Aktivera bakkärran?

M

Midnight_Rose

Har hört att man ska rida paralellt med handen och skänkeln.. alltså höger tygel mot vänster skänkel för att få igång vänser bak..

Något jag inte förstår: Är det yttertygeln mot innerskänkeln eller tvärt om?

;)

Sv: Aktivera bakkärran?

Har hört att man ska rida paralellt med handen och skänkeln.. alltså höger tygel mot vänster skänkel för att få igång vänser bak..

Något jag inte förstår: Är det yttertygeln mot innerskänkeln eller tvärt om?

;)

Paralellt eller diagonalt?

De diagonala hjälperna ska samtala, alltid.

Jo menade självklart diagonalt :D

:D

Då är du, i mitt tycke, rätt på det!

Men precis som med allt annat ska man inte överdriva något, jag brukar säga till mina elever att de gärna får göra hjälperna så mkt som möjligt bara jag inte ser det ;)

:D

Då är du, i mitt tycke, rätt på det!

Men precis som med allt annat ska man inte överdriva något, jag brukar säga till mina elever att de gärna får göra hjälperna så mkt som möjligt bara jag inte ser det ;)

Men man jobbar en sida i taget va? Så om man jobbar i vänster varv så ska man lösgöra inner och aktivera ytter bak?

Så rörigt ibland när instruktören står och babblar: In med bogen, lösgör, ställ, forma osv :D Känns ibland som allt ska igång samtidigt :rofl:

Visst är det! Ibland kan det kännas som att man vill hyperventilera för att hjärnan ska hinna ta emot och omvandla allt...
Ponera att man rider på rakt spår, och arbetar diagonalt, växelvis. Blir inte det att såga? Eller håller man alltid en "ytter" i taget?

Du rider väl alltid för samma ytter oavsett rakt eller böjt spår. Så ifall du går i vänster varav så har du alltid stödet i höger oavsett spårets form.

Jag kan ha helt fel...

Visst är det! Ibland kan det kännas som att man vill hyperventilera för att hjärnan ska hinna ta emot och omvandla allt...
Ponera att man rider på rakt spår, och arbetar diagonalt, växelvis. Blir inte det att såga? Eller håller man alltid en "ytter" i taget?

Det måste ju vara en sida i taget då ytter alltid ska vara still, eller så har jag fattat det :angel:

Men det måste väl vara individuellt mellan olika hästar?
Sen tänker jag växelvis drivning, att en lätt förnimmelse av sågning uppstår. (och då menar jag egentligen inte såga utan bara lätt plocka för att få kontakt skänkel/hästens mun)

Nej, jag menar som du, att man "plockar" eller hur man ska uttrycka det. Frågan är väl också om man alltid har en "ytter", om man åker häst en km på rak grusväg...

Du rider väl alltid för samma ytter oavsett rakt eller böjt spår. Så ifall du går i vänster varav så har du alltid stödet i höger oavsett spårets form.

Jag kan ha helt fel...

Ytter och inner har inte med ridbanan eller vilket "varv" man rider i att göra, det har med böjning att göra. Rider man i vänster varv men har hästen böjd åt höger så är vänstersidan ytter.

Hm, svårt... Men det är väl som med t ex vänd rätt upp? Hästen ska ha lika stöd i båda sidorna och därmed har man väl inte någon direkt yttersida?

Sedan brukar i alla fall jag låta hästen ställa/böja sig åt bägge hållen när jag rider på rak grusväg, för att den ska jobba igenom kroppen och därmed byter jag ju ytter/inner.

Liknande trådar

Ridning Kan någon förklara för mig hur man gör? Alltså rent tekniskt. Jag kan all teori om det, få igång bakkärran ex genom övergångar...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 689
Senast: Bri
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
4 478
Senast: Fiorano
·
Hästmänniskan Fy vilken jobbig sits jag har satt mig i. För två år sedan köpte jag en unghäst då min andra häst var skadad och det verkade inte som...
Svar
13
· Visningar
1 344
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 551
Senast: mars
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar