen gjordes. Efter ett par månader uppmärksammades...
Svar
17
· Visningar
1 600
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
745
Senast: tara
·
Hästvård Jag har fått lära mig att hästen ska vara ren och torr innan klippning, dvs. ren som duschad med schampo. Detta för att få en jämn och...
2
Svar
28
· Visningar
1 866
Senast: Ketrawzc
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka