Aktivera bakdelen

D

dolphinsmile

Jag har precis börjat rida mitt kallblodiga sto. Hon är inriden hos förra ägaren men jag misstänker att hon bara har travridits i skogen. Om ni förstår vad jag menar. Alltså ingen dressyr. Just nu när jag jobbar henne på ridbanan i skritt så stödjer hon sig jätte mkt på bettet och arbetar bara med framdelen. Vilket är hur travare gör. Vad jag vill ha hjälp med är med övningar som kan få henne att flytta tyngden mera bakåt och sluta stödja sig på bettet.
tack på förhand!
 
Sv: Aktivera bakdelen

Hej

Vi har också travare som vi försöker omskola till ridhäst. Vi har kommit en bit, men det tar lite tid! :)

Vi försöker att variera ridningen. Vi både dressyr- och hopptränar. Tror att gymnastikhoppning är bra för att bygga muskler och styrka. Klättrar också mycket.

Det är viktigt att stärka hästen, många travare har så dålig balans och de har inte den styrka de behöver för ridning.

Något som är helt suveränt, och som är mitt huvudsakliga råd till dig. Tömkör! Ett helt underbart sätt för hästen att jobba igenom kroppen, förstå vad det handlar om, bygga muskler och styrka utan ryttare som stör på ryggen.

Vi tömkör mycket. Jobbar mycket med sidförande, skänkelvikning mm. Trava på volt. Tar in bommar på marken ibland för variation. Har gett ett toppenresultat. Märks tydlig skillnad på hästen. Så sakteliga så stärker han sig, och det vi gör vid tömkörningen överförs mer och mer till ridningen.

Norrland
 
Sv: Aktivera bakdelen

Hej

Vi har också travare som vi försöker omskola till ridhäst. Vi har kommit en bit, men det tar lite tid! :)

Vi försöker att variera ridningen. Vi både dressyr- och hopptränar. Tror att gymnastikhoppning är bra för att bygga muskler och styrka. Klättrar också mycket.

Det är viktigt att stärka hästen, många travare har så dålig balans och de har inte den styrka de behöver för ridning.

Något som är helt suveränt, och som är mitt huvudsakliga råd till dig. Tömkör! Ett helt underbart sätt för hästen att jobba igenom kroppen, förstå vad det handlar om, bygga muskler och styrka utan ryttare som stör på ryggen.

Vi tömkör mycket. Jobbar mycket med sidförande, skänkelvikning mm. Trava på volt. Tar in bommar på marken ibland för variation. Har gett ett toppenresultat. Märks tydlig skillnad på hästen. Så sakteliga så stärker han sig, och det vi gör vid tömkörningen överförs mer och mer till ridningen.

Norrland

det där har jag sett mkt snack om på forumet. Jag kommer helt från en travfamilj och jag kan inte på nått sätt förstå hur man får hästen att gå skänkelvikningar när man tömkör? :eek:
 
Sv: Aktivera bakdelen

De som är skickliga kan göra passage och piaff när de tömkör! :) (Dock inte jag!! :) )

Det är inte lätt att förklara hur man gör över nätet, men jag ska faktiskt göra ett försök...

Positionen man står i är jätteviktig vid tömkörning. Ska hästen göra sidförande åt höger, så står jag på vänster sida. Vid magen, ungefär. Jag fungerar då som "skänkel". För att få hästen att börja tvära så tar jag i ytter och lirkar på inner. När hästen tvärar gör jag tvärtom, håller på inner och lirkar på ytter. Det här är mot staketet på rakt spår.

Inte lätt att förklara i ord. :smirk: Lättare att visa genom att göra!

Norrland
 
Sv: Aktivera bakdelen

om man tömkör med lädertömmar funkar det bra att använda innertömmen som en sidförande hjälp, med en liten "klatsch" på hästens sida/bakdel.
funkar nästan inte alls (för mig iaf :D )med vanliga vävbandstömmar, då dom inte väger något och dutten bilr i det närmaste obefintlig.

positionen är som sagt viktig, när jag gör sidvärtsövningar under tömkörning står jag en bit snett bakom, ganska mkt snett så att säga, för att undvika eventuella stosparkar.. ;)


i övrigt kan jag tipsa om alla sorters övergångar och tempoväxlingar, som är utmärkt för att aktivera rumpan på hästen! antingen i skogen, använd terrängen som inspiration, trava på plant underlag, lek med att öka och minska, om hästen kan galopp, galoppera i uppförslut, klättra lite, skritta i nedförsbackar etc etc.

på ridbanan kan man göra en bana med koner etc och bestämma sig för vilken kon som betyde vad, avsaktning, halt, igångsättning, minska så mkt man kan, driva på framåt etc. var noggrann med att hsäten verkligen svarar framåt och bakåt utan att man behöver driva eller dra som en tok, så tror jag att din häst kommer bli smidigare och starkare i sin kropp!
 
Senast ändrad:
Sv: Aktivera bakdelen

det där lät väldigt svårt för mig som inte är någon van tömkörare.. känns som att om jag ska försöka mig på det så får jag leta på nån som vet hur man gör som kan visa..

Angående tempoväxlingar så förstår jag att det kan vara väldigt bra. Men nu är det så att jag precis börjat rida henne. Hon har inte blivit tränad på två år så jag känner att jag tänker hålla mig till skritt. Helst skulle jag vilja få henne att börja använda bakdelen iaf lite grann innan jag försöker mig på trav..
 
Sv: Aktivera bakdelen

det är rätt tänkt! man ska inte stressa när det gäller travare (och andra hästar också för den delen) utan låta det ta den tid det tar.

tempoväxlingar/växla mellan halt och skritt går ju iofs att börja med redan nu. bestäm dig för att t.ex. skritta 10 steg, stå still i halt 5 sekunder, skritta 10 steg, halt 5 sek etc etc. är det för lång/kort tid är det bara att ändra.

du kan även leka med skritten, något jag tycker är super för travare som gärna bara springer på! prova dig fram, genom ett förhållande säte och mjuka halvhalter, hur mycket kan du minska skritten utan att hästen stannar? hur mycket kan du öka utan att hästen börjar trava/går ifrån dig? tänk på att det ska vara steglängden som ändras (kan ju vara knepigt i början, men då får man räkna de små skillnaderna) ochi nte att hästens ka börja stressa iväg.

ang. tömkörningen tycker jag du ska ta ut en duktig tränare som kan lära dig grunderna i tömkörning!
jag är delvis självlärd, men det var först när vi var iväg på ridtravarkurs för ett par veckor sen och hade ett pass tömkörning med "riktig" utrustning (dvs lädertömmar tex) som det gick upp ett par ljus för mig!
 
Sv: Aktivera bakdelen

KL
Hur är det för en otränad häst att jobba så som du säger, med att minska skritten, är det OK eller ska man ta det lugnt?
Jag undrar alltså om det sliter på hästen, att det kan vara för häftigt för en omusklad häst (har funderingen ang min häst...)?
Håller annars med om inläggen, och jag har fått lektioner av en från Leksand, just med tömkörning, så jag kan PM:a trådskaparen om du vill...
 
Sv: Aktivera bakdelen

Ja.. jag ska fortsätta träna med henne.. jag är som sagt väldigt i början med henne.. men hon har redan gjort framsteg.. gått från stress skritt/trav till lugn skritt. Så jag ska pröva tempoväxlingar..
 
Sv: Aktivera bakdelen

Sticker in med ett svar igen.

Vilket tempo du rider i spelar inte så stor roll, tycker jag. Det tar så lång tid att skola om en travare att skritt under lång tid kan bli tråkigt, både för häst och ryttare.

Däremot är det viktigaste att hästen FÖRSTÅR vad du vill. Lär in en sak i taget. Bestäm dig för vad du vill göra. Ex kunna trava inåtställd på volt utan att falla inåt. Träna det då, korta stunder, du vill inte tråka ut hästen. Ignorera det som blir fel, BERÖM det hästen gör rätt.

Öka kraven varteftersom hästen förstår.

Norrland
 
Sv: Aktivera bakdelen

det var faktiskt en bra fråga!
och jag är nog en av dom somä r lite "emot" att rida samlat i skritt under alltför lång tid i taget... görs det fel (och det är svårt att göra rätt ;)) så är ju risken att man får en häst på bogarna med taskig skrittaktion... :crazy:

jag tror att det viktigaste (som i ALLA övningar) är att inte överdriva hur länge man håller på och hur intensivt man gör det...

tror att det viktigaste är att hästen svarar, att man t.ex. rider i ganska frisk skritt med ordentlig framåtbjudning, provar att ta tillbaka hästen 1-2-3 steg, med halvhalter ta tillbaka vikten till rumpan, när hästen svarar mjukna på handen och med sätet driva fram hästen igen... eftergiften och att hästen får gå ur det jobbiga blir belöningen och hästen förstår ju också att när den gjorde något rätt så fick den göra något lättare!

så som sagt, börja lätt, låga krav, det behöver inte vara några extrema skillnader på steglängd etc i början, utan det tar man varefter styrkan kommer. det viktiga är att hästen förstår och uppmärksammar när ryttaren vill öka respektive minska.
 
Sv: Aktivera bakdelen

Bra svar!
Har ju märkt att det blir mycket bättre stuns i tölten efter att ha ridit kort skritt, och det är nog som du säger att man får dosera detta i små doser.
 
Sv: Aktivera bakdelen

Jo men nu är hon ju inriden sen innan.. sa förra ägaren iaf så jag har inga problem med det.. anledningen att jag vill bara skritta är för att jag är orolig för ryggen.. eftersom hon inte är van ännu.. Det är så svårt det där.. hur ofta man kan rida, hur mkt, hur länge.. osv
 
Sv: Aktivera bakdelen

Jag håller med dig.. men mitt mål är inte att hon ska "gå på tygel" så som riktigt skolade hästar gör utan jag vill att hon ska lära sig aktivera bakdelen.. nu känner man riktigt hur hon bara jobbar fram och hänger på bettet som stöd..
 
Sv: Aktivera bakdelen

du tänker rätt, det gillar jag :)
formen sitter ju inte i huvudet så att säga, men jag anser att en häst som aktiverar bakdelen och kommer upp med ryggen (så småningom) går just i form ("på tygeln" är ju ett rätt olyckligt uttryck :)), och det handlar om att hästen ska gå i en för sig ändamålsenlig form..
ändamålsenlig form handlar ju om att man tar hänsyn till hästens utbildningsståndpunkt, dagsform, ålder, exteriör etc etc, och där tänker du helt rätt. din häst kan troligtvis inte gå i en form som räcker för grand prix eller kanske ens medelsvår (det är ju få travare (om någon?) som fixar), men man ska alltid sträva efter att hästen ska gå på ett sätt som är det bästa för just den individen.

jag tror faktiskt att du rätt snart kommer kunna lägga in korta travsessioner, och där tycker jag du kan nöja dig med bara övergångar så länge. be om trav, trava 5-6 steg/så länge hästen orkar gå i balans utan att rusa etc, och ta sedan ner den till skritt igen. tempoväxlingar i traven kan vänta tills hästen kan trava en längre bit.
så korta travpass är ju enbart stärkande och är man bara lugn och kräver "lagom" mycket så tror inte jag att hästen tar nån skada av det.

lycka till iaf och fortsätta gärna skriva hur det går för er! :)
 
Sv: Aktivera bakdelen

Jag håller med dig.. men mitt mål är inte att hon ska "gå på tygel" så som riktigt skolade hästar gör utan jag vill att hon ska lära sig aktivera bakdelen.. nu känner man riktigt hur hon bara jobbar fram och hänger på bettet som stöd..
Men alltså en ritkgit välskolad häst som jobbar rätt (alltså "går på tygeln" på rätt sätt om man nu kan säga så) aktiverar sin bakdel, trampar in under sig med bakbenen, vinklar sig mer i hasleden och höjer sin rygg. Sedan hamnar nacke och huvud där det ska vara för den form och utbildningsgrad hästen är i.

Har också en travare 6 år som håller på omskolas. Är inriden, men inget mer. Tömkör henne enbart nu pga av misstänkt ryggfel men vi tränar på start-stopp-sväng. Börjar alltid med att kolla att det funkar. Jobbar med att hon ska gå framåt med egen vilja och energi-alltså jag ska inte behöva driva driva driva, är lugn och uppmärksam och att hon VILL jobba. Det är det viktigaste just nu.

Det svåra med henne är att hon gärna knäpper av i nacken och tappar framåtbjudningen. :cool:
 
Sv: Aktivera bakdelen

jag kanske var lite otydlig.. när jag skrev att mitt mål inte var att hon ska gå på tygel så menar jag att jag inte vill att hon ska Gå helt korrekt det är alldeles för hög nivå för henne. Jag vill bara att hon ska sluta lägga tyngden på bettet och jobba med bakbenen istället..
 
Sv: Aktivera bakdelen

ja jag ska pröva det.. tycker det är jättesvårt det här.. jag har bara vana vid att rida travare som blivit tränade enda tills den dagen jag börjat rida eller tillome fortfarande blir travtränade när jag rider.. har aldrig behövt oroa mig spec. mkt för vad de orkar..
Men du har nog rätt.. några travsteg då och då för att lära henne ridhästtraven och inte travartraven kan inte skada.. Ja jag lovar att jag ska fortsätta och skriva hur det går :cool:
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag har en ponny som har stått i sjukhage sedan i april och bara gått korta promenader som nu ska börja sättas igång lite lugnt...
Svar
4
· Visningar
751
Senast: animalasia
·
Islandshäst Ville så gärna börja rida igen, typ som medryttare. Såg en annons, bara 5 min hemifrån. Long story short- de har 2 islänningar. Back...
2
Svar
22
· Visningar
5 248
Senast: Boj
·
Hästmänniskan Behöver nog mest skriva av mig och ventilera mina tankar... Har tre hästar. En swb, 17 år som jag precis börjat rehaba efter en...
Svar
18
· Visningar
2 442
Senast: MimmiNO
·
Träning Hej, jag är 18 år och just nu tvivlar jag så mycket på mig själv och min ridning . Mitt självförtroende är inte alls bra just nu och ser...
Svar
12
· Visningar
1 846
Senast: Bonica
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp